Gå til innhold

Et glass rødvin...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

svake mennesker, sier jeg bare... myndighetene fraråder alkohol under svangerskapet pga man vet ikke hvor mye (eller lite...) alkohol som skal til før babyen tar skade.

noen må gjerne kalle oss hysteriske, men på dette feltet er det for min del helt greit å være hysterisk.

ville du delt det glasset med vin med din nyfødte baby?? tvilsomt...

finn andre måter og sett igang fødselen på.

når det er sagt, lykke til og håper du slipper å vente for lenge :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svake mennesker??? Så du skal nekte all bruk av medikamenter under fødsel og du da, for det er aller best for barnet at verken det eller mor er påvirket av bedøvende medikamenter under fødsel også..

Nei, man vet ikke hvor mye som skal til før barnet tar skade, men man vet faktisk at noen ml rødvin EN gang i løpet av svskapet garantert ikke skader eller påvirker baby i særlig grad. Såpass mye vet vi om mors kropp og morkakens funksjon. Det blir IKKE som å dele glasset fysisk med en nyfødt baby.. Min eks er oppvokst i Frankrike og der gav de faktisk whisky i melka til babyene for å få de til å sove godt om natten for litt over 30 år siden.. Jeg sier absolutt ikke at det er greit, men de barna overlevde uten varige mén de og.. Hvis vi absolutt skal sette dette på spissen...

Skrevet

Mega: Hva vet du om hvor mange av de som fikk whiskey i melka som overlevde uten varige mèn? Du vet kanskje om eksen din, søskene hans og noen slektninger til av han? Du kan da ikke basere deg på at SAMTLIGE babyer som fikk whiskey i melka som sovemedisin overlevde UTEN varige mèn!

Da jeg var liten gjorde folk litt av hvert som ikke er anbefalt gravide nå, mange overlevde, men det var også mer spontanaborter og dødsfall blant babyer enn det det er idag. Bare fordi at jeg og mine søsken overlevde, så betyr ikke det at jeg kan sitte her å argumentere FOR ting som IKKE er anbefalt idag. (Det er da en grunn til at vi har de rettningslinjene vi har, og det er en grunn til at spedbarnsdødeligheten har gått nedover i motsetning til for 30år siden!)

Nei, jeg ville aldri bevisst valgt å drikke alkohol som gravid. Folk får gjøre hva de selv vil, men stå for det uten å bruke argumentet "jammen de overlevde jo", det blir like teit som å si "det skjer ikke meg"!

Skrevet

Jeg satte det så på spissen kun for å poengtere hvor dumt det var at MinnieMe satte sine argumenter så på spissen.. Selvfølgelig skal jeg ikke gi barna mine whiskey eller la de sove i hattehyllen i bilen mens jeg kjører, og jeg VET at vi blir smartere for hvert år og selvfølgelig bør forholde oss til retningslinjene ---- til en VISS grad, ikke alltid de er de beste heller..

Synes bare så mange er så hysteriske angående dette glasset med rødvin altså..

Og grunnen til at spedbarnsdødeligheten er gått ned er ikke fordi vi mødre er mer opplyste og drikker og røyker mindre under svskapene, men fordi intensivbehandlingen er blitt så god her til lands!!!

Skrevet

Ville prøvd fotbadet og droppet vinen...

Dere som gjerne drikker et glass vin, kunne dere like godt drikke vin så amme rett etterpå når babyen er født? Husk at i magen får babyen samme promille som deg, mens morsmelken vil inneholde en liten promille alkohol som igjen tynnes ut hos babyen. Likevel skjønner de aller fleste at man ikke drikker alkohol før man ammer en nydøft baby, så hvorfor i alle dager er det greit å "servere" en ufødt baby alkohol?

Alkohol er en stor påkjenning for kroppen, og en så liten baby har ikke særlig evne til å bryte ned alkoholen. Babyen får neppe varige men, men tviler for at den har det så godt akkurat der og da med alkohol i kroppen sin! Tenk bare hvordan det føles for deg når du har vært på fylla og alkoholen skal forlate kroppen etterpå. Ikke særlig god følelse, eller hva?

Skrevet

Mega: Da er vi enige. Jeg trodde du var på for-siden ;)

Er det ikke de første seks ukene man anbefales å avstå fra alkohol om man ammer? (med mindre man har amme-opphold noen timer)

Jeg vil heller prøvt fotbadet (-men for min egen del, så håper jeg det ikke hjelper, for jeg skal ta fotbad ikveld og har ingen planer om å føde riktig ennå)

Skrevet

Man anbefales å avstå fra alkohol både under svangerskap og amming de første 6 ukene. Så derfor lurer jeg på om de som tenker å drikke alkohol i svangerskapet også kan tenke å gjøre det etter fødsel...

Poenget mitt er at sannsynligvis vil de færreste drikke alkohol for så å amme en baby rett etterpå, da lurer jeg på hvordan de kan forsvare at de gjerne drikker alkohol i svangerskapet, hvor effekten av alkohol blir mye større!

Gjest thricane
Skrevet

svake mennesker? hva har det med svake mennesker å gjøre? jeg finner ingen forskning som viser at et glass rødvin på slutten er skadelig, kun DAGLIG inntak på en viss mengde, da med størst risiko de første mnd og risikoen øker med morens alder, har de klart å finne en liten sammenheng med barnets IQ. det er et av mange forskningsprosjekter, du finner de som "beviser" det motsatte også.

ironisk nok så ble jeg anbefalt å drikke en øl eller et glass vin da jeg ammet, for å få melkeproduksjonen i gang. av ammehjelpen...

Skrevet

Argumenter som "det gikk jo fint før i tiden" er bare ikke holdbare i mine øyne. Nå lever vi i 2009 og da har vi faktisk kommet lenger i utviklingen slik at vi forstår at det verken er greit å gi alkohol i melkeflasker til babyer eller drikke når man er gravid. Ja det er utrolig kjipt å gå på overtid, men å drikke vin for å sette i gang fødsel tror jeg har lite for seg, da ville jeg heller prøvd andre ting først( gå tur, ha sex, spise sterk mat ...). Bare for å sammenligne så fødte jeg min første 4 uker for tidlig, vi var på sykehuset 2 uker etter fødsel og det er noe av det værste jeg har opplevd. Jeg håper jeg heller går over tiden denne gangen enn å føde for tidlig.

Skrevet

dytter

Skrevet

Da jeg ventet nr 2 fikk jeg beskjed av jordmor noen dager før termin at jeg skulle dra hjem og ta meg et glass rødvin.

Jeg drikker ikke så gjorde ikke det, men har hørt flere som har fått det rådet.

Skrevet

JEG MÅ LE av dere som kommer med det argumentet: Ja, men barnet får like høy promille som dere selv...

HVOR høy promille får man av et halvt-et glass rødvin?

Jeg bare spør....

Skrevet

det ville jeg ikke gjort. Hvis barnet fikk noen form for skade så ville jeg sikkert resten av livet ha lurt på om det hadde noe med det å gjøre - enda så lite sannsynlig det er.

Noen her sier det er hysteri å være totalavholds i svangerskapet - jeg vil heller si: hvor mye strev er det egentlig? Hvis du sliter med å holde deg unna alkoholen de 9 mnd har du jammenmeg et nært forhold til alkohol... All den tid det er grunn til å tro at det ikke er bra for barnet, så lar jeg være. Det koster meg ingenting. Og babyen kommer nok når den er klar, hvis ikke finnes det andre metoder for å hjelpe den i gang.

Skrevet

jeg hadde helt greit kost meg med et glass rødvin!!!!

et glass i løpet av en kveld sammen med et par glass vann er ikke farlig!!!

blir jo minimalt med alkohol. og dessuten er babyen helt ferdig!!!

jeg fikk beskjed av en sykepleier at rødvin setter i gang en hormonproduksjon som må til for å starte en fødsel....

anbefaler deg en runde i senga med mannen også!!! det ble jeg anbefalt av gynekolog dagen før vår nr to ble født! drakk et glass vin også jeg :-)

Skrevet

Er det kun rødvin med alkohol som virker? eller kan man drikke alkoholfri og få samme virkning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...