Gå til innhold

Noen som jobber med forsikring her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg kan forsikre et hus som jeg kan forsikre et hus som jeg ikke eier??

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan forsikre noe om du "rettmessig interesse ved et økonomisk tap". Hvordan du skulle kunne lide et økonomisk tap (altså et tap som en takstmann kan verdsette ved å "telle, veie og regne" ikke et følesmessig tap) ved at et hus du ikke står som eier av f eks brenner ned, klarer jeg ikke helt å se for meg, uten at du har lånt penger mot et tinglyst pant i huset. Men KAN du bevise en slik tapsmulighet vil da lovlig mulighet til å få tegne forsikring (det er f eks derfor en som har et tinglyst pant i huset kan få tegnet forsikring til sin fordel om eier ikke tegner en forsikring som også gjelder til "panthavers fordel" (noe eier vanligvis er pålagt å gjøre i låneavtalen). Men din mulighet betyr ikke at noe selskap har plikt til å tegne en forsikring. Det betyr at selskapet har mulighet til å tilby deg en slik forsikring.

Skrevet

Dette er huset til faren min som jeg har sikkerhet for mitt lån i. Pga en gammel konkurs og medfølgende betalingsanmerkning så får ikke faren min tegne forsikring på huset sitt (det er visst nytt hos forsikringsselskapene at en ikke får forsikring dersom en har betalingsnmerkninger).

Tror du villaforsikringen kan stå på meg da? selv om det er faren min som står som eier av huset......

HI

Skrevet

Etter siste regelendringer nå 1. april tror jeg ikke din far kan nektes husforsikring pga betalingsanmerkninge, uten at selskapet kan dokumentere at deres risko er økt ikke uvesentlig pga av betalingsanmerkningen, selv om selskapet får forskuddsbetaling før forsikringen trer i kraft. Men han kan få krav om årlig forskuddsbetaling en viss tid før hovedforfall. Dette er i hvert fall reglene hva gjelder bilforsikring etter hva jeg fikk med meg på et kurs, og jeg tror de også gjelder hus (men ikke innbo). Ganske enkelt fordi noen forsikringer (bolig, ansvar for bil) anses som "nødvendighetsgoder" som kun skal begrenses av "risiko", ikke av "kredittverdighet". Selskapet har nemlig ikke klart å bevise noen ekstra risiko pga mangel på "kredittverdighet", så lenge man kan ta forskuddsbetalt. Da gir man ikke kreditt, så verdigheten til å få kreditt blir uinteressant.

En vanlig villaforsikring kan du ikke tegne. Det du kan tegne er en forsikring som sikrer det tapet du vil få som panthaver om huset skulle brenne ned. Altså en verdien av det lånet du har gitt (og som må være tinglyst, slik at det er "dokumenterbart", ikke bare "på papiret"). Papir for tinglysing av en slik låneavtale kan en advokat lage til. Bør ikke koste mer enn 1 times honorar. Tinglysingen koster 1600-1700 kr.

Skrevet

Tusen takk for svar!!

Har du noen link eller nettadresse hvor dette går an å finne og evt skrive ut?

HI

Annonse

Skrevet

Ha ha ha.... nå leste jeg hovedinnlegget mitt. Noen som ser litt dobbelt ;-)

HI

Skrevet

Nei jeg har bare egne kursnotater i perm, som er litt vanskelig å linke til. Men regelverket finnes i forsikringsavtalelovens § 3-10. Denne finner du på www.lovdata.no

Ellers kan sikkert nærmeste forbrukerkontor gi nærmere opplysninger. Jeg ser fra kursnotatene at en av artiklene er utarbeidet av forbrukerrådet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...