Gå til innhold

Alle råd mottas med stor takkmenlighet.!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og er noe fortvilet og ganske så rådvill. Så jeg trenger noen råd og tips på hvordan jeg skal takle dette....

Knøttet mitt er 6, 5 mnd og har fårr fast føde ved siden av ammin fra han var 4 mnd. Nå er vi kommet opp i 3 måltider for dagen og alt har gått så strykende lett. Helt til helgen som var. Nå nekter han plutselig å amme (utenom en gang om natten). Noe som har endt opp med at jeg sitter og pumper for harde livet, men han vil ikke ha det heller. Men grøt og middag mottas med stor glede. Noen ganger vil han ikke ha flasken heller...

Det jeg da lurer på er; hvordan gjør dere flaskemammaer det? Gir dere flaske før hvert måltid ? Jeg innser at det er den veien vi går (produksjonen min er på vei til å forsvinne..) Og skulle jeg kanskje introdusere enda et måltid på dagen? Er det for tidlig å gi brødskiver?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke var helt forberedt på å slutte å amme helt ennå, men jeg kan ikke tvinge han heller...

Ble litt langt dette, men jeg håper noen kan hjelpe å gjøre meg noe klokere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange babyer som bestemmer seg for å slutte med pupp, spesielt på dagtid, i den alderen. Alt rundt dem blir så spennende. Her er det og lite amming på dagen, men han vil jo gjerne ha på nattestid. Slitsomt;)

Husk at gutten din nå har fått mm i over 6 mnd, det er kjempebra! Vanskelig å presse i barn en pupp, eller annen mat for den sags skyld. Det er kjempefint for gutten din om han får mm en gang i døgnet, men han har det nok like bra om du går over til mme. Jeg er heldig, kan amme 1-2 ganger pr døgn og ikke "miste" melka. Selvfølgelig går produksjonen min ned, men den stopper ikke opp.

Jeg ville gitt han grøt til frokost, brødskive og frukt til lunsj, så middag og vann og grøt til kvelds. Får i seg mye kalsium gjennom to porsjoner grøt. Går jo an å forsøke å gi mm eller mme (alt etter hva du ønsker og han vil ha) på tutkopp til grøt og brødmåltidene. Om han tar mme på flaske er det jo veldig greit, kan jo tilbydet til eller evt etter måltider og før legging. De trenger ikke lenger så mye melk for å få dekt sitt behov når de har flere faste måltider pr dag. Ved 4 fast fødemåltider er det max 600 ml melk. Nok med melk 2 ganger i døgnet, f.eks på morgen og kveld. Også fint å bruke melk som tørstedrikk til grøt og brød, og vann til middag. Fint om de kan lære seg å like vann.

Slik gjør vi det (har vært slik siden ca 6 mnd alder, min fikk og fast føde fra 4 mnd)

ca7 - mm på senga

ca 8 - Grøtporsjon

ca 11-12 - Ei skive brød med leverpostei eller makrell i tomat og litt frukt.

ca 15 - Middag og vann

ca 18 - Grøtporsjon

ca 19 - Ammer på senga før han legger seg

Lykke til! Om du ønsker å fortsette amming er det jo kjekt å ringe en av ammehjelperne, de har sikkert noen tips og triks. Selv mener jeg at nå babyene er blitt så store er det ikke noe å stresse med lenger. De har fått mm lenge, og spiser godt emd annen mat. Selvfølgelgi fint om de får mm videre og, men ikke noe must. Det er min mening da, andre mener nok noe annet;)

Skrevet

Vi sluttet med amming da han var rundt seks måneder. Hans eget valg. Han ville fortsatt ha på natten, men produksjonen var så lav, at han ikke fikk noe ut. Hadde ikke spreng et eneste sekund da jeg sluttet.

Han har heller ikke vært så veldig glad i flaske. Jeg prøver å gi en flaske mellom grøt og middag, og av og til mellom middag og grøt. Så får han som regel minst en gang på natten. Så det blir ikke all verdens med melk. Men han får vann innimellom og drikker litt av dette.

Jeg var heller ikke forberedt på å slutte og amme, og det var egentlig det verste. Men det gikk fint, etter noen dager var skuffelsen over. Jeg nyter å kunne kle meg i hva jeg vil, uten å ta hensyn til at puppen må frem. Og puppene har heldigvis blitt mye mindre:)

Skrevet

Tusen takk for råd. Jeg ser så absolutt fordelene med å ikke amme =) Sa selv før knøttet ble født at jeg skulle ikke amme mer enn 6 mnd. Men det er så rart med det; når vi nå har kommet hit så vil jeg så gjerne fortsette. Men ikke på død og liv.

Må le litt også. HS anbefalte meg å kle av meg og leggge meg på rygg slik at han selv kunne søke seg frem. Måtte bare si at det kunne bli noe vanskelig om en ikke ville mure seg inne bak husets fire vegger. Hun unnvikk mest mulig å svare på spm om mme. Det er nettopp det. Jeg gidder ikke å stresse SÅ enormt i og med han har passert 6 mnd.

Får prøve litt til... Men hadde håpet på å kutte ut nattammingen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...