Kazaya er fødeklar Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Jeg har hørt både at det er greit å spise salamipølse og at det ikke er bra. Har holdt meg unna til nå. Nå har jeg såååå lyst på knekkebrød med salami og majones!!!! Hva gjør dere?
meg & to små vampyrer Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Det er jo spekemat, så jeg holder meg unna med mindre den er stekt (på pizza og slikt f.eks).
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Spiser ikke. Det er spekemat og det er anbefalt at gravide ikke spiser spekemat, så da holder jeg meg unna.
TrineK83 Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Spiser peppersalami til den store gullmedalje, både nå og forje gang ;-)
Lykkelig til snart to:) Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Spiste faktisk salami og majones på brødskiva til lunsj i dag:) Jeg spiser det med god samvittighet, det gjorde jeg i forrige svangerskap og'....
Mamma_til_isabella Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Jeg spiser og salami med god samvittighet! Gilde sin er varmebehandlet.Passer på at den er fersk og har lang holdbarhet:)
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Hr spist d hele svangerskapet..bare ferskt og oppholde d rett i kjølekskapet og ikke spis d for nære den ebst før datoen;) d er ikke direkte d samme som spekemat..eller all annen spekemat er mye mer rått kjøtt enn salami asså..d er noe med hvordan de lager d og behandler d..men ærlig talt så lever vi i norge..kjøtt her er stort sett trygt og. men gilde sin er et bedre alternativ da kanskje siden den er varmebehandlet.
Unni med 2 under 2 Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 Spekemat Bør en la være å spise spekemat når en er gravid? Innsendt av: Mona Mona! Spekemat har som regel vært frosset her til lands (ikke parmaskinker osv) du kan alternativt fryse den ned i noen dager, så er du helt sikker. Lykke til videre! Vennlig hilsen jordmor Siri Spekemat og oppskåret pålegg bør du som er gravid spise ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen
Kazaya er fødeklar Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2009 Takk for mange svar. Vi gjør visst litt forskjellig. Skal unne meg et knekkebrødmåltid med salami rett etter pakken er åpnet, jeg kan jo ikke huske at salami var så farlig i de to forige svangerskapene. Må vel bare være litt forsiktig, å ta pakken en tur i fryseren dreper bakterier..
*bolla pinnsvin* Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Holt meg i 37 uker, men nå klarte jeg ikke mer. Har hatt sååå lyst på det, så det ble sprekk på meg på slutten
Neijasså... Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Gilde sin salami er da slett ikke varmebehandlet, hvor kommer dette fra? All salami og annen spekemat er rått kjøtt og kan derfor inneholde bakterier som listeria og parasitter som toksoplasmose. Tokso'n tror jeg at dør ved frysebehandling, men ikke listeriaen eller andre bakterier. Derfor så er det ikke trygt å spise spekemat som har vært frosset heller! Så for å svare på spørsmålet: Nei, jeg spiser ikke salami eller annet rått/ufullstendig varmebehandlet kjøtt. Ser ingen grunn til å overprøve offentlige kostholdsanbefalinger!
Staark Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 Nei, jeg spiser det ikke, av samme grunn som jeg ikke spiser "fancy" ost, drikker rødvin eller inntar andre ting som ikke er anbefalt. (Ifølge bim-folk her inne så er alt ok så lenge noen har overlevd det. Mao, så tar ikke min baby skade av alkohol/tobakk/spekemat/gravlaks etc, siden jeg selv overlevde det.)
Rugekassa til nurket Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Ville fryst den først. Bare en av 500 gravide smittes av toksoplasmoseparasitten, men så uflaks hadde altså jeg selv om jeg har vært bevisst på å fryse spekemat, ikke tømme kattedo osv. Mens vi ventet på prøvesvar på fostervannsprøven for å sjekke om fosteret var smittet var det veldig ubehagelig å tenke på hvor det "glapp". Kom jo på at jeg hadde spist spekemat på jobben f.eks, men det er jo umulig å vite smittekilden. Alt tyder på at fosteret er friskt heldigvis, men mitt råd er: VÆR FORSIKTIG, SELV OM SMITTERISIKOEN ER LITEN, SÅ KAN KONSEKVENSENE FOR FOSTERET BLI STORE.
