Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Vi leide en leilighet som vi flyttet ut fra. Vi fikk noen til å hjelpe med å vaske den ned siden jeg nettopp har født og min samboer var opptatt med bæring. Hun vi leide hos var ikke fornøyd med vaskingen som var blitt gjort, vi beklaget dette og sa vi skulle komme å vaske skikkelig. Men det nektet hun oss å gjøre, hun mener de skal leie inn profesjonelle vaskere og hun mener VI skal betale dette! Det koster jo flere 1000 kroner, kan hun forlange dette? Vi vil helst vaske det selv siden det var snakk om vinduskarmene og dørene som ikke var skikkelig vasket. Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan gjøre dette så slipper vi en stor utgift. Kjenner jeg er passelig irritert pga dette.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Har dere betalt depositum, evt fått dette utbetalt? Gikk dere igjennom leiligheten sammen før dere leverte nøklene?
Jenta_00_ Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Juridisk sett an jeg ikke svare på dette men av tidl erfaringer, min ex sambo flyttet fra sin leilighet, der var det ikke vasket grundig nok og han han leide fra leide inn folk til å gjøre det, det kostet 7000!!!!! Jeg og en vennine bodde i hver vår respektive leilighet og vi fikk begge gjøre det selv da det var bare småting. Dersom hun insisterer på det, si at dere betaler først etter å se fakturaen eller at dere skal leie inn noen til å gjøre det og vis henne faktura på dette(dere kan se hvem gjør det billigst)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Jeg mener at om utleier mener utvaskingen er mangelfull... skal dere få mulighetn til å rette opp dette en gang... om hun nekter dere dette, ser jeg ingen grunn til å betale ev eventuell regning, siden dere i utgangspunktet tilbød dere å rette opp mangelen.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Vi har ikke fått utbetalt depositumet. Vi gikk ikke sammen med henne gjennom leiligheten siden hun ikke var hjemme den dagen det skulle gjøres. Så da måtte vi levere nøklene til datteren. De har gått gjennom den uten oss. Kan vi kreve å få gå gjennom den sammen med de å få se dette selv? Er det dårlig vasket vasker vi gjerne på nytt helt til de er fornøyd. Det var jo ikke meningen å gjøre en dårlig jobb. 7000 var MYE penger! Da vil vi gjerne gjøre dette selv. Takk for svar HI
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Vil tro det kommer an på om det haster dersom noen nye skal flytte inn. Om dere rekker det før det, så ser jeg ingen grunn til at utleier skal leie vaskebyrå. Da vil hun ikke få godkjent å trekke dere for dette hos husleietvistutvalget. Dersom dere står på deres, og hun likevel leier vaskebyrå, så kan dere selv trekke henne inn for husleietvistutvalget i Oslo for 960,- kr- så tar de en rettsavgjørelse på det. De er rettferdige og dyktige.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 Hvis dere har fått kvitering på at nøklene er levert så er det godt nok til å få ut depositumet fra banken.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 Nei vi har ikke fått kvitering på det. Hun var ikke hjemme den dagen. Så fikk ikke levert til hun. Skjønner ikke hvorfor vi ikke kan komme å vaske det der selv, når det bare er snakk om dørene og karmene? Huff, virker så unødvendig å skal betale masse penger når vi kan vaske selv.
Jenta_00_ Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 Dere skulle aldri levert nøklene den dagen om hun ikke var hjemme. Dette blir kanskje litt strengt, jeg føler med dere men det var veldig dumt gjort å (1) Levere nøklene til datteren, ikke utleier (2) Ikke få kvittering på at dere har levert nøkkelen og ikke minst (3) ta runden uten utleier eller andre. Dette er tre ting som kan skade dere i en evnt sak. Ring utleier fra et nummer hun ikke har, si til henne at dere ønsker å få tilbake nøklene da dere ikke har fått kvittering på dette, og dere vet jo ikke om noen andre har vært innom etter at dere ryddet og vasket, og si at dere vil i den tiden dere har nøklene vaske på nytt- Og dersom hun ikke liker det får hun vær så god å gi dere depositumet deres tilbake- og betale selv for å få det vasket.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 RETTSLIG sett blir det slik: Dersom man har levert fra seg nøklene og "overlatt" leiligheten, eller tidsfristen for leieforholdet er utgått, har utleier rett til å ikke akseptere den utvask som er foretatt (altså å mene at leiligheten ikke er overlevert "rengjort og ryddet"). Har man da overlatt et depositum til direkte til utleier (noe man ikke har plikt til, SELV OM leieavtalen krever det, man kan ALLTID sette depositum inn på depositumskonto i bank når man leier annen bolig enn tjenestebolig), kan da utleier "konfiskere" de utlegg han/hun har hatt til slik vask, (som han/hun selv i utgangspunktet avgjør om er nødvendig) og man må i tilfelle selv reise rettsak med påstand om at leiligheten var overlevert rengjort og ryddig, og bevise det, for å få igjen pengene. Står pengene på en depositumskonto i banken, gir man beskjed til banken om at husleiers krav ikke aksepteres, og at kontoen foreløpige skal "fryses". Da må HUSEIER gå til retten med sitt krav. Og er det slik at det ikke foreligger noe depositum må først huseier legge ut for kravet, og så sende dere regning. En regning dere kan bestride riktigheten av, og huseier må så reise sak rundt riktigheten og bevise at hun har et slikt krav. Har man IKKE levert fra seg nøklene eller tidfristen er utgått (slik at man skulle levert fra seg nøklene for selv å oppfylle lovens krav), kan huseier aldri forlange HVEM som skal vaske ut, så lenge dette ikke er klart (meget klart) avtalt i en skriftlig husleiekontrakt på forhånd. Uten et slikt vilkår i husleiekontrakten, og med en leilighet som VERKEN tidsfristen for å levere nøklene på er utgått, eller man faktisk HAR levert nøklene, avgjør man selv suverent, når, hvordan og av hvem utvask skal foretas. Men man har også ansvar for at leiligheten ER "ryddet og rengjort" samt "uskadet" før man leverer nøklene/sitter på "overtid" i leiligheten fordi leietiden er utgått. Det man altså BØR gjøre er å alltid få en godkjennelse av huseier på utvasken (helst skriftlig) FØR man leverer nøklene og i så god tid at man har mulighet for selv å foreta omvask dersom huseier ikke er fornøyd. Men enkelte huseiere blir jo (nærmest av prinsipp) aldri fornøyd uten at det har vært profesjonelle utvaskere til stede. Da er det viktig at man skaffer seg vitner på at leiligheten var rengjort og ryddet før man flyttet. Uten slike vitner vinner huseier som regel fram i en rettssak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå