Gå til innhold

Noen som vet? Ang. tvangssalg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har noen inkassosaker, f.eks et lån på 150 000 som han misligholdte. Derfor endte det til slutt opp med begjæring av tvangssalg. Dette har han ordnet ved at han betaler ned på det i mnd'en.

Så lurer jeg da på, dersom han hadde solgt huset nå, hadde det blitt solgt som tvangssalg da? Saken blir vel ikke trukket tilbake før hele beløpet er nedbetalt eller? Har veldig lyst til å flytte, men ikke lyst til at det skal bli solgt som tvangssalg siden det egentlig ikke er det. Og de som er intressert får jo vite om det er tvangssalg dersom det skulle bli det.

Skrevet

Ved tvangssalg selger dere det ikke selv.

Skrevet

Så da blir det altså ikke tvangssalg siden han selger det selv.

Men får eventuelle kjøpere vite heftelser på huset? Om han får solgt vil han jo betale ned alle heftelser osv, FØR de som kjøper det får huset.

HI

Skrevet

Er det pant i huset så er det som er heftelse. Har de tatt pant i huset pga det lånet han har misligholdt da?

For er det blitt tatt pant i huset så kan ikke dere selge det selv nei.

Skrevet

Ja, mener det er blitt tatt pant i huset...

Skrevet

Det er jo helt normalt at der er heftelser på hus i form av huslån, og kanskje som sikkerhet til billån osv.

Der er jo ingen andre heftelser om dere innfrir alle lån før kjøper overtar.

Skrevet

Ja, men dette er misligholdte lån som har gått til inkasso så videre til tingretten for så tvangssalg. Men siden han har tatt kontakt med dem før tvangssalg har skjedd og ordnet nedbetalingsordning så tvangsselger dem ikke huset så lenge han betaler hver mnd på det lånet.

HI.

Skrevet

Slik du beskriver saken, HI, foreligger det her et tinglyst pantekrav fra inkassoselskapet (eller egentlig den inkassoselskapet opptrer på vegne av), og en «begjæring om tvangssalg» som ikke er gått videre til en «kjennelse om tvangssalg» (slik at forberedende arbeid for et tvangssalg ikke har startet, det har bare vært bedt om lov til å starte slikt arbeid). Da vil jeg anta at «begjæringen» foreløpig er «stilt i bero» av retten (og kan hentes fram igjen dersom inkassoselskapet blir «misfornøyd med tingenes tilstand»).

Er dette rett (du kan få hjelp til å finne ut av om det foreligger et slikt ordinært tinglyst pantekrav hos nærmeste sorenskriverkontor, en attest vil koste deg ca 200 kr om du må få den skriftlig, men tidligere fikk man ihvertfall «se skjermen» (som jo viste alt du behøvde vite, du hadde ikke behov for å papir på det du ville vite) helt gratis), vil huset ikke gå på tvangssalg automatisk om du leverer inn et salgsoppdrag til megler. For begjæringen er stilt i bero foreløpig.

Men det som vil skje, er at megler vil bli kontaktet av inkassoselskapet (som vil ha blitt varslet i brev fra eiendomsregisteret straks megler begynner å innhente nødvendige dokumenter) med krav om hvordan pantet skal gjøres opp ved salget. Og megler vil nok også måtte bekrefte overfor inkassoselskapet at han forventer en netto salgspris (etter at alle omkostninger er betalt) som dekker ALLE pant som foreligger på eiendommen. Og han vil få instruks om at et salg under en slik pris ikke blir akseptert, en slags «tvangssalg begjæres om du ikke oppnår minst kr......» (altså så mye som må til for å dekke alle pant, og kanskje LITT til). Så lenge megler kan oppfylle disse betingelsene, vil det neppe bli begjært tvangssalg offiselt, dette vil være en avtale mellom megler og inkassoselskap.

Og straks inkassoselskapet PÅ NOEN MÅTE føler sine interesser (å få inn pengene hurtigst mulig) truet, vil tvangssalg bli krevd (slik at megleren må gjøre oppdraget om fra vanlig salg til tvangssalg), for RETTEN til å kreve et slikt tvangssalg har man til enhver tid (idag også!) om inkassoselskapet selv finner ut at det er misfornøyd med tingenes tilstand. Men RETT TIL betyr ikke PLIKT TIL, og ingen inkassator (som ikke har huseieren HELT i halsen, rent personlig...) vil ha noen grunn til å begjære tvangssalg så lenge alt er ryddig, det betyr bare «ekstra arbeid for ingenting». Men man skal ikke føle interessene sine mye truet før det ikke blir snakk om ekstra arbeid for INGENTING lengre.....

