Gå til innhold

Skal servere reker på jentekveld, og trneger litt hjelp ang ingredienser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke kjempefan av reker selv, men skal servere det når jentene kommer.

Spørsmålet er hva serverer en til?

Loff? Majones? Hva utenom?

Vet noen hvor mye reker jeg bør beregne pr pers. (Tenker ferske reker med skall ;)

Fortsetter under...

Skrevet

2 kg pr 4 pax. Da har du rikelig. Loff, majo (personlig: æsj!), sitron og ruccola.

Skrevet

Fersk sitron og hvitvin :o)

Du trenger 1/2 kg pr. pers.

Skrevet

Loff, sitron, godt smør, pepper, majones. Gjerne litt grønn salat og skivet avocado.

Halvkilo reker per pers.

Skrevet

Takk for hjelp, kakemonsterdamen ;)

Enig i at majo er æsj!!

HI

Skrevet

hvor mye du bør servere aner jeg ikke..

men loff, sitronskiver, dill, smør og majones er kjempe godt til =)

lurt med en bolle med rent vann så dere kan "vaske" hendene litt oxo når dere skal skrelle rekene =)

Annonse

Skrevet

Takker for alle gode tips! ;)

HI

Skrevet

Sitronpepper er et must!!!!!!!!!

Skrevet

Sitronpepper er notert ;)

Har det stående i skapet, faktisk.

Skrevet

Anbefaler alle å teste hakket løk til og. Utrolig godt... Og gjerne med avokado, pepper, sitron, dill og majo. Og loff med frø på! NAM...

Skrevet

Jg liker best rekene "plain" slik at den deilige rekesmaken kommer best fram.

Vi pleier å bruke halvstekt frøloff, slik at man får den heeeeelt fersk.

På loffen pleier vi å ha smør, samt saften fra fersk sitron.

Så reker, majones, mer sitronsaft og maldonsalt.

Farris eller hvitvin til:)

Mmmmmmm......

(Kanskje jeg skal be svigerfar om å ta med seg ferske reker når han kommer nedover på fredag? Mmmm.... Fra rekebåten på kaia!)

Skrevet

Her er det vi pleier å ha til:

Hakket løk

Fersk dill og persille

Sitronpepper

Sort pepper

Majones (eller aioli og tzatiki - nam!)

Hakket stangselleri

Avokado

Sitron, evt lime

Salatblader

Loff (og lag noen skiver bruchetta med hvitløksmør - garantert suksess!)

Smør

Noen ganger finhakket fersk rød chilli.

Åh, nå fikk jeg lyst på reker.... og iskald chablis!

Skrevet

Og en ting til... Om du kjøper frosne reker så kan jeg anbefale at du koker opp en god mengde med vann sammen med MYE havsalt som du slår over rekene for å få de til å tine - i stedet for å tine dem på benken. Da smaker de mye ferskere, men pass på så de bare tiner - de skal ikke bli varme.

Annonse

Skrevet

Snille dere! Alle tips er notert ;)

HI

Skrevet

Grønne salatblader, hakket rødløk, sitron, pepper, kokte egg, hvit asparges og majones smaker deilig sammen med reker og loff.

Et annet tips er å lage en dressing som er knallgod til reker: bland majones og rømme, hakk hvitløk som du blander i, samt en god del salt og pepper. nydelig!

Skrevet

et tips som er SUPERGODT og superenkelt!!

det er å kjøpe en sånn stor fransk "loffebaguett" og skjære i passe skrå skiver, så gnir du på rikelig med hvitløk og tar på litt olivenolje, og steker de til de blir sprø, dette er en vri som bare er KNALLGO!! da blir jentene imponert!! dette fikk vi servert av ei venninne av meg etter hun hadde spist reker i italia. prøv og jeg lover du kommer ikke til å angre!!:)

Skrevet

Aioli er et nydelig alternativ for oss som ikke liker majones ;-)

Er jo majo på en måte, men med masssssse hvitløk og sitronsaft opp :-)

Skrevet

Vi bruker dill,rødløk i tynne ringer, skivet avokado,grov kvernet pepper/sitronpepper,majones eller aioli, den hvitløksmajonesen eller aiolien din får i butikken er faktisk helt ålreit om du ikke vil lage sjøl :o) sitron eller lime. Frøloff, godt smør.

Du kan også lange en slags dressing som smaker nydelig til: Det er en boks seterrømme,hakket rødløk,masse pepper,litt lime,litt hvitløk og en sånn liten boks lodderogn. Bør helst stå ett døgn :o)

Skrevet

Jeg ville tro at du steker de før du tar på hvitløk/olivenolje. (Det er i alle fall slik man lager bruschetta.) Prøv å gni påhvitløk på en fersk loffskive! ;) Vil tro er vanskelig...

Skrevet

Jeg pleier å servere kokte egg, sitron, loff og majones til reker. Siden det ikke er alle som er like glad i reker så pleier jeg ofte å lage en pastasalat ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...