☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 8. juni 2009 #1 Del Skrevet 8. juni 2009 Leste i ett innlegg du skrev på siden her at du har en APC resistens blodfeil og må gå på Fragmin sprøyter fra dag 1. Jeg tror jeg har det samme. Jeg har nettopp gjennomgått en MA for 2 gang på bare 6 mnd. Da jeg fikk datteren min (3 år) i februar 2006 oppstod det en alvorlig komplikasjon meg med i form av en massiv storblødning. Morkaken satt fast og måtte opereres ut (manuell uthenting av placenta). Ca 1 år etter fødselen ble det tatt blodprøver av blodet som skulle sjekkes i forhold til om jeg hadde en blødersykdom eller lignende. Jeg fikk beskjed fra gyn når jeg var på sykehuset for 9 dager siden (når jeg aborterte etter MA i uke 9 denne gangen) at jeg skulle få komme til en kontroll på gyn om 3 uker. De ville at jeg skulle ta med blodprøvesvarene fra 2007 for å se om de kunne se noe der - men de ville ikke begynne utredning før etter at man har mistet 3 ganger. Jeg synes 2 ganger på rad er nok. Uansett - jeg fikk kopi av blodprøvesvarene for bare noen få dager siden og de ligger her klar til jeg skal til kontroll på gyn om ca 14 dager. Jeg kikker selv på prøvesvarene og jeg er ingen lege (men utdannet helsesekretær) og jeg ser at APC-resistens ligger høyere enn normalverdiene, det gjør også Protein C-aktivitet og Trombocytter - alle disse tre verdiene ligger langt over normalen og har med blodet å gjøre - og jeg tror jammen meg at jeg har det samme som deg... Jeg tror fosteret ikke får nok næring og dør tidlig - for det skjer jo en befruktning, men ingenting mer og det blir ikke oppdaget før første UL, første gang i uke 12 (07 mars i år) og andre gang i uke 9 (28 mai i år). Skal bli spennende å se hva gyn sier når jeg tar med prøvesvarene til første kontroll etter MA denne gang... Er nesten sikker på at det ligger noe galt her altså - og etter at jeg leste din historie (Luddes mamma) - og fant frem blodprøvesvarene så er jeg nesten sikker på at jeg sliter med det samme som deg... Hvordan går det forresten med deg? Får du god oppfølging/utredning? Hvordan fant de det ut med deg? Og hva slags oppfølging får du/skal du få når du blir gravid igjen? Håper virkelig du er her og kan svare på noen av mine spørsmål... Stoooor klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140229076-luddes-mamma-er-du-her-eller-noen-andre-som-har-en-apc-resistens-feil-eller-m%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-fragmin/
Luddes mamma Skrevet 9. juni 2009 #2 Del Skrevet 9. juni 2009 Hei! Jeg husker deg godt fra ufrivillige aborter. Så bra at du får en oppfølging der dere kan se på blodresultatene! Ser jo ut som du har funnet viktig informasjon. Min historie er slik. Jeg fikk vite at jeg har Leiden Mutasjon protein C/APC-resistens ved en kontroll gjort av min fastlege, som kjørte masse tester på meg en periode jeg var litt småsyk. Men siden jeg bare har det hetrosygot (enkelt genetisk) og ikke homosygot (dobbelt gen.) så fikk jeg bare beskjed om å aldri bruke hormonpreparat som p-piller, slutte å røyke og evt bruke støttestrømper når jeg er ute og reiser. Når jeg ble gravid i 05 tok jeg opp dette med min jordmor og lege men de sa det ikke var noe problem med min APC-res og graviditet, så jeg tenkte ikke noe mer på dette. Hadde en hard og lang fødsel som resulterte i 5 dagers opphold på sykehuset for meg og sønnen min. Ble gravid mars 08 og hadde en MA i uke 9/10 med utskrapning. Ble gravid i august og hadde en SA i uke 5, og gravid på nytt i september med en MA i uke 14/15 i desember. Etter min siste MA fikk jeg tilbud om utredning og gjennomførte den i mars og april i år. Den sa det jeg allerede viste, at jeg har APC-resistens, men også at det var ytterligere faktorer i andre deler av blodet som gjør denne feilen sterkere/verre. Legen sa at i mange tilfeller med utredning finner man feil i koaguleringssystemet i blodet. Det var vanskelig å bevise at dette var årsaken til abortene, men hun syns det var en stor grunn til å misstenkte det. Hun ble nesten opprørt da jeg fortalte at jeg ikke hadde fått fragmin på sykehuset etter fødselen. Men min APC-resistens kombinert med sengeliggende og det faktum at det var da kvinner hadde størst risiko for å få blodpropper (etter fødsler), sa hun det var flaks jeg ikke hadde fått en blodpropp. Om jeg blir gravid igjen skal jeg ta fragmin sprøyter og en annen medisin (som jeg ikke husker navnet på .... En slags alby-e tror jeg). Fragmin skal jeg ta helt til 3 uker etter fødsel. Jeg får også komme på et par UL hos utredningslegen i starten av graviditeten, og generell bedre oppfølging. Det skal tas med at min siste abort viste seg å ikke være uten grunn. Min lille hadde triploidi. En veldig alvorlig kromosonfeil, som kan ramme hvem som helst, og som ingen overlever. Dette fant de ut på obduksjonen. Jeg aborterte ut henne 1 time før utskapningen (ingen hadde sagt at det kunne skje, og jeg fikk litt sjokk)... Skal spare deg for detaljene... Nå er status at vi vel egentlig skal forsøke igjen. Men vi har ikke begynt helt. Er litt redd, og tenker at jeg kanskje heller bare skal nyte livet som det er og ikke begynne på nytt igjen. Men skulle det gå til H... igjen, håper jeg at jeg kan sette en strek, og gå videre. Oj, dette ble langt. Håper det ga litt svar på noen av spørsmålene dine. Men får du påvist APC-resistens, får du bare finne en bra lege som kan følge deg opp videre. Lykke til med alt, og hold gi beskjed om hvordan det gikk på gyn-timen! Stor klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140229076-luddes-mamma-er-du-her-eller-noen-andre-som-har-en-apc-resistens-feil-eller-m%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-fragmin/#findComment-140234102
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 11. juni 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 11. juni 2009 Oj - for ett langt og flott svar!!!! Tusen, tusen takk!!!!! Skal holde deg oppdatert jeg - er vel bare 1 ukes tid igjen til jeg skal til gyn - har fortsatt ikke fått time i posten og har jeg ikke fått time i morgen, ringer jeg og etterlyser denne =) Stooooor klem tilbake fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140229076-luddes-mamma-er-du-her-eller-noen-andre-som-har-en-apc-resistens-feil-eller-m%C3%A5-g%C3%A5-p%C3%A5-fragmin/#findComment-140242628
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå