Gå til innhold

har man rett på UB-tillegg når man er sykmeldt?

Anbefalte innlegg

jeg vet at man har rett på ub-tilleggene man vanligvis skal ha, når man er sykmeldt inntil 16 dager, og pengene betales av arbeidsgiveren.

jeg har fast turnus med kveld og helgejobbing, og dermed blir det noen timer med ub-tillegg.. men jeg har ikke fått det da jeg kom over 16 dager. det er fremdeles arbeidsgiveren min som betaler lønn og får det refundert fra nav. så har jeg rett på ub-tillegg og helligdagstillegg på de dagene som er over 16 dager? noen som vet?

Fortsetter under...

I min bedrift har vi aldri fått det.... De mener vi ikke har rett på det.

Vet du noen plass det står at vi har rett på det? Går sykemeldt selv, å mister jo en del kroner siden jeg ikke får ub.

nei vet ikke noen plass det står, men dette er en tariff-bedrift, så er arbeidsplassen din organisert, har du garantert krav på det! (om du har fast turnus eller er satt opp på slike vakter med tillegg) .men det er bare de 16 første dagene, utover det er jeg som sagt ikke sikker på.. trodde jeg skulle få det, men..

Annonse

Aner ikke hva reglene sier om UB, ikke UB-tillegg, men, er ikke regelen at man skal få et gjennomsnitt av siste måneders inntekt, hvis den er variabel, eller tilsvarende en vanlig inntekt om man har fast lønn?

fordi man ikke skal tape penger på å være sykmeldt. er du satt opp på en sen vakt eller helg, skal du også ha ub-tillegget for den vakta.

babyliten - er det regelen altså? når arbeidsgiver betaler lønn, og får refundert også?

Man taper ikke lønn hvis man får grunnlønnen når man er sykemeldt. UB-tillegget kommer jo i tillegg til grunnlønn, og skal være en belønning når man jobber ubekvem arbeidstid. Når man ikke er på jobb, er man ikke på jobb i ubekvem arbeidstid, og skal man heller ikke ha betalt for ubekvem arbeidstid. Og man lurer på hvorfor sykefraværet er himmelhøyt i Norge? Ikke rart med slike ordninger.

Jeg har gått sykemeldt lenge, og jeg har fått tilleggene mine, også etter 16 dager og ved egenmelding, man skal jo ikke tape på og bli syk., man får også helligdagstillegg hvis du er sykemeldt, og turnusen din er på rød dager. slik er det hvertfall her jeg jobber (kommune)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...