StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Har termin 19 juni. Guttten har lagt i sete hele veien, så ikkje noe tvil om at her blir det setefødsel. Skal på UL på torsdag for å se kor stor han er, om han ligger rundt 3500 skal eg spørre om sjansen for å bli satt igang. Ser ikkje poenget med å gå å feite han opp der inni når han ligger feil vei. Det øker jo bare sjansen for komplikasjoner jo større han er. Men det er vel sikkert ikkje god nok grunn for å bli satt igang. Men det er jo lov å prøve seg. Når har dere termin og har dere noe planlagt med fødselen utover det normale?
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #2 Skrevet 8. juni 2009 Ingen andre som har baby liggende i sete??
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Min ligger alle veier enda. Men vet du hva som er vektgrensen for å føde i sete leie ? Kom til å tenke på det. Eldste her var jo over 4 kg 17 dager før termin.
justme1 Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Kan man ikke be om keisersnitt når babyen ligger i seteleie?? Eller må man føde vanlig?
Ladybug~N&E Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 man blir ikke tvunget til å føde vanlig når babyen ligge i seteleie. men de ser helst at babyen kommer ut på vanlig måte alikevel. dersom det er forsvarlig mtp str osv;)
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 8. juni 2009 Mulig man kan grine seg til keisersnitt når de ligger i sete ja. Noen sykehus har dette som standard fordi de ikkje er kvalifisert til å ta imot setefødsler. Men nå skal eg føde på kk og de er visst de beste i landet til å ta i mot sete. Eg foretrekker uansett å føde vanlig kontra keisersnitt. Vet de tar røntgen av bekkenet om mor er lavere enn 176, men eg trengte ikkje det siden eg er høyere. Og bebisen er ikkje en kjempe. De regner med han ligger rundt 3500. Så derfor blir det veldig spennende å se kor stor han er på torsdag. For om han ligger rundt 3500 kommer eg til å be om å bli satt igang. Men eg regner med eg blir ledd av og får grei beskjed om å vente til fødselen begynner av seg selv.
Stine mamma for andre gang Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Forbereder meg på setefødsel og har termin om seks dager. Sto fritt til å velge fødsel eller keisersnitt. Jeg valgte setefødsel men gruer meg litt nå etterpå.. De følger ekstra nøye med på fødselsforløpet og epidural er ren rutine, men virker litt skummelt likevel syns jeg. Babyen er litt liten og jeg 180 høy så ingen problem å føde her fikk jeg beskjed om..
Dobbelt prinsessemamma Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 Det som spiller rolle ved setefødsel er størrelsen på barnet og dine bekkenmål. Er de fine skal det vistnok ikke være noe verre å føde i sete enn vanlig. Det eneste er at babyens hode er det største, så i stedet for at man er ferdig med det verste først, kommer det verste trykket til slutt... Jeg er selv 172 høy og ikke spesielt tynn, men har alt for trange bekkenmål, så jeg får ikke lov å føde i sete. Så blir keisersnitt for andre gang på meg...
enpå3ogenpå1 Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 hei, ville bare si at jeg hadde vaginal setefødsel sist og det gikk kjempebra. Fikk super oppfølging hele veien og følte meg veldig trygg. De målte bekken og babyen og jeg hadde veldig gode mål. Og er målene gode er det vissnok ikke værre å føde med rumpa først. Jeg tror jeg får setebebis igjen for alle bevegelser og spark er på nøyaktig samme steder som sist. Jeg var heldig (synes jeg da, som ville ha mest mulig naturlig fødsel) og slapp epidural. Hadde bare lystgass og det funket fint. Jeg tror dette kommer til å gå kjempefint for dere. God oppfølging under fødsel får dere og. Masse lykke til. Selv må jeg vente 16 uker til..... (jepp, sniker litt fra 2.trim.)
Emblaa Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 Nei, setefødsel driver jeg ikke med. Hadde også storebror i feilstilling i bekkenet, og da endte det med dramatisk hastekeisersnitt i full narkose, noe som egentlig var helt unødvendig. Burde ha blitt planlagt snitt forrrige gang også. Skal derfor ha planlagt keisersnitt med lillesøster på fredag. Denne gangen blei jeg hørt tidlig i svangerskapet, og det er mer enn antyda at jeg enten har ugunstig bekkenfasong eller hjerteforma livmor. Dette skal de faktisk undersøke under keisersnittet denne gang. Det er økt sjanse for alvorlige skader på barnet ved setefødsel, og det tar jeg ikke sjansen på, og bekkenmål sier lite om hvordan fødselen kommer til å gå. Det er mange former for seteleie, og ca 50/50 sjanse for keisersnitt uansett. Dessuten gir røntgen av bekkenet under graviditeten økt risiko for leukemi hos barnet senere. Er mange faktorer som spiller inn i forhold til hvordan fødselen vil forløpe, og at man er høy betyr jo ikke at bekkenringen er stor. Man kan ikke se på en kvinne om ho har store nok INNVENDIGE bekkenmål eller ikke. Dessuten er en vanlig årsak til avvikende leie fasongen på livmora eller knuter eller godarta svulster i livmora, og det vet man jo ikke noe om når man prøver å føde. Dersom et barn i seteleie skulle bli sittende fast etter at rumpa og beina er forløst, så vil barnet dø, da er det for seint med keisersnitt. Det er ikke helt uten grunn at vi har det høyeste antallet dødfødsler i Norden, selv om det selvsagt vanligvis går finfint å føde i sete. Jeg gambler ikke med mine barns liv. Sjansen for komplikasjoner ved planlagte keisersnitt er mikroskopisk større enn ved vaginal fødsel, men da er det mor som bærer den mikroskopiske risikoen, og iallfall ikke barnet.