Gjest Skrevet 10. juni 2009 #14 Skrevet 10. juni 2009 jeg spiser det nesten hver dag... Gilde sin gull salami! Nam nam
augustbaby:) Skrevet 10. juni 2009 #15 Skrevet 10. juni 2009 Salami var faktisk noe jeg spurte jordmoren min en av de første gangene jeg var hos henne.. Det jeg fikk til svar at norge har så gode rutinger på mat, at salami og spekemat var ingen problem så lenge det var ferskt, men burde holde meg unna ost (brie osv..) Skulle jeg til utlandet måtte jeg være forsiktig....
Mamma_til_isabella Skrevet 10. juni 2009 #16 Skrevet 10. juni 2009 Det har jeg fått beskjed om også! Er ikke større sjans for bakterier med salami enn med skinke!
Anita*født* Skrevet 10. juni 2009 #17 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har spist alt av spekemat og røykelaks osv...Visste ikke om det engang jeg....For 12 år siden var det muggoster,svolvær postei og blåkveite under 3 kg man skulle holde seg unna...Så jeg har spist alt... Når jeg var i utlandet passet jeg bare på at ting var pastorisert og vasket skikkelig.... Holder meg unna røyken,har slutta var storrøyker...Holdt meg unna alkohol,tenker kose meg med et glass siste dager,som et kjærringråd for slappe av til fødsel.. Ellers tror jeg alt med måte....Tror heller ikke Hysteri er bra for babyen der inne.... Dessuten er man sin egen lykke smed,andre får feie for sin dør så feier jeg for min..... Masse lykke til alle oss som venter på siste rest her inne..
Duggfrøken Skrevet 10. juni 2009 #18 Skrevet 10. juni 2009 Jeg har også kjempe lyst på alt av speke mat. Men har holdt meg unna til nå og skal greie å holde meg unna i 30 dager til. Har spsit trønderfår på grilla ostis og pepperoni på pizza, det må jeg innrømme. Reagerer litt på at jordmor Siri sier at det er ok , når matportalen sier det er ikke ok. En vanlig husholdningsfryser er ikke en dypfryser er det vel? Blir det kaldt nok? Det er jo ikke lenge siden det var listeria i norsk speke mat. Husker dere ikke det? Det er vel bare ett år siden det var stor oppstyr og tilbakekalling av varer.
mor-09, snart nå Skrevet 10. juni 2009 #19 Skrevet 10. juni 2009 Hver og en må fastslå hva de skal utsette seg for av risiko. Har selv hatt tre spontanaborter og brukt 8 år på snart å ha fått to unger, så her tas det minimalt med risiko. Salami er like rått som spekeskinke, fenalår og andre spekepølser. De er ikke varmebehandlet. Bakteriell pH-senkning er produksjonsprosessen som gjør at vi får den gode smaken og konsistensen. Selv i trygge Norge forekommer Listeria i kjøttråstoffene. Stort sett drept i prosessen ved pH-senkning og utkonkurrert av ønsket positive bakterier som tilsettes i prosessen. Listeria kan vokse ved -2°C, drepes ikke ved frysing (går i dvale), men ved varmebehandling, 72°C i mer enn 15 sekunder (pasteuriseringsvilkår for melk). Listeria kan forårsake SA. Listeria finnes naturlig i naturen og er relativt ufarlig for voksne personer med normalt immunforsvar. Har selv hatt ubendig lyst på alt som ikke anbefales, men som før sagt, har jeg valgt å vente. Nå er det 5 uker eller såder igjen. Spiser ostesmørbrød med salami som er skikkelig varmebehnadlet. Som sagt hver og en tar sine valg. Ofte går det bra. For oss som har slitt er det kanskje litt mer viktig å gjøre alt "riktig". Ønsker ikke flere SA nå.
~Mita~ Skrevet 10. juni 2009 #20 Skrevet 10. juni 2009 mmmmmmm... spist salami i hele svangerskapet! allt har gått helt fint hos meg og min lille i magen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå