Gå til innhold

Pupp vs. mme = hjemmelaget muffins vs. ?1-2-3-muffins?? (samme som Ammedebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper noen her orker å lese innlegget mitt, og kanskje kan komme med kloke ord, råd eller trøst! Har problemer med amming med jenta mi på 7 måneder og er usikker på hva jeg skal gjøre videre.

Skal prøve å gjøre en lang historie kort:

Hadde en periode da jenta var ca 3 måneder da hun plutselig nektet å ta pupp. Fant ut at det var pga. treg utdrivningsrefleks, og produksjonen min hadde gått veldig ned. Måtte pumpe hver andre time for å få opp igjen produksjonen, og gav på flaske i over en uke. Plutselig var hun tilbake på puppen, men hadde fortsatt problemer med utdrivningsrefleksen, tok ofte flere minutter å få den i gang.

Begynte med nesespray, og fortsatte og amme.

Alt gikk fint helt til for ca en måned siden. Hun ble urolig ved puppen, og begynte å dra mens hun spiste, noe som førte til at jeg fikk veldig vondt etter en tid og fikk sår på brystvorten.

Helsesøster lurte på om jeg hadde fått lite melk, men jenta virket fornøyd etter å ha spist, og spiste heller ikke veldig hyppig. (Spiser grøt på morgenen, middagsglass på ettermiddagen, ellers kun melk.)

Snakket med ammepoliklinikk som ble nærmest hysteriske over at jeg hadde brukt spray i flere måneder. Damen jeg sakket med sa mer eller mindre: ”Slutt med spray, og massér og håndmelk for å få i gang utdrivningen”. Dette har jeg prøvd og føler absolutt at jeg ikke får i gang noe som helst..

Nå sitter jeg her og er særdeles usikker på hva jeg skal gjøre!

Pr i dag pumper jeg og gir på flaske på dagtid. Gir pupp på natt og tidlig morgen (hun har tålmodighet til å få i gang utdrivningen når hun er trøtt/i søvne).

Er sliten av å pumpe og gi på flaske, slik jeg gjør nå, for å muligens få opp produksjonen litt. Slipper å gi mme slik det er nå, greier å pumpe ut nok til det hun spiser, men jeg pumper litt oftere for å få nok. (Hun spiser 150 ml fra flaske, jeg pumper ut 110-120 ml.)

Har aller, aller mest lyst til å fortsette å amme! Føler meg på en måte ”annenrangs” hvis jeg går over til mme - det er nok alt presset på å amme som ligger i hodet mitt - for jeg vet jo at det er mange, mange barn som får bare mme, og er friske og raske, og jenta mi har jo fått pupp i 7 mnd! Jeg synes selv erstatningen har en litt ”kjemisk” ettersmak, og synes derfor den naturlige melken er best. Men jenta gir ikke uttrykk for at hun liker den ene bedre enn den andre.

Er jo kjempeglad for at jenta spiser både mme og tar flaske uten problem, det er jo heller ingen selvfølge.

(Ang. tittelen på innlegget så prøver jeg å lage en sammenligning for meg selv og dermed gjøre det lettere for meg å velge mme – ”1-2-3-muffins” er jo kjempegodt! :P )

Tilbake til saken: Jeg kjenner uansett at jeg ikke har overskudd til å pumpe og gi flaske i lengden.

Jeg kan fortsette å bruke spray, selv om ammepoliklinikken frarådet det så sterkt, eller ville dere ikke gjort det? Da tror jeg at jeg kan fortsette å amme.

Dette ble mye skriving – setter veldig stor pris på (og blir veldig positivt overrasket) om noen har tid og ork til å svare! Noen som har egne erfaringer råd eller oppmuntring?

Fortsatt god uke til deg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BRUK SPRAY...... Viss det hjelper, så gjer det. Eg har både amma og gitt flaske sidan eg ikkje har hatt nok. Men, no vil ho ikkje lengre ta puppen fordi det tar så lang tid for å få ut nokre dråper. Ho er 6 mnd'r.

Eg bruker spray til nr 1. Hadde heller ikkje nok der. Men, eg kunne amme mykje lengre enn no. Eg har litt melk igjen, men ho nekter jo å ta puppen. Kan jo hende ho finn på at ho skal ta puppen ei bittelita stund.

Skrevet

Jeg fikk også beskjed av ammepoliklinikken om at det var "galskap" å bruke spray så mye, selv om jeg ikke hadde utdriving av meg selv i det hele tatt, og håndmelking/ massering ikke ga noe utslag, hun mente det bare satt i hodet mitt... Men den samme damen sendte meg hjem med spray da jeg trengte ny, og legekontoret var stengt for dagen, så så veldig krise kan det umulig ha vært:)

Jeg fullpumpet i to måneder og delpumpet i tre etter det, og brukte spray ved hver pumping, Den første sprayen fikk jeg av en jordmor på barsel da jeg ikke fikk ut noe som helst. Legen min skrev deretter ut resept på 4 av gangen så jeg slapp å komme tilbake så ofte. Jeg er ingen ekspert på området, men antar legen og jordmor visste hva de gjorde, så jeg stoler på at det er helt trygt å bruke spray. Uten den hadde ikke datteren min fått stort av morsmelken, så jeg brukte den gladelig så lenge jeg hadde melk.

Jeg synes du skal gjøre det som føles riktig for deg. Uansett synes jeg du ikke skal være lei deg hvis du ender med å slutte å amme, datteren din har fått masse morsmelk allerede, og mme i dag er ikke noe dårlig alternativ. Du har gjort alt du kunne og kan være stolt av deg selv som har jobbet så hardt for å opprettholde melken og gitt datteren din en god start med tanke på antistoffer og ernæring:)

Lykke til:)

Skrevet

Hei

Først vil jeg si at jammen har du gjort en god innsats til nå! Du har all grunn til å være stolt av deg selv :-)

Har du ikke lenger overskudd til å forsette pumpingen så må du bare si at nok er nok. Er du heldig så vil det gå greit å fortsatt amme morgen og natt og gi mme på dagen.

Jeg hadde også en slags skrekk for mme da jeg fikk første mann. Der gikk ammingen greit, og jeg var så glad for at jeg slapp å ty til mme. Denne gangen er det annerledes, og jeg viste allerede under graviditeten at det mest sannsynlig ble mme denne gangen. Så jeg har lest meg godt opp. Slukt alt av info både fra "ammepoliti" og de med et mer nyansert syn. Av det jeg har greid å finne så er min oppfatning at mme absolutt er et fullgodt alternativ i dag.

Hvis du greier å fortsette med ammingen så vil jo jenta di fortsatt få de verdifulle antistoffene. Selv om du ammer mindre så vil antistoffene akkumuleres slik at hun fremdeles får i seg nok av de (naturen er fantastisk). Og går det ikke å fortsette med ammingen så er jo ikke lenger mm hovedernæringen til babyen fremover når hun er 7 mnd, så jeg synes ikke du skal ilegge det så stor betydning…

Selv gir jeg både mm og mme på flaske. For at pumpingen skulle fungere for meg var det avgjørende at jeg hadde et åpent sinn mhp mme og har kunnet gi det med god samvittighet når jeg ikke greide å holde tritt med pumpingen.

Vær stolt og glad for innsatsen du har gjort så langt, og velg den løsningen som totalt sett er best for dere! Mors overskudd er også viktig, og mme er ikke judasmelk ;-)

Skrevet

PS: ammepoliklinikken kan jo ha et poeng med at det med utdrivingsrefleksen sitter i hodet… Skal se at når du bare innfinner deg med at det er i orden å gi mme og kjøper inn en boks ferdigblandet som du kan ha i reserve så løsner det og du greier å produsere nok selv allikevel ;-)

Skrevet

Hei, og tusen, tusen takk for svar og gode ord!

Jeg har snakket med helsesøster igjen i dag, og har fått time til ammespesialist neste tirsdag, så da prøver jeg nok å holde ut til da.. Har kjøpt inn brystskjold i dag, lurer på om det kan hjelpe? Ettersom hun nå er vant til plastikken fra flaska - kanskje det er litt kjent..? Huff vet neimen ikke hva jeg skal prøve her jeg.. :P

HegeAE: Pumper du deg og gir på flaske nå, for å opprettholde produksjonen? Jeg greier ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Er fristet til å slutte med pumpingen, men greier liksom ikke helt å gi slipp.

Kilona: SÅ farlig kan det vel ikke være da nei, det var godt å høre.. Jeg kjenner jo at det sitter litt i hodet mitt, jeg ligger som på nåler når hun spiser på natten (når jeg ikke bruker spray) og er nervøs for at det ikke skal gå, og da går det jo som kjent litt tregere.. :)

blomstre: Jeg har både mme og ferdig pumpet melk i skapet, så det har ikke gitt så veldig positive utslag foreløpig. :) Jeg skal huske at mors overskudd er også viktig, og jenta vår klager jo aldri når hun får mme.

Igjen - tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...