Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

`149/83

Hadde svangerskapsforgiftning sist svangerskap..

er mye trøtt og sliten svimmel å masse murringer i rygg og mage...

er i uke 33 nå

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske relevant hva du har til vanlig.

For en som har 120/80 til vanlig så ligger jo dette litt høyt.

Men om du har 140/80 til vanlig er det jo normalt for DEG.

Ganske inviduelt hva som er høyt fra person til person.

Undertrykket skal vel være over 90 for at det er fare på fære mener eg.

Skrevet

Jepp...overtrykket var ikke så farlig sa min jordmor så lenge undertrykket lå på under 90 iallefall.Men nærmer det seg 90,så bør du konakte JM el Lege.

Ganske individuellt fra peson til person,særlig når man går gravid..:-)

Skrevet

m.t.p. ditt tidligere svangerskap, så bør du kontakte jm/lege å få kjekket -bt, -urin..

Skrevet

Blod trykket var ikke akkurat lavt, men jeg vil vel heller ikke si at det var så høyt, pga det fine diastoliske trykket ditt / undertrykket. det er dette som på en enkel måte tilsier om vi har høyt eller lavt trykk.

Blodtrykk bør måles når kroppen hviler, veldig dumt å måle blodtrykket akkurat når man komrmer på kontroll og kanskje har stresset seg opp flere trapper osv..lurt å vente til kroppen har nådd hvilepuls.

Da jeg tok min utdanning lærte jeg å måle blodtrykk¨på "gammelmåten", mansjett,stetoskop.. - og vi hadde som en regel å måle blodtrykket to ganger. d får man spesielt ned verdien på det systoliske trykket/ overtrykket.

Overtrykket er " arbeidsblodtrykket" og det øker i takt med pulsen på et vis...så hvis man nettopp har stresset/ løpt osv vil man ofte ha et høyere blodtrykk.

LEGGER VED LITT INFO;

Høyt blodtrykk, også kalt hypertensjon, oppstår når trykket inne i blodårene blir for høyt.Motstanden øker hvis f.eks. blodårene er forsnevret og hjertet må pumpe med større trykk for å presse blodet gjennom årene. Blodet blir da presset gjennom pulsårene med et høyere trykk enn normalt. Økning i blodtrykk er en normal reaksjon på stress og fysisk aktivitet. Når man sier at en person har høyt blodtrykk, betyr det at man har høyt blodtrykk også i hvile >140 /90

Systolisk blodtrykk Diastolisk blodtrykk

Optimalt blodtrykk < 120 mm Hg < 80 mm Hg

Normalt blodtrykk < 130 mm Hg < 85 mm Hg

Høyt- / normalt blodtrykk 130 - 139 mm Hg 85 - 89 mm Hg

Høyt blodtrykk > 140 mm Hg > 90 mm Hg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...