Gå til innhold

I overkant tidlig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi våkner bare tidligere og tidligere.

I dag 0435.... jeg orker ikke å stå opp tidligere, altså.

Vet at dette har vært diskutert tidligere, men fant ingen veldig gode råd. Kanskje fordi de ikke finnes??!

Hun legges kl 19, og har sovet som regel til kl 05 - 0530 de siste par mnd.

Lurer på om hun skal sove mindre på dagtid.

Hun sovner igjen i 07 tiden, og da sover hun (og jeg:) gjerne et par timer.

Etter det har hun to lurer, en i 12 tiden, på ca 1 og 1/2 time, og en kortere i 15 - 15:30-tiden, som er på 30 - 45 minutter. passer på at hun ikke sover etter kl 16, har skjønt at det påvirker hvor lenge/godt de sover på natten.

Tilsammen 14-15 timer i døgnet, og det er vel ok, men går det an å fordele disse timene litt mer fornuftig(etter min smak:-) ?

Kan jo også prøve å legge henne seinere på kvelden, men hun er jo stuptrøtt, og det å legge en overtrøtt unge blir bare tull, har jeg erfart. Men kanskje prøve å påvirke døgnrytmen litt over tid?

hun spiser 1 gang i løpet av natta, og våkner sjelden ellers.

Noen tips????

Hun er 6,5 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg sliter med akkurat det samme for tiden .GUtten min er 6 mnd. Det høres ut som dagrytmen din er nesten helt lik min, så det er jo interessant. Jeg har jobbet en del med rutiner o.l men funnet ut at i stedet for å ha rutiner med faste klokkeslett hvher dag, så må jeg legge opp dagen ift når mini våkner - altså at han er våken maks 2,5 timer av gangen (som regel 2 timer og 15 minutter) Har lest forskjellige teorier om dette med tidlige oppvåkninger - kan være at de er overtrøtte men også det motsatte. Så vanskelig! En annen ting jeg har lest er at man anbefaler at den første luren ikke blir for lang og at man kan porøve å utsette den litt - dette fordi den blir en forlengelse på nattesøvnen for babyen og at hvis han får mindre søvn der så vil kroppen etter hvert innstille seg på å ta mer søvn om morgenen. Jeg vet ikke om dette fungerer - som deg synes jeg det er så vanskelig å legge et overtrøtt barn at jeg da heller velger å legge ham når han er trøtt . Men toerien kan jo ha nor for deg. Jeg har også lurt på om han bør sove mindre på dagtid.

En periode prøvde jeg å behandle oppvåkningen hans kl 5 som en natte-oppvåkning- det fungerte en stund, selv om det var mer slit (amming, vugging osv) for å få ham til å sovne igjen. Nå fungerer ikke det lenger. Han er som et LYS - skal rulle, stille seg i krabbestilling og åle seg rundt som en mark.

Vet at det mange gjør er å bare la dem ligge der og leke for seg selv så lenge som mulig. I alle fall til de gråter. Så kan man jo vurdere å bruke opp/ned-metoden hvis han begynner å gråte : ta ham opp til han roer seg, legge ham ned igjen. Jeg vurderer å prøve dette nå, men er usikker på om det er riktig av meg og har ikke bestemt meg helt enda...

En annen ting jeg har tenkt er at når han nå etter hvert får mer å spise, så kanskje det løser seg av seg selv? HVor mye spiser din? Eller at når man tar nattavvenning, kan man jo håpe at de sover lengre om morgenen også? Er din natt-avvent?

Altså har jeg ingen veldig gode råd til deg men jeg funderer mye over dette her og er ganske desperat etter en løsning. Så jeg skjønner godt hvordan du har det

Skrevet

Hei!

Så godt at vi er flere;) Jeg har også forsøkt å behandle det som en nattoppvåkning, men det er ikke snakk om å sove lenger. Dessuten begynner hun å "snakke" veldig høyt og er såååå lyys våken, så det er ikke vits i å ligge i senga mer enn i et kvarter. Da står hun på alle fire og kikker på oss gjennom sprinklene. Og er blid som ei sol, veldig vanskelig å være sint på, selvsagt...

Og siden far skal på jobb, må jo jeg bare stå opp, så han får et par timer til på øyet. (I helgene tar han henne, altså:-)

Hun spiser tre måltider, grøt i 09 tiden, middag i 13-tiden og grøt i 1730 - 18 tiden. I tillegg et 3-4 "rene" puppemåltider.

Hun er jo i en rivende utvikling for tiden, åler seg framover og har lenge prøvd å krabbe og å sitte, og det har løsna litt. Det gjør jo at det er mye urolig søvn og mange oppvåkninger gjerne, og sånn har det vært litt, men ikke mye. Og siste uken har hun i alle fall ikke hatt noe problemer med det. Sover kjempegodt, våkner ikke før i 01 tiden, f or mat, og så sover hun videre til 05. Hun er ikke nattavvent, altså. Det er nesten så jeg tenker at jeg ikke tør det, da kommer hun kanskje til å våkne enda tidligere fordi hun er sulten - og så forbli våken. KL 01 ammer jeg henne i nesten halvsøvne, og hun sovner med en gang jeg legger henne igjen.

Hvor mye spiser din? og hvordan sover han på natten ellers?

Skrevet

Her er det også morgen rundt 05. Sånn var det med storesøster og husker jeg vagt... Det var heldigvis en periode som gikk over, men jammen er det ikke "kjekt" å ha to timer på seg før God Morgen Norge begynner;)

Her skal det sies at vi ammer hver 2 time på natten og han vil ikke ha fast føde heller...

Skrevet

har en pode på 5 mnd som også var slik en stund. lys våken kl 5... og for min del er det ikke aktuelt å stå opp da!så det vi gjorde var å ta det som ett natt måltid, og etter han hadde spist og fortsatt lys våken så bysses det, synges det og snakkes det. alt på soverommet i mørket. de første gangene var det full protest og en dypt fornærmet pode som ikke fikk ut på stua til lekene sine. men går bedre for hver gang.:) og vi tar han konsekvent ikke ut fra soverommet før kl 8 selv om han er våken. prøver å overbevise om at det ikke skjer noe spennende før da:) tar han heller opp i senga til meg og snakker, koser og pludrer:) ser ut til å fungere:)

har også lest at i perioder der babyen tilegner seg nye kunnskaper: rulling sitting ol at natte søvnen deres blir mer urolig siden de har fått så mye inntrykk i løpet av dagen, så kan rett og slett være det og ikke nødvendigvis sult eller at de egentlig er så våkene, bare mye å tenke på hehe:)

Skrevet

Hei igjen.

Min sover fra ca syv til ca 23 (noen ganger til 01.00) Etter det våkner han ca annenhver time - jeg ammer ham men han spiser egentlig bare litt da, så jeg tror oppvåkningene hans handler om noe annet.

Jeg tenkte på en annen ting i dag : Kanhende når de runder 6 måneder at de begynner å bli klare for å gå ned fra tre lurer til to på dagtid? Jeg ser for meg at hvis man klarte å forskyve de to daglurene til litt senere slik at den siste var ferdig for eks halv fire/fire så ville to lurer være nok - kanskje dette kunne hjelpe oss med å løse problemet? Jeg skulle liksom prøve dette i dag men det gikk skeis, ettersom mini bare sov en halvtime på sin siste lur og var lys våken klokken halv to - da måtte han ha en lur til i ettermiddag. Tipper han kommer til å våkne fem igjen i morgen. Jeg vet ikke mine arme råd. Håper virkelig det er riktig som det skrives over her at dette bare er en fase ...

Tror i alle fal det er riktig at søvnen blir litt forstyrret når de utvikler seg - gutten min har nettopp begynt å åle seg baklengs og stå på alle fire og gynge m.m... Hold oss oppdatert om hvordan det går med dere da! Hvis det plutselig løser seg for noen vil jeg gjerne vite hva dere gjorde !

Skrevet

Hei!mulig hun sover for mye på dagen, ja...., men hun er så trøtt etter 21/2 t - 3 timer etter forrige lur at jeg føler jeg har lite valg.. men har også tro på dette m 2 lurer og ikke 3... skla prøve dette litt framover.

håper også som dere her sier at det er en fase!

Jeg skal gi beskjed om jeg finner en løsning - det må du og!

