Gå til innhold

Å bygge utleieleilighet med 220 under taket, blir det konsekvenser av det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bygge leilighet i kjelleren og det blir ikke 240 under taket. Hva blir konsekvensene av det? Kan vi ikke leie den ut da?

Fortsetter under...

Skrevet

ring og spør kommunen. Jeg tviler på at dere får det godkjent, men vet ikke helt... Det kan jo evt bli trøbbel m forsirking ol hvis den ikke er godkjent.

Skrevet

En hybelleilighet skal godkjennes av kommunen før den bygges. For å få slik godkjenning, må man forelegge tegninger, beskrivelser mm (nesten som ved "husbygging light", men likevel en god del enklere, siden ingenting av det som skjer ved ombyggingen vil normalt være synlig ute på 10-15 meters avstand). Når kommunen godkjenner vil det bli sjekket at alle bygningslovens krav oppfylles. Oppfylles ikke alle krav, får man ikke lov til å innrede leiligheten. En bygningsingeniør kan dette ut og inn, likeså en arkitekt, og dere bør kontakte en slik instans for å få nærmere veiledning (disse må som regel også bistå for å lage søknaden før man setter i gang).

Man kan selvsagt, til eget bruk, innrede uten kommunal godkjenning, men dette kan få konsekvenser forsikringsmessig, siden leiligheten da offisielt ikke eksisterer (og derfor eller ikke er forsikret, verken i innredning eller inventar som oppbevares i den), man kan også få et STORT strafferettslig problem om en slik leilighet inneholder et soverom eller et oppholdsrom,og man siden får en brann i huset. Leiligheten kan heller ikke telles med "primærrom" når man selger, den skal regnes som kjellerareal (gjør megler feil her, er det HUSEIER som er ansvarlig i forhold til kjøper, at huseier har en høne å plukke med megler etterpå er en annen sak..)

For å få leiligheten godkjent som "leilighet" (altså som lovlig kan leies ut) skal mange krav være oppfylt, alt fra isolasjon i veggene via vinduskvalitet, oppvarmingsmuligheter, minste lovlige vindusrutestørrlse (stue, kjøkken, soverom skal ha minst en rute på minst 80 x 60 cm, denne skal kunne åpnes helt opp, om rommet ikke har dør direkte ut i friluft), minste vindusareal i forhold til romflate (vanligvis skal arealet av vinduene (rutene) være minst 10 % av gulvflaten, bredde og høyde på dører, areal i ganger, ventilasjon (antall ventiler pr kvm rom) med MEGET mer, til takhøyde. Alle disse kravene skal en "bygningskyndig", altså i praksis en bygningsingeniør/arkitekt sjekke før søknad om å starte innredningsarbeidet sendes. Så vidt jeg vet er minste krav til takhøyde, når ALT er på plass 221 cm. En leilighet som ikke oppfyller alle disse kravene kan man ikke lovlig leie ut. Etter at leiligheten er ferdig skal kommunen ha en kontroll (vet ikke om det er navnet nå, men før het det "ferdigbefaring") og etter dette får man en "bruksattest". Når dennne foreligger er leiligheten lovlig for utleie. Leier man ut en ikke-godkjent leilighet, kan faktisk leietaker helt lovlig flytte fra denne over i en annen leilighet, og kreve DEG som huseier for den nye husleien (kanskje flere ganger det du selv har i husleieinntekt) inntil slik attest på leiligheten foreligger (og leietaker kan ikke sies opp i en slik situasjon!). Ganske enkelt fordi du har ikke levert lovlig vare, så leietaker har måttet "erstatte" denne, noe DU er ansvarlig for. Men i det øyeblikket bruksattesten fra kommunen foreligger er alt OK, så sant denne er "ren", altså uten merknader som må utbedres først, og det er bare å annonsere leiligheten.

Skrevet

220 er ikke godkjent takhøyde... må minst være 230 på nybygg. Konsekvensen kan være at kommunen pålegger dere å fylle igjen kjelleren. Noen her i fylket måtte det.

Skrevet

Akkurat det siste du nevner kan løses enkelt ed å si opp leietakeren pga at utleier skal bruke leiligheten selv:)

Skrevet

Vel jeg fant en bedre løsning på å finne svaret, jeg ringte arkitektvenninna mi. En har meldeplikt. Det finnes ikke noe minste lovlige mål for boligforhold, men gikk en under 210 blir det problematisk å få dører.

Det eneste jeg har funnet på nettet er at det står i aftenposten at det er minstemål på 220, men ikke fra noe offisiell side. Kanskje fordi det faktisk ikke finnes et sånt minstemål?

Det finnes jo mange gamle hus som ikke har slik takhøyde. Vi har jo forsåvidt også et gammelt hus. Tror ikke dette kommer itl å bli så vanskelig jeg.

Annonse

Skrevet

jeg er da selvsagt

HI:-)

Skrevet

Nei, det kan du ikke, 2103!. Fordi du har "leveringsplikt" når du har inngått en leieavtale, og siden du, i lovens forstand her har begått svikaktig framferd (du har leid ut noe du visste/burde vite at du ikke KUNNE leie ut, nemlig en FEILFRI (lovlig) leilighet), er leieboeren helt uoppsigelig INNTIL FORHOLDET ER RETTET eller han selv ønsker å si opp!

Skrevet

Nei, noe standardisert mål finnes ikke i dag. Hver kommune fastsetter dette. Mange kommuner legger seg på "gamle regler som sa over 220 cm (i praksis betød det enten 220,5 eller 221 cm cm, alt etter kontrollørens skjønn), men det er ingen automatikk lengre. Og mange kommuner har ulike regler for nybygg og eldre bygg (eldre blir da ofte definert som "før 1939", men ikke alltid).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...