Gå til innhold

HD og fysio?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får deres putebarn fysioterapi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår dater fikk fysioterapi men kun fordi helsestasjon sa vi kunne prøve det. Ortopeden mente det absolutt ikke var nødvendig. Vår datter hadde pute i 12 uker, gips i 20 uker og 3 mnd med skinner. Hun gikk da hun var 13-14 mnd. Nå løper hun rundt som andre 2-åringer. Går litt rart men det er vanlig hos hoftebarn. Alt er som det skal være.....heldigvis. Venter på siste røndtgen.....forhåpentligvis i november.

Lykke til:)

Skrevet

Har en gutt på 3 uker som ligger i pute så jeg bare lurer litt på hvorfor fysioterapi? Er det for at de ikke skal bli stiv i beina siden de ligger låst i en stilling? Er det noe min sønn burde få også? Vet ikke så mye om dette..

Skrevet

Er det ikke rart hvordan ortopedene alltid mener at behandlingen er nok i seg selv, mens fysioterapeuten mener behandling er nødvendig? Vi har gått til fysio, men da mest fordi jeg leste om andre her inne som gjorde det. Hadde veldig nytte av det, da hun ble veldig forsinket i utviklingen. Fikk gode øvelser til å gjøre hjemme, samt behandling hos fysioen.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jenta vår fikk diagnose alvorlig HD da hun var 7 mnd gammel. Tre uker i strekk og over to år med skinner. Da tenkte jeg at det var bra. Så ringte ei fra barnehagen som syntes jenta vår gikk/ løp så rart. Fysioterapaut ble tilkalt, og vi fikk et opplegg for henne i brnhg. Opplegget er bl.a. å stå på ett ben, gå trapper (opp og ned), gå nedoverbakke samt en hinderløype med balansetrening.

Fysioterapauten ga oss også info om sko, det er veldig viktig for HD barn (også for andre selvfølgelig). De bør være så lette som mulig, "bøybar" såle og med stiv hel og også støtte foran (ikke sandaler med åpne tær).

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vi fikk gode tips og øvelser hos fysioterapeut, og det er gratis for barn under 12 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...