Nellybelly Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Nå fikk jeg tr i dag, selv med 1. kur dobbel pergo, og synes alt er så innmari trist... ( Har prøvd i over 3 år og har i løpet av 1 år fått utredning. Mannen: litt dårlig kvalitet på svømmerne, men der er håp. Jeg: har eggløsning av meg selv. (iallefall den ene mnd vi testa) og alt "ser greit ut". Nå fikk jeg innkalling til LAP og skal inn om 2 uker. Dette blir i pausemnd min, og på dag 14 i syklusen... Jeg gruer meg veldig til dette, og har lest meg til at det er en liten kikkhullsoperasjon med narkose, og med blå væske gjennom egglederne for å se om de er tette. Jeg har ikke fått noenting av informasjon, verken fra lege eller i brev, og er ellers veldig dårlig oppfulgt av sykehuset dessverre. Har noen av dere erfaringer med LAP? Hvordan blir man etterpå, trenger man sykmelding? Jeg skal egentlig jobbe kveldsvakter den uken i en annen jobb i tillegg til dagjobben min, og er spent på om jeg klarer det... Fint om dere kan dele erfaringer med meg )
-Lykkelig-med junispirer Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Hei Jeg hadde lap i februar. Litt av samme bakgrunn som deg og din mann. Litt dårlig kvalitet hos mannen, og ingen funn hos meg, men mistanke om endometriose. Jeg hadde aldri fått narkose før, men det gikk veldig greit. Fikk sprøyten og beskjed om å tenke på noe koselig, og før jeg visste ordet av det hadde jeg sovnet. Ble vekt og følte jeg hadde sovet en evighet, men var vel ikke mer enn ca 30 min eller noe. Ble kjørt til oppvåkningen hvor jeg sov masse. Våknet av at jeg hadde ganske vondt, men fikk en sprøyte og etter det var de smertene borte resten av tiden. Etter en stund fikk jeg komme til rommet. Fikk kun lov til å drikke vann. Å spise ville kunne fremkalle kvalme. Jeg måtte på do etter jeg kom på rommet, og ble fulgt da jeg var veldig svimmel av narkosen. Ble veldig kvalm av å gå. Ble operert ca 10.30 og rundt fire kom mannen min og hentet meg. Så fort jeg kom hjem kastet jeg opp. Ble lite mat resten av dagen. De neste dagene var jeg mest på sofaen. Orket ingenting. Ble operert på en onsdag, og først på lørdag at orken begynte å komme tilbake. Jeg hadde ikke klart å jobbe de to dagene etter operasjonen. Ble veldig detaljert dette, men dette er min opplevelse. Var ikke noe å grue seg til ser jeg nå i ettertid, selv om man føler seg dårlig etterpå. Blir som å være syk og slapp noen dager. Hadde litt luftsmerter i magen og skulderen i noen dager, men det gikk over med Paracet.
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 De fleste jeg har lest om har vært i ok form etter noen timer og i fin form etter noen dager. Jeg var i veldig dårlig form da jeg våknet,besvimte før vi skulle dra og gikk vel ikke normalt før etter 1 uke. Bare så du vet at det kan skje. Men som sagt er de fleste bra igjen etter 2 dager og slipper unna med lite smerter. Du kommer til å bli stiv i skuldrene og føle deg oppblåst i overkroppen pga gassen de pumper inn i deg under inngrepet. Det eneste som hjelper er å ligge. Jeg var student på den tiden men tror de som jobber blir sykemeldt noen dager. Lykke til!!
Nellybelly Skrevet 9. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2009 Hei -Lykkelig- Tusen takk for langt og detaljert svar! Det er kjempefint å få så god respons på spørsmålet mitt, nå vet jeg litt mer om hva som skjer! Uff, høres ikke så kjekt ut å våkne opp av narkosen, at man blir såpass kvalm og dårlig. Men man får vel smertestillende om man trenger det. Får vel ikke sove så mye natta før, så blir vel godt å få sove litt på sykehuset. Får man snakke med legen som skal operere på forhånd?? Og etterpå? Og hvor lang tid går det før man får resultatet? Så man blir ofte sengeliggende altså? Det har jeg egentlig ikke regnet med, men må man så må man! Uff, jeg hadde håpet å slippe dette her, men om det skulle hjelpe så er det jo kjempebra!!! Legen min har ikke sagt noe om mistanke om endometriose, men pga uforklarlig barnløshet så er det sikkert fint å få sjekket dette. Har vært plaget med cyster før, og har sterkere og sterkere mensverk siste årene, så det er kanskje på tide å få se inni der også... Også å få sjekket om egglederne er tette... Hvordan har det gått med deg etter inngrepet da? Hva var resultatet ditt? Tusen takk nok en gang for svar. Skal iallefall kjøpe inn nok paracet og mat som er godt å få i seg når man er kvalm...
