Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 To dager i Dyreparken, men hva med de fem andre? Andre uken i juli, to barn 4 og 6 år.
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 odderøya er veldig fin plass å gå tur ligger rett med sentrum. quarten har noen konserter der. myren gård ligger ca 4 min med bil vestover fra sentrum. kjempefin gressplen med mange fine trær på flekkerøya tror jeg det skal være en liten sånn minibondegård. med et par geiter og høner. flekkerøya er også en veldig fin plass å gå tur.. om det er det dere er ute etter da og bading i stampene.. i baneheia ligger rett med sentrum.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Dere bør få lagt inn følgende (jeg har forutsatt bil, men alle steder kan også besøkes med buss, nr 6) vanskeligst). 1) Båttur i Blindleia, Turene går fra Lillesand (30 min å kjøre fra Kristiansand) daglig fra 10.7.09. Avgang kl 1330, retur kl 1600. Billetter bestilles på tlf 959 35 855 (voksen kr 200, barn kr 100). Pølser og reker å få kjøpt ombord.... Båten har 48 sitteplasser og billetter bør bestilles GOD tid i forkant. 2) Et besøk i Mineralparken på Evje (50 min å kjøre fra Kristiansand, riksvei 9 fra sentrum). Området er unikt i Europa. Her kan man gå på steinjakt selv og man kan se over 1000 ulike stein/mineralarter. Barna får hogge sin egen steinfigur til å ta med hjem under kyndig veiledning. Ta med nistekurv og sett av dagen! Åpent mandag – lørdag kl 1000 – 1600. Kr 100/pers 3) Et besøk på Bertnesbukta badestrand (v/Roligheten camping, like utenfor byen). Sett av dagen... 4) Et besøk i Baneheia naturpark (hvor for øvrig drapet på Stine Sofie Nordstrønen skjedde for noen år siden...), byens park, 20-30 min å gå fra sentrum. Her går det lett ett par timer. Lekepark er det også her... Åpent fra 0700 til 2000. 5) Et besøk (kan være litt skremmende for en 4-åring om han er «sart» men er lærerikt...) i Gestapokjelleren i Arkivet i Kristiansand. Omvisning mandag/fredag kl 1330-1500 (møt 10-15 min før start, du kommer ikke inn etter start!). Voksne kr 60, barn kr 30. Adresse: Vesterveien 4 (10 min fra jernbanestasjonen). 6) Kanonene ved Ny-Hellesund kystfort fra krigen må man se. Skuddene fra disse nådde halvvveis til Danmark. Båt (20 min) fra Høllen (20-25 min å kjøre fra Kristiansand). Flott friluftsområde med badeplass. Sett av en del timer...Nærmere info om båten på tlf 38 05 55 55 (kommunen). 7) En dagstur til Danmark kan anbefales! Ferja (like ved jernbanestasjonen) går tirsdag-fredag kl 0800, lørdag kl 0900 (sjelden plass på denne avgangen...). Retur i Kristiansand tirdag/fredag kl 1530, lørdag kl 1630. Du får 15-30 min i Danmark... Prisene varierer fra dato til dato, regn med ca 350 kr for voksne, ca 200 kr for barn. Dyrest fredag og lørdag.... Billetter bestilles på tlf 810 00 811. Be om dagsbillett for Kristiansand, retur på første avgang. (Dere kan også ta kveldsbåten hjem og få et opphold i Danmark, men da blir turen dobbelt så dyr, og du er hjemme kl 0045, så ikke særlig barnevennlig). Så fikk barna utenlandstur også. Og båten har stort lekerom og billig kafe med god mat.... NB! Du får ikke handle tax-free på båten, bortsett fra i sjokoladekiosken og delikatessebutikken! Så skulle vel dagene være fylt?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 En tur med de gamle damptogene på Setesdalsbanen er en fulltreffer for alle barn! Det kjøres tog hver søndag i juli måned. Så sant det er mulig kjøres toget med lokomotiv og vogner fra slutten av 1800-tallet. Spesiallaget gammeldags gotteri har man også for salg på stasjonen... Buss går fra Kristiansand til Grovane kl 1420. Toget går kl 1510 til Røyknes hvor det er en halv times stopp (flott picnic-område). Retur til Grovane kl 1625. Buss returner kl 1705 og ankommer Kristiansand ca kl 1750. Familebillett med toget koster kr 250, bussen betales med vanlige takster.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 En tur til Ogge og en kanotur på Oggevatn anbefales på sterkeste! Barn ELSKER det! SÆRLIG om man selv får prøve å ro! Oggevatn ligger knapt 1 times kjøring fra Kristiansand, følg vei 9, så vei 405. Ogge Gjesteheim har kanoer (og flytevester og vanntette poser) for utleie. Kr 60,- pr time, betaler du for 4 timer kan du ha kanoen til kl 1800 (og vil man ha langtur med overnatting i «villmarken» lar det seg også ordne...). Vannet er 13 km langt, padlevennlig og med hundrevis av småøyer hvor man kan gjøre strandhogg Og niste kan man få kjøpt på Ogge Gjesteheim om man ikke har med selv (feltkjøkken kan man leie på gjesteheimen, kr 50,-). Kart over vannet likeså. Det er lurt å forhåndsreservere en kano, så man ikke kjører forgjeves, dette er nemlig populært! Forhåndsreservering kan gjøres på tlf 37 96 18 03. Dagen blir sannsynligvis et minne for livet for barna. Og dere voksne med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå