Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får altså ikke opp produksjonen.. I det siste har jeg kun ammet jentungen rundt 2 ganger i døgnet, resten pumper jeg til hvert måltid så hun får noe mm og. Hun er vanvittig utålmodig med puppen og har prøvd det meste. Nesespray, amme te, alkofri øl.. Hva mer er det som hjelper egentlig? Får kun ut 60 ml på det meste på en pumperunde, før var det minimum 120, så da var det mye mer melk. Vil jo gjerne at jenta skal få noe mm til hun er rundt året. Sikkert et dumt spm, men går det an å få opp produksjonen kun ved hjelp av pumping og litt amming bare? Ammer på natten og tidlig på morgenen og da går amminga helt fint. Prøver å pumpe hver 2 time, og nå kjennes brystvortne såre og ømme ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

et tips, se litt på http://www.ammehjelpen.no/

fikk mye hjelp derfra...

Og hvorfor pumper du i stedenfor å amme? vil hun ikke ta puppen? Jeg hadde det problemet fordi det kom for sakte melk, og da hjalp det å varme opp brystene (varm klut eller noe sånt), og så få i gang utdrivningen før jeg la henne til (står noe om det på ammehjelpen også).

Husk at det kommer mer ut ved amming enn ved pumping, så 60 ml er ikke nødvendigvis så lite når du pumper (her fikk jeg til slutt ut kun 20-30, men hvis jeg ammet så ble hun mett).

For å få opp produksjonen brukte jeg la henne amme, for så å pumpe 5-10 min på hver side etterpå. Kom nesten ingen melk da, for da hadde jo snuppa tømt de, men det hjalp på produksjonen.

Og det funker myyye bedre å la henne amme først hvis du får til, for de er flinkere å tømme enn pumpa. Men det går vel helt sikkert med kun pumpe også.

Skrevet

Ja, hun vil nesten ikke ta puppen da lengre, så synes nesten det er greier med pumpa. Når jeg legger henne til ligger hun max 1 minutt før det blir full hylings. Men prøver å legge henne til først, men som oftest funker ikke det noe særlig bra. Da styrer vi og bytter pupp hele tida. Fikk den nesesprayen på resept pga utdrivinga, og det kommer mye fortere ut når jeg pumper når jeg har brukt den. Har ikke prøvd å varme puppene, men kanskje det hjelper ja :)

Skrevet

Vel, siden du spør kan jeg si deg det tipset som funket for meg da jeg slet med produksjonen dengang jeg ammet jenta mi. Fikk tipset av jordmor, som henviste til Gro Nylander. Tipset gikk ut på å drikke ett(!!) glass rødvin hver kveld .... Dette funket for meg da jeg hadde gitt tulla mi 1-2 flasker mme om dagen fra hun lå på sykehuset. Da jeg begynte med dette var jenta rundt 7 uker gammel og det gikk få dager før jeg slapp og gi mme og kunne fullamme. Kjempedeilig:) Kutta selvsagt ut vinen da jeg fikk nok melk.

Denne metoden er nok litt omdiskutert og man skal ikke prøve det før den lille er minst 6 uker gammel. Men du kan jo prøve om du vil..:)

Skrevet

Bare rødvin asså? Er glad i hvitvin, men ikke noe særlig i rød.. Men, hvis det hjelper for noen er det vel kanskje verdt å prøve :)

Skrevet

Hehe, jeg liker heller ikke rødvin, men det var rødvin hun sa, så det var det jeg drakk hvertfall..:)

Skrevet

havregryn i en kopp vann over natten, ta ut havregrynet og drikk vannet...deilig. hehe Kanksje ikke, men det er et tips jeg plukket opp i sør amerika:)

Skrevet

Sliter også med å øke produksjonen. Hadde kjempemasse melk, men måtte pause i ammingen i 5 dager pga sårhet- og nå får jeg ikke opp produskjonen igjen.

Legger han til brystet hver gang han får mat, men han suger ikke effektivt og ikke lenge. Han får mindre mme nå enn de dagene jeg ikke ammet i det hele tatt, men han får likevel altfor mye. Siden 05.00 i morges har han fått 4 flasker a 125 ml med mme- og han har tømt de etter han har tømt puppene. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg- har verken tid eller overskudd til å pumpe meg, har sovet fra 0-4 timer i døgnet de siste tre ukene. Det er så vidt jeg klarer å holde øynene åpne, og har nesten ikke apetitt heller. Vet det kan ha noe å si for prod, men jeg får aldri hentet meg inn igjen. Lillegutt sover maks en halvtime om gangen om dagen, tar seg gjerne et par timers lur på ettermiddag/kveld- og det er det!

Han er 18 dager gammel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...