Nellybelly Skrevet 9. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2009 Hei dollypopp! Tusen takk for svar! Uff, synd du skulle bli så dårlig!! :-( Hvordan gikk det med deg etterpå? Fant de ut noe? Ser du har et barn med ivf! :-) Hva er det med den gassen de pumper inn? Hva er den til? Uff, ser ut som jeg må beregne å måtte sykmelde meg noen dager... Får nok bare krysse fingrene! Det beste er at man får hjelp i det hele tatt, at det er for mitt eget beste, og for en god sak! ) Skal prøve tenke bare positivt, men ikke så lett når man er litt engstelig for narkosen og sykehus... Får puffe til sofaputene og ordne med nye dvd'er et par dager etterpå!
-Lykkelig-med junispirer Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 Hei igjen Jeg snakket med en hyggelig sykepleier før operasjonen. Hun forklarte det som skulle skje. Etter at jeg kom på rommet og hadde fått våknet litt, fikk jeg snakke med kirurgen. Var bare kjapt om funnene. Fikk beskjed om at jeg hadde noen endometrioseflekker i buken og at egglederne og alt annet så fint ut ellers. Det er som hun over sier, man føler seg oppblåst og stiv i noen dager. Jeg orket lite. Tror det var en rekasjon på narkosen, men det er nok individuelt. Var øm og oppblåst i ca en uke, men ikke plagsomt. Vi skal i gang med IVF etter ferien. På samtalen der fikk jeg beskjed om at det var mer endo enn kirurgen hadde sagt, og at det egentlig var bortimot null håp om at vi skulle få det til selv (kirurgen mente det ikke var noe prob...). Eneste symptomet jeg har hatt på endo er sterke menssmerter, men trenger jo ikke være det hos deg. Uansett er det greit å ta denne da man finner ut om det er noe galt eller ikke:) Lykke til!
Nellybelly Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 10. juni 2009 Hei igjen! Det høres ut som du fikk god informasjon både før og etter! Jeg kunne ønske jeg fikk snakke med kirurgen, bare for å bli litt kjent med han liksom. Føler meg nok litt tryggere da kanskje. Men er glad bare jeg får NOEN å snakke med i det hele tatt... Man føler seg veldig sårbar og liten der man ligger, og skal miste helt kontroll over egen kropp... Får litt angst kjenner jeg... Så rart at kirurgen ikke sa at det var så mye som de sa på klinikken da... Håper kirurgen har rett! Når de tar en sånn operasjon, fjerner han endo'en med det samme da? Sikkert dumt spm men dette kan jeg ingenting om... :-| Jeg har veldig sterke menssmerter 1. dagen, men ellers ingenting å syte over i grunnen. Men man kan ha endo uten å være så innmari plaget også har jeg hørt. Jeg tror problemet mitt er at egget ikke vil feste seg skikkelig. Har vært kjemisk gravid noen ganger, og har hatt en sa i 7. uke... Leste om noen som fant ut årsaken til det også ved en slik operasjon. Vet ikke hva det var... Jeg håper selvsagt at ingenting er galt. Men samtidig så er det bra om det er noe som kan fikses slik at ting går bra til slutt! Lykke til med IVF etter ferien! ) ) Da får dere hjelp, og sjansene er såå mye større! ) Krysser fingrene for dere!!! Klem
-Lykkelig-med junispirer Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Fikk forresten hilse på kirurgen rett før jeg fikk narkosen. Eneste gangen jeg følte at jeg ikke hadde noe kontroll idet hele tatt var rett før narkosen når de snakker rundt deg og du ikke helt vet hva som skjer. Jeg følte likevel at de snakket til meg og forklarte hva som skulle skje, så følte meg trygg. Jeg fikk beskjed om at dersom de fant noe ville de ikke fjerne dette da. Det måtte man ta stilling til i etteritd (litt rart synes vi, at man da må gjennom ny op). Har ikke vært noe tema å fjerne noen av flekkene hos meg. Dette var i Porsgrunn da, vet ikke hvor du skal. Har også bare sterke smerter første dagen. For meg var det en lettelse å finne ut at noe var galt. Rart å si, men da vet jeg hvertfall at det er en grunn til at vi ikke har fått det til selv.
Nellybelly Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2009 Takk for svar igjen! Blir vel tatt vare på regner jeg med. Bare litt nerver ute og går her! Ja, litt rart at de ikke bare fjerner det med en gang... siden det er det som gjør at man vanskelig blir gravid mener jeg.... Jeg skal gjøre dette i Ålesund, så jeg vet ikke hva de evt gjør der. Ja, det hadde vært fint å vite grunnen til at man ikke får det til. Samtidig håper jeg at de "fjerner årsaken" om de finner noe, for jeg tror ikke jeg får med mannen min på ivf etc. Håper bare at jeg slipper å få vite at det aldri kommer til å gå, eller er super liten sjans til å få det til... Men men... Får komme meg gjennom LAP'en nå da, og ta hostesaft (noe jeg aldri har prøvd) og satse på at el ikke har vært før LAP'en som er på dag 14. At det er åpne eggledere etterpå, og at jeg er i form nok til sex.. Uff... synd å si det slik liksom... ) Pp etterpå skal jeg såfall begynne med 2. pp med dobbel pergo. Satser på at rørene er renset og åpne, og at ting funker bedre da! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå