¤ Lille mirakel ¤ Skrevet 9. juni 2009 #1 Del Skrevet 9. juni 2009 Hei på dere alle her på BIM. Jeg vet nok altfor lite om hva man kan gjøre i svangerskapet utenom UL i uke 18 og vanlige lege og jordmor kontroller. Tar alle fostervannsprøve nå for tiden`? Jeg mener å ha hørt at også dette er en risiko å gjøre? Når tar man slik prøve? Og hvem bestemmer om det skal tas? Jeg har en sønn på 7år, men det var aldri snakk om slikt den gangen jeg gikk med han.Han er sunn og frisk, og den skjønneste i verden, selvfølgelig Nå venter vi i spenning på Ultralyd i uke 18.. er i uke 13/14 nå Og blir spennende og se om det blir en prins eller prinsesse denne gangen. Bestemora til min kjære tror til og med det er tvillinger.. så DET blir veldig gøy å se om vi kanskje får to denne gangen Det ville være kun dobbel glede.. <3 og dobbel jobb Kan man finne ut FØR ultralyden om det er tvillinger? Jeg har sagt det selv siden uke 8 at jeg tror det er 2.. Av en eller annen grunn har jeg hatt det på følelsen.. og når attpåtil Bestemor "klok" kom å sa det så tror man det jo liksom enda mer Samboeren min synes det hadde vært kjempestas med to.. det synes jeg også Men det er sååå lenge igjen å vente å se.. Skal til legen om en uke.. kanskje hun kan si hva hun tror <3 Håper på svar fra noen <3 Ha en fin dag alle sammen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140230558-kan-man-selv-velge-om-man-vil-ha-fostervannspr%C3%B8ve-n%C3%A5r-skjer-det-i-s%C3%A5fall/
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 9. juni 2009 #2 Del Skrevet 9. juni 2009 Det er ikke mange som tar fostervannsprøve nå fordi de som har grunn til det får tilbud om duotest i stedet. Dette er ul og blodprøver i ukene 11-13. Ut fra resultater beregnes sannsynligheten for å få et barn med kromosomfeil. Dersom disse resultatene gir dårlig odds så kan man ta forstervannsprøve, fra uke 15-16. Det er ca 1% som aborterer etter fvp, så det er jo større risiko for å abortere enn å få barn med kromosomfeil.... Alle disse testene er det din lege som må henvise deg til dersom du fyller kravene for å ta disse. Hvis du skal til jordmor før rutine ul så kan hun kanskje høre to hjertelyder dersom det er tvillinger. Men det er nok vanskelig å få til så tidlig. Så det spørs om du ikke må vente til ul!! Blir spennende det da!! Magefølelsen stemmer jo veldig ofte!! Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140230558-kan-man-selv-velge-om-man-vil-ha-fostervannspr%C3%B8ve-n%C3%A5r-skjer-det-i-s%C3%A5fall/#findComment-140231085
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #3 Del Skrevet 9. juni 2009 Om man er fylt 38 år før termin kan man velge om man vil ha fostervannsprøve selv. Jeg var til Bergen i går og fikk innføring i hvordan dette virket. Fosteret er i uke 13 nå. 13 + 2 dager faktisk. Hun vi snakket med på genetikk avdelingen før ultralyden sa at jeg kom akkurat tidsnok, for etter 13 + 4 dager så er det visst vanskelig å se hudfolden, dvs den kan ha gått noe tilbake. Duotest måler bare om kvinnen er bærer og da bare på 3 av hele 21 kromosom feilarter, eller trisomer som det heter. Jeg kommer antakelig til å melde meg på til fostervannsprøve, den får man ikke ta før fosteret er i uke 15. Duotesten viser jo ikke annet enn mine feil gener. Fostervannet viser fosterets. Far kan vel også være bærer? (Setter spørsmålstegn her...) Ellers tar det 1 uke å få svar på duotesten. Men siden jeg har sprøte skrekk, og siden det er en viss risiko på hele 1 % for abort etter fostervannsprøve så må jeg tenke 1 uke til. Abort risikoen er høyere pga man er redd for "trykkfall" i livmoren og at fostervæsken kan lekke ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140230558-kan-man-selv-velge-om-man-vil-ha-fostervannspr%C3%B8ve-n%C3%A5r-skjer-det-i-s%C3%A5fall/#findComment-140234542
Ruska67 Skrevet 10. juni 2009 #4 Del Skrevet 10. juni 2009 Det er ikke riktig at det er få som tar fvp, og at de fleste nå velger duotest. Dersom du er over 38 år skal du få tilbud om genetisk veiledning på et sykehus (vi var på Ullevål). Der viser de en film om de ulike valgene, og i etterkant får hvert par en samtale med en genetisk veileder. Da går man gjennom de to testene; hva som testes, statistisk risiko for kromosomfeil mm. På bakgrunn av denne informasjonen velger man om man ønsker å ta duotest eller fostervannsprøve. Vi valgte å ta fvp nettopp pga at duotest kun tester for tre av 21 kromosomfeil, samt for hvorvidt mor er bærer. Fvp deriomot tester for alle 21 kromosomene. For oss var det viktig med en sikker test, og vi ønsket derfor fvp. Jeg kjenner flere som har valgt det ¨sammen, men de fleste er fra 40 år og eldre. Det er først rundt denne alderen at statistikken viser en markert økning i kromosomfeil. Likevel; det er snakk om lave prosenter, så for de fleste går det heldigvis bra. Vi gleder oss til å møte vår lille gutt i september! Lykke til med valget! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140230558-kan-man-selv-velge-om-man-vil-ha-fostervannspr%C3%B8ve-n%C3%A5r-skjer-det-i-s%C3%A5fall/#findComment-140235061
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 10. juni 2009 #5 Del Skrevet 10. juni 2009 Mitt poeng var at det er færre som velger fostervannsprøve nå etter at duotesten har kommet. Selv om duotesten "bare" tar hensyn til de tre vanligste trisomiene så vil jo ul i uke 12 vise om det er andre avvik ved foster som kan tyde på andre kromosomfeil. Nakkefolden vil jo kunne være fortykket ved andre typer kromosomfeil også. Ved de aller fleste kromosomfeil vil det være andre avvik ved fosteret. Så har man ikke påviste genfeil i familien så er jo sjansen meget liten for kromosomfeil dersom ul viser normale funn. Det er jo spesialister som tar disse ultralydene også. Han var hvertfall veldig proff han jeg var til og jeg har vært på maaaaaange ultralyder i mine forrige svangerskap. Nå er det jo bare risiko for de tre trisomiene som øker med alder, det er jo derfor duotesten bare tar hensyn til disse tre. Vi valgte å ikke ta fvp når resultatene på duotesten var fine. Dette til tross for at vi i fjor mistet sønnen vår med trisomi 18. Jeg var på kurs i genetikk i fjor og vet hvor liten sjansen er for å få barn med andre kromosomfeil når det ikke finnes genfeil i familiene vår. Uansett om kromosomene er friske så kan jo allikevel babyen være sjuk, så man kan ikke gardere seg helt allikevel. Man får tenke på at 99% av alle barna som blir født er friske og normale! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140230558-kan-man-selv-velge-om-man-vil-ha-fostervannspr%C3%B8ve-n%C3%A5r-skjer-det-i-s%C3%A5fall/#findComment-140235429
Ruska67 Skrevet 10. juni 2009 #6 Del Skrevet 10. juni 2009 Mener de viste en oversikt der det også var en svakt øket sjanse for feil på kjønnskromosomet ved økt alder. Dette kan gi både små og store utslag, bla i form av lærevansker. Ellers er jeg helt enig med deg, Gurimalla; det er så mye som kan skje og man kan aldri gardere seg 100 %. Men, det er godt å tenke på at det som regel går bra med barna som blir født. Jeg er selv mer urolig nå enn tidligere, noe jeg tror kommer av aøderen. Det er 10 år siden forrige gang jeg var gravid, og nå er jeg innstilt på at dette er siste gang. Jeg er ydmyk overfor muligheten jeg har fått til å få bære frem et barn til, men jeg er også engselg for at noe skal skje med han før han blir født. Vi gleder oss veldig alle sammen, og det føles nesten uvirkelig at vi skal få en baby til! Lykke til alle blivende mammaer! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140230558-kan-man-selv-velge-om-man-vil-ha-fostervannspr%C3%B8ve-n%C3%A5r-skjer-det-i-s%C3%A5fall/#findComment-140237950
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå