Gå til innhold

Får cerclage(bånd som syes rundt livmorhalsen) i morgen :-) Noen som har erfaring med det?

karalb

Anbefalte innlegg

Ja,da er d altså klart at d blir cerclage i morgen,etter 4 tidligere aborter. 3 av dem var senaborter. Har fjernet litt av livmortappen,så det er jo en mulighet for at jeg har en svekkelse i livmorhalsen. Selv om legen tidligere har trodd det kom av infeksjon. Mistet siste gang for nesten 2 år siden,og da ville ikke legen(på Føde Pol) at jeg skulle få cerclage. Dette pga infeksjonsfaren,men så begynte d å åpne seg i uke 14,og de satt på en slags pessar. Aborterte i uke 15. De andre senabortene var i uke 18 og 16,og alle gangene har vannet gått for tidlig.

Denne gangen er jeg gravid ved hjelp av IVF-behandling(ble ikke gravid etter siste aborten). Nå får jeg tett oppfølging. Jeg tar progesterone vag. x 2 pr dag+at vi(mannen min,jeg og legene) har bestemt oss for at det blir cerclage. Egentlig var de så og si sluttet m det,men dette er liksom siste mulighet,for at det ikke skal åpne seg for tidlig. Jeg gleder meg faktisk,men vet også at d kan føre til infeksjon... Ikke lett det her. Er 13 uker i dag,og magen vises godt! :-)

Er det noen andre der ute som har sydd? Og har det godt bra? Er spent å høre! :-)

Fortsetter under...

Hei.

Uff så forferdelig trist å høre om alle abortene dine.

Jeg mistet to stykker i uke 20 begge ganger. Som deg viste de ikke hva det kom av første gangen, kunne godt ha vært infeksjon. Men da det skjedde igjen fikk jeg vite at neste gang skulle jeg få cerclage og full oppfølging. Fikk satt på¨cerclage i uke 14. Selve operasjonen gikk kjempefint, fikk epidral, så kjente ingenting. Ang infeksjon så var de veldig bevisst dette. Alt gikk bra til ca uke 27, da begynte livmor å åpne seg. Jeg ble innlagt på sykehus og måtte ligge der i 6 uker. Det var noen Laange uker, hvor det værste var at jeg ikke visste om det kom til å¨gå bra. Det gjorde det, fjernet cerclagen i uke 37-38 og fødte 6 dager over termin.

Nå er jeg gravid igjen, 11 uker på vei og skal på Rikshospitalet på neste onsdag og få satt opp time til cerclage igjen.

Jeg vet at det kan gå bra, hører faktisk om mange med samme problem som oss, hvor det har gått bra.

Så kjempe lykke til:)

Fortell gjerne hvordan det har gått.

Jeg mistet i uke 22+2 i fjor sommer. Lillegutten min levde i 1 time 45 min, men var 5 dagre unna å få livbergende behandling.

Er konisert, og at dette har sammenheng er helt sikkert.

Er gravid igjen, har passert 31 uker nå, jippi, nå skal det gå bra.

Fikk sydd på cerclage i uke 13-14 under narkose. Var innlagt til dagen etterpå. Tok det veldig med ro de første dagene.

Med cerclage er det en viss fare for abort når den syes på, og infeksjoner i ettertid.

Fikk MYE antibiotika intravinøst rett før og under inngrepet.

Har nå i ettertid tatt det veldig med ro, bare gjort litt husarbeid og ruslet små turer.

Ang, infeksjonsfaren. Tenk hygiene!! Ikke badekar, ikke sex, overhodet ingenting skal inn i skjeden.

Er til kontroller hver 14 dag, måler cervix, og sjekker fosteret. Tar dyrkning av urin og vaginale prøver.

Jeg har god tro på at cerclagen + bakteriedyrkningen fører til at jeg får med et levende bran hjem denne gangen.

LYKKE TIL

Hei .

Hadde 2 senaborter for mange år siden og fikk da beskjed om at livmorhalsen ikke klarte å holde på foster over 500g fordi den var for svak. har i dag 2 flotte gutter på 6 og 10 år begge fikk jeg etter å ha satt på cerclage, den ble tatt av i uke 37 men gikk tida ut med begge.

Venter i dag tvillinger og har nå kommet til uke 35+4 ( med cerclage ) den blir tatt av 23 juni og er nå veldig spent på hvor lang tid det vil ta før mine små kommer :))) Jeg har vært veldig heldig og har fått være hjemme hele tiden ( bor ca.2 timer fra sjukehus ) . Det jeg kan anbefale deg er å ikke løfte noe tungt, la andre ta det tyngste husarbeidet og legg deg ned når du føler for det :))

Jeg har levd "normalt " og har heldigvis fått mye hjelp av min samboer og mine 2 barn ( mamma har også vært her og tatt husvask 2 ganger nå i vår, det var kjempe herlig :))))

Dette skal gå kjempe bra skal du se !!! Når du skal fjerne cerclagen vil de "klipppe" den av uten bedøvelse men ta det med ro, du kjenner ingen ting, det er bare litt ubehagelig ;)

Kjære dere som har svart meg! :-)

Operasjonen var vellykket,og fosteret har d bra! :-) Lykke! Måtte d bare vare! :-) Det var flere leger med på operasjonen,da de egentlig er sluttet med cerclage-for mange år siden...(De bruker bare en slags pessar nå,så de slipper å sy pga infeksj.faren). Litt rart at d er så forskjell fra sykehus til sykehus.Skjønner jo at d er mange der ute(som dere),som har opplevd d samme som meg,og som i ettertid har fått cerclage. Og at d faktisk har godt bra :-) Er veldig spent på hvordan d går videre. Hvis vi lykkes,så kanskje de begynner m d igjen på dette sykehuset..?? Det er jo så forfedelig å misste!!

De fjernet også en polypp m d samme,som var blitt større siden sist. Jeg fikk problem m å få tømt blæra etterpå. Hadde så mye resturin,så de måtte legge inn kateter. Derfor ble jeg der i over 2 døgn. D ble fjernet i går,men hadde fortsatt for mye resturin(over 150 ml). De ville gi meg litt tid,så jeg måtte måle urinen når jeg var på do+scanne blære etterpå. Så kom jeg på 144 ml,så da fikk jeg dra hjem. Hadde jeg ikke fått d,så har jeg måtte kateterisert meg hjemme. Det er veldig lett å få infeksjon,hvis man har resturin. Fikk beskjed om å gå ofte på do,så ikke blæra blir for full.Skal på kontroll i neste uka,så blir d vel ganske tett etter d.

Ellers var d veldig godt å komme hjem-til nyvsket hus. Kjekk mann! :-) Føler meg trøtt,så jeg tar d veldig m ro! D kommer jeg til å gjøre!

Dere får igjen ha tusen takk for svar,og masse lykke til videre dere også! :-)

Stoor klem! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...