Men, altså: Holder du inkassoselskapet HELT orientert om hva du gjør og har deres samtykke til at dette er OK for dem vil ingen annen enn melger vite at dette er «på kanten av» tvangssalg. Utad vil dette da være et helt ordinært salg. Det kan bli et rettsmøte eller to rundt saken, men det vil ikke være fordi man ønsker tvangssalg, man ønsker de nødvendige rettslige kjennelser til å kunne sikre kravene sine, om man ikke har dem i dag. Og forutsetningen er som sagt at megler innestår for at salget vil skje til en pris som minst dekker alle tinglyste pantekrav fullt ut.

Vær i tilfelle også nøye med valg av megler, jo mer seriøs megleren fremstår for inkassoselskapet, jo mindre føler dette sine interesser truet ved å stole på megleren. (Og ikke alle meglere har samme rykte i finanskretser.....). Det betyr også at et salg utenom en (topp seriøs) megler sannsynligvis vil utløse et krav om tvangssalg temmelig kvikt. For da kan interessene rundt et ryddig oppgjør være truet! Og straks DET skjer er veien til krav om ekspedering av tvangssalg kort!

Skrevet

Tusen hjertelig anonym 16.30! Dette gjorde alt så mye klarere.

Skal vi da tørre å sette huset for salg? Hva ville dere gjort? Hadde vært så mye bedre å bare begynt på nytt...

Skrevet

Kan være at det ligger en urådighet over eiendommen ettersom det har vært en begjæring om tvangssalg. Da kan dere ikke selge selv før urådigheten er fjernet.

Skrevet

Sorenskriveren har ikke noe med dette å gjøre lenger, du må kontakte Tinglysingen for å få tilsendt heftelser, evnt en utskrift av Grunnboka. Det koster 172 kr.

Og om ingen andre enn megler vet at det er " på kanten av tvangssalg" avhenger av om tvangssalget er tinglyst. Er det det, kan jo hvem som helst som vil finne ut det.

Skrevet

Vanligvis kan Sorenskriveren bistå i kontakten med Tinglysingen, men det er selvsagt her du havner til slutt.

Med de forutsetninger som lå til grunn, at det foreligger "begjæring om tvangssalg", ikke "kjennelse om tvangssalg", er ingenting rundt "tvangssalg" tinglyst. Det er når kjennelsen foreligger saken kan tinglyses.

Skrevet

Ikke etter begjæring. Urådighet kan oppstå etter tinglysing av en kjennelse.

Skrevet

Dere kan trygt selge huset, det er ikke tvangssalg :)

Det som skjer er når du hyrer megler for å selge huset, sier du i fra at det er en heftelse på huset med 150.000,-

Megleren tar hånd om alt dette, og betaler ut heftelsen med overskuddet for salget av huset, før overskytende blir utbetalt til dere.

Det er for å garantere kjøper at huset er heftelsesfritt. (Kjøper får ikke vite at det har vært heftelse på huset, for dette blir slettet før de overtar)

Det er da en forutsetning at dere får solgt for såpass mye at det dekker både huslånet, megler og heftelsen...

Skrevet

Det vil ikke bli tvangsalg.

Dette blir et vanlig frivillig salg, og heftelsen med utleggsforretning som mest sannsynlig er tinglyst på eiendommen, får bare kjøper se i kontraktsmøtet med kjøper og dere. Men da garanterer både dere og meglerforetaket at heftelsene skal innfris før overtagelse.

Megler innhenter grunnboksutskrift innen salget og restgjeldoppgaver fra alle låneinstitusjoner/kreditorer.

En annen sak er om eiendommen er overheftet?

Hvor mye lån har dere inkl. dette lånet som er misligholdt i forhold til verdien på eiendommen? da må megler søke pantefrafall innen salget gjennomføres.

ellers er det lurt å selg? skal dere kjøpe noe nytt ? Markedet er ikke så bra, finanskrisen henger ennå igjen, så lønner det seg å selge, spes er dette et tema hvis dere har førstehjemlån som dere får bare en gang.

Skrevet

Hvis det er tinglyst utleggsforretning(er) på eiendommen, kan alle se dette. Det er mange i dag som sjekker slikt på forhånd, lenge før et møte med evnt megler osv. Det er faktisk noen som utnytter dette også. Hvis du ser at en eiendom har masse utleggsforretninger og pant,vet du at selger sansynligvis er presset til å selge, og de kan kjøpe for en god pris..

Skrevet

Jo da, det går fint det. Det er "lett" å få en urådighet på en eiendom og man kan få det av flere årsaker. Flere i min portefølje sår oppført med urådighet som følge av en vanlig begjæring både som følge av annen ubetalt gjeld, uenighet ved skilsmisse og fra megler side for salg av boligen. Man må ikke ha en kjennelse eller en dom for å sette urådighet.

