Gå til innhold

Flytting, rett på fri fra jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på sykehus, MYE vakter og ser ikke hvordan vi skal få tid til å flytte inn i mellom. Noen sa at jeg kunne søke om fri en dag for å flytte, nevnte dette for sjefen og det visste hun ikke om jeg kunne... Noen som har mer info om dette? Hvilke rettigheter har jeg?

Fortsetter under...

Skrevet

Du har vel krav på inntil 3 flyttedager, men usikker på om du har krav på permisjon med lønn..

Skrevet

ja, jeg mener du har rett på 1 flyttedag

Skrevet

Det er forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.

Jeg har kun krav på en med lønn(privat), min mann(kommunen) her krav på to med lønn ;o)

sykehus er vel gjerne statlig...? Sikkert noe av det samme som kommunen? Fant detter på nettet;

Statsansatte hadde tidligere, i likhet med kommunekollegene, et nøye fastsatt regelverk for fridagene innfelt i hovedtariffavtalen.

Tidlig på 90-tallet gikk man bort fra dette.

- Man ville ha et enklere system. Nå gis inntil 10 arbeidsdagers velferdspermisjon med full lønn eller 4 uker arbeidsuker med halv lønn. Reglene spesifiserer ikke ved hvilke anledninger fridagene skal gis. Det er opp til lederne å bestemme, sier forbundssekretær Tore Ananiassen i Norsk Tjenestemannslag (NTL).

Mye er derfor basert på skjønn og velvilje fra sjefen. Mange ledere skjeler også til de tidligere reglene. Disse skiller seg lite fra reglene i Oslo kommune i dag:

Dødsfall: Begravelsesdagen samt det som gis etter Arbeidsmiljøloven.

Fødsel: To - tre dager.

Bryllup: Bryllupsdagen. Fri til forberedelser etter arbeidsgivers skjønn.

Flytting: Tre flyttedager.

Eksamen: Eksamensdagen pluss to lesedager.

Utføring av offentlige verv: Inntil 12 dager per år.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Da har jeg i såfall rett på å få fri om det er med lønn eller ikke, får sjekke mer opp. Sykehuset er statlig men vet ikke om de har samme reglene som kommunen...

Skrevet

Jobber på sykehus selv, vi har krav på 1 dag med lønn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...