Gå til innhold

Ang. fødsel. Keisersnitt? elr vaginal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner man med at alle kan føde vanlig? Eller blir man sjekka om slikt? Har det noe med høyden og gjøre? Og når er det babyen pleier å feste hodet?

Dette er noe jeg lurer på. Er 31+2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

de spør vel på kontroll hvordan fødslene til din mor osv har vert. Ingen som sjekka meg om jeg kunne føde normalt eller ikke.

Jeg kunne jo det og har nå født to barn vaginalt, kunne ikke tenke meg noe annet . Ks er ikke noe å ønske seg. Du har alle plagene som ved vanlig fødsel + et opperasjons sår..

Babyer hos førstegangs fødene pleier å feste seg noen uker før fødslen, med nr to trenger de ikke å feste seg før fødselen.

Begge mine festet seg 2-3 uker før fødselen.

Skrevet

Man regner vel med det med mindre det er noe spesielt som skulle tilsi noe annet.

I mine to svangerskap har jeg aldri blitt spurt om hvordan min mors fødsler var. Det har jo uansett ikke noe å si når hun har en helt annen kroppstype enn meg. Men det vet jo ikke legene eller jordmødrene, de har bare ikke spurt.

Man kan ikke se om bekkenet er stort nok på høyden, det er en slik ting man ikke ser på utsiden.

jeg ble målt i bekkenet fordi forrigemann lå i seteleie. Jeg er 160 høy og lita, men hadde et bekken han kunne spassere ut av ifølge legene etter de målte (de målter alltid på kk når det gjaldt setefødsel).

Ikke alltid hodet fester seg. Vet ikke når det er vanlig at det gjør det for førstegangsfødende.

Skrevet

Hodet pleier å feste seg rundt uke 37 sa jordmor til meg. Hvis man er under en viss høyde så skal man i utgangspunktet bli sjekket automatisk for keisersnitt. Utenom det blir man ikke sjekket med mindre det er noe spesielt.

Jeg spurte legen min om dette ganske tidlig i svangerskapet siden mamma tok keisersnitt med både meg og søs. Siden jeg er høyere enn grensa for å bli sjekket så vil de ikke sjekke meg med mindre det skjer noe uventet.

Har termin idag og hodet har vært festet i noen uker nå så de regner med at jeg føder normalt med mindre det skulle skje noe dramatisk nå på slutten, men det er veldig sjeldent at det skjer noe når alt ser bra ut

Vet ikke hva høydegrensa ligger på nå. Jeg er 157 og ble ikke sjekket. Den var litt høyere før, men den ble redusert fordi det var så mange som ble målt som var mer enn store nok til å føde normalt

Skrevet

jeg ble tatt med keisersnitt. så mamma har ikke født vaginalt. og jeg er 162cm tror jeg.

Jeg er redd for komplikasjoner som evt kan oppstå dersom jeg ikke kan føde vaginalt jeg..

Skrevet

Så lenge du er over 160 skulle ikke det være noe problem!De pleier å ta målinger av bekkenet om de er i tvil...Når hodet fester seg er veldig inviduelt...Min tulle festet seg når jeg var 31 uker!

Skrevet

Eg er 3.gangs gravid. Mi erfaring er at dei rekner med at ein skal føde vaginalt, og sjekker kun evt bekkenmål dersom barnet ligg i seteleie.

Eg er 167 cm høg, og då første fødsel stoppa opp på 4 cm åpning (hovudet ikkje festa), rieforsterkande drypp skrudd opp til maks, spurte eg legen om eg kunne ha for trangt bekken. Han svarte at det ville vere heilt unormalt til ei jente i mi høgde. Fødselen enda med keisersnitt då dei ikkje kunne gjere meir for å få meir åpning. Eg krevde røntgen av bekkenet i ettertid (får å få svar på kvifor eg ikkje klarte føde vaginalt), og måla viste at bekkenet mitt var trangt. På sykehuset sa dei at kombinasjonen av smalt bekken og 4 kg baby var årsaken til at det stoppa opp. Så ein kan altså ha smalt bekken, sjølv om ein har ei viss høgde.

At mammaen din har måtta ta keisersnitt, treng ikkje bety at du også må det. Mor mi fødte vaginalt utan problem.

Eg er som sagt 3.gangs gravid og har aldri opplevd at babyane har festa hovuda sine.

Masse lukka til!!

Skrevet

Linse999: keisersnitt med alle 3?

Min mor måtte ha keisersnitt pga alder. (36år)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...