Så lenge et krav ikke er oppgjort kan en urådighet stå slik at en kreditor kan innhente sitt krav dersom en inngått betalingsavtale ikke følges. En urådighet er jo bare et midlertidig pantedokument.

Hadde senest en tilfelle nå uken før jeg gikk ut i permisjon.

Skrevet

Jeg mener at det ikke er vanlig at interessenter sjekker grunnboken på egenhånd,...Megler har ingen plikt til å legge ved grunnboksutskiften i salgsoppgaven. Uansett så hjelper det lite å ønske å kjøpe til en god pris hvis der er andre budgivere, det er markedet som bestemmer,

og folk bryr jeg lite om det er utleggsforretninger hvis dette er "drømmeboligen" , garantien om at eiendommen overtas fri for pengeheftelser er helt klar.

Skrevet

Greit at du mener det, men jeg jobber med dette og det er vanlig.

Megler har ikke plikt til å legge ved utskrift fra grunnboken, men du er jo uansett veldig naiv og lite oppegående hvis du kjøper en eiendom uten å sjekke grunnboken først, men det er en annen diskusjon.

Jeg mente ikke at folk bryr seg om utleggsforretninger hvis det er drømmeboligen, jeg mente at de ser mulighetene for å gjøre et objektivt " godt" kjøp når de ser de, altså fordi de skjønner at det er gode muligheter for at selger vil akseptere et lavt bud bare for å komme seg ut av situasjonen.

De jeg snakker om har ingen personlig interesse av boligen, skal sannsynligvis bare leie den ut eller pusse opp og selge etter et år.

Dette gjelder da selvfølgelig ikke når det er andre budgivere og godt marked! Da byr ikke spekulantene. De legger inn et lavt bud og ser om de får napp. Med litt trening er det ikke vanskelig å plukke ut de boligene på Finn som er slike salg.

Greit for folk lignende situasjon som HI å være klar over slike ting synes jeg!

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Setter så utrolig mye pris på det.

Tror vi blir boende her så får jeg hjelpe til med diverse lån osv, og heller få tilbake i ettertid. Prøve å betale ned mest mulig, heller selge den ene bilen..

Et spørsmål til, forsto jeg det riktig dersom på dette nåværende tidspunkt kan hvem som helst finne ut at boligen får har fått begjæring om tvangssalg? Da mener jeg akkurat nå, har ikke hatt noe kontakt med megler om salg eller noe.

Skrevet

anonym 22.09

Hehe må le litt. Jeg er faktisk statsaut.eiendomsmelger og har jobbet som det i 8 år. Jeg har gjennomført minst 500 eiendomssalg og har møtt 1000 vis av interessenter - så jeg tør påstå at jeg har veldig god erfaring innenfor dette området.

Folk er lite oppegående hvis de ikke sjekker grunnboken først ?

Kan du fortelle hvordan de i praksis sjekker den hvis grunnboksutskriften ikke ligger som vedlegg i salgsoppgaven ?

Du har helt rett i at spekulanter søker etter gode kjøp og gjør ofte det i dårlig marked, men de kan like godt presse opp prisen i et godt marked, nettopp fordi de ofte starter med et lavt bud som trigger til budrunde.

Skrevet

Bare hvis det er tinglyst. Og da må tvangssalget være besluttet, så på nåværende tidspunkt kan nok ingen se det nei :) Lykke til.

Skrevet

Skal ikke svare for anonyme fra kl 22.09 eller andre her og si at dette er vanlig praksis, men jeg som jobber i bank sjekker grunnboken for mine kunder som er i en kjøpsprosess. Ofte er jo det som står der en del av grunnlaget for om vi sier ja til finansiering eller ei.

Skrevet

til 22.52

Jeg må le litt jeg også, hvis du har vært megler i mange år, og ikke vet at det kun er en telefon til Tinglysingen som skal til for å få en utskrift av grunnboken..Det er ikke uten grunn at vi ofte sender i retur til meglere skjønner jeg!

Jeg håper for din del at du ikke er megler, men bare skrev dette for å provosere, for ellers er det skremmende hvor lite du kan etter 8 år!

Det er som Hyacint under her skriver at banken som regel alltid skjekker grunnboken i.f.b med finansiering. Du vet kanskje ikke om alle problemene du kan havne oppi du da, hvis du kjøper en eiendom med en masse servitutter, heftelser, forkjøpsretter osv?

Eller er det kanskje slik at meglere bare er interessert i å selge, og blåser i de stakkkarne som blir sittende igjen med "katta i sekken?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...