Skrevet

Min gutt holdt på sånn i ca 3 mnd, fra han var 9 mnd til ett år.. Prøvde ALT, men til slutt nattavvendte jeg han, og han begynte kun å få melk hvis han våknet etter ca. 0500, da begynte han å sove lenger.. han sovnet igjen etter flaske. Så tror det egentlig bare var en periode. Her var han oppe kl 0500 i den mørkeste og kjipeste tiden på året - des/jan/feb.... åh jeg synes synd på meg selv når jeg sto opp og det var bekkmørkt overalt og i alle hus, og andre skulle ikke stå opp før om flere timer. La gutten ut til første lur i 8 tiden på verandaen i bekkmørket...herlig.

Skrevet

Hei mammatilskatten!

Jeg har tenkt at det å nattavvenne henne i en slik fase ville være dumt, har tenkt athun bare vil våken enda tidligere fordi hun ville være sulten igjen tidligere... men kanskje det er en ide! Jeg er ganske desp etter noe å prøve. Skulle prøve å kutte ned til to lurer, men det er for tidlig, tror jeg. Vesla er helt skutt etter 2 1/2 time våkentid. Må vente med det til lenger ut på sommeren, tror jeg.....

Skrevet

Hei igjen - ja mini her er også skutt etter 2,5 timer våken- mitt håp i forhold til to lurer var derfor egentlig ikke at han skulle sove mindre sammenlagt på dagtid men at han skulle ta litt lengre lurer når han først sov og at den siste luren skulle vare til ca fire eller no' slikt. Men det forblir en utopi å skulle få til noe slikt her i gården altså. Så det var mer en teori jeg hadde en noe jeg tror jeg kommer til å få til med det første. Kanhende man får det til mer naturlig etter hvert. Blir litt glad når jeg leser om at det bare er en fase - kanskje det vil gi seg av seg selv etter hvert?

Skrevet

Ja, vi får virkelig håpe på at det er en fase:-) Men den har vart litt lenge nå synes jeg. I dag våknet hun ikke "før" 0545. Jeg var så glad! Haha, for ett år siden var det uaktuelt å stå opp vor før kl 07 - og da skulle jeg på jobb! Nå skal vi jo bare henge her og gå tur og leke sammen, hvorfor kan hun ikke forstå at vi får gjort masse av det, selv om hun våkner littegrann seinere på morgenen?! :-)

Jeg tenker å begynne med både nattavvenning og to lurer på dagtid i sommerferien, om en mnds tid. da har jo samboeren litt overskudd til å delta på det prosjektet, når han har ferie. Han er ikke informert om det foreløbig. Mulig han ser for seg at ferien skal brukes til noe mer hyggelig og ikke så slitsomt, men men:-)

Skrevet

hei, ja ser du tenker på nattavening. Det er tipset som jeg har iallefal. Min pode våknet også melom halv fem og halv seks mens han fikk mat på natten. jeg gav han konsekvent ikke mat før tidligst halv syv for påvirke ham til at ingenting skjer før det er "morgen". MEN, da jeg sluttet å gi han mat på natten snudde det og han begynte å våkne halv syv faktisk! Nå for tiden er det mellom 7 og 8, deilig!!! Så mitt tips er å nattavenne og få babyen på eget rom. Det hjalp også!:) Ta tre netter på eget rom først, så når helgen kommer slutter du med nattpupp på fredagsnatten. Er poden din "Gjenomsnittlig" er natt til mandag siste natt med gråt og en my roligere natt enn de to første:) Bruk helgen for da kan foreldrene sove på dagen mens den nadre passer på. Jeg ville heller tatt den nattavvenningen før ferien slik at ferien blir kos. og husk, det nytter ikke å PRØVE å nattavenne, det må bare gjennomføres uten nøling eller å gi etter. Hun kommer til å gråte, kanskje masse, men ikke gi dere. tilby kun vann. Dette må hun bare lære rett og slett:)

Skrevet

Tusen takk for gode råd, og fin "bruksanvisning" KarinB!

jeg vet at det kan være stritt og at man må være 100 prosent konsekvent. Nettopp derfor er kanskje samboer ikke helt interessert i å bruke ferien til dette. Men det er i alle fall klart at hun ikke trenger mat på natten lenger, spiser 3 måltider på dagtid, og de øker stadig i mengde. Det er nok bare kos, og det kan vi heller gjøre på dagid, spør du meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...