*Fødeklar med en pike i magen* Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 Ikke for å skremme, men svigersøster fødte sitt første barn vaginalt, den lå med hodeleie. Men nummer to var i seteleie og det endte med akkutt keisersnitt og det stod mellom livene til både henne og barnet, og barn nummer tre ble tatt med planlagt keisersnitt for å ikke risikere at dette skulle skje igjen, den var også i sete.
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 9. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 9. juni 2009 Huff, det var da voldsomt som dere skulle skremme
Kine71 Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Heisann Strilen! Enig med deg, dette var unødvendig skremselspropaganda. Det kunne nok hende at hun svigersøsteren hadde fått akutt keisersnitt om det hadde vært hodeleie også. For det første setter de ikke i gang sete fødsler. Jeg ville ha stolt på en vurdering fra leger ang bekkenmål og størrelsen på barnet. Du vet de har lav terskel for å gjøre keisersnitt underveis om fremgangen ikke er akseptabel. Jeg har vært med på flere sete-fødsler som har forløpt helt fint:0) Skjønner at du ønsker å føde vaginalt, det beste for både deg og barnet om forholdene ligger tilrette for dette. Masse lykke til. Man hører ofte skremselshistoriene enten det er setefødsler eller andre ting:0(
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 10. juni 2009 Hvorfor setter de ikkje i gang setefødsler?? Har jo lest om mange med setebarn som har blitt satt i gang.
Mariann 84 Skrevet 10. juni 2009 #15 Skrevet 10. juni 2009 Hei, Jeg er helt enig i at det er unødvendig å skrive sike skremselshistorier i dete forumet. Selv om man selv har hatt en litt skremmende opplevelse av setefødsel trenger man ikke skremme de som kanskje skal føde i sete for første gang og som ønsker å føde på naturlig vis. Det er jo ikke slik at legene IKKE opplysr om risikoen man tar både ved setefødsel og ved keisersnitt. Jeg mener at alle bør først og fremst lytte til legen sin og ikke høre på skremselshistorier på forum som dette.
enpå3ogenpå1 Skrevet 10. juni 2009 #16 Skrevet 10. juni 2009 Helt enig med Mariann 84. Hør på legene og jordmødrene. De vet hva de snakker om, og ingen leger tar sjanser. Jeg følte meg helt trygg etter å ha pratet masse med de. Men det er også viktig at du følger hjertet. For noen er det mest riktig med vanlig fødsel, for andre keisersnitt. Det er ingen som presser deg til hverken det ene eller det andre. Gå evt inn på seteleie debatten (det har du sikkert gjort allerede men..) der står det endel nyttig og mange fine fødselsopplevelser. Mye mer betryggende å lese der
mor-09, snart nå Skrevet 10. juni 2009 #17 Skrevet 10. juni 2009 Er 35+1 nå, og ungen har sittet godt ned i bekkenet her i lange tider. Ingen fare for at den snur seg, det er for liten plass i livmora til det. Ser skrekkhistoriene, men jeg har hørt like ille skrekkhistorier om hodefødsel og keisersnitt også, så jeg overser dem glatt. Snakk med jordmor og lege på sykehuset. Jeg spurte jordmora mi og hun sa at hun siste månedene hadde tatt i mot to setefødsler i ambulansen (bor 1,5 time inkl. ferge fra sykehuset). Begge gikk kjempefint og uten komplikasjoner for mødrene. Skal til ultralyd og bekkenrøntgen om to uker for å bestemme om det blir vaginal fødsel eller keisersnitt. Får jeg velge blir det vaginal. Ble snytt for fødselen sist, pga tverrleie og ingen rier. Håper å få oppleve det denne gangen. Tvi, tvi. Ønsker deg alt godt.
Mammsenvokser Skrevet 10. juni 2009 #18 Skrevet 10. juni 2009 Blir nok setefødsel på meg også Ikke termin før 23.07 jeg da, men babyen har ligget godt plassert med rompa nede i bekkenet i mange uker allerede. Fikk beskjed av barnelege på føden i dag, at det var usannsynlig at babyen kom til å snu seg. Kjenner jeg ikke har greid og fordøye dette helt enda, frister overhodet ikke...
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 10. juni 2009 Forfatter #19 Skrevet 10. juni 2009 Takk for flotte innlegg. Eg vet jo at eg egentlig ikkje bør lese en setning om dette på nettet fordi folk kommer med fæle situvasjoner og skremsels propaganda. Men så går man hjemme hele dagen og kjeder ræven av seg, og da blir det jo sånn. Men cluet er at eg har aldri fått noe spørsmål om eg vil heller ha keisersnitt, det har bare blitt snakket om vaginalfødsel. Men eg kjenner veldig på kroppen at dette tærer på, sover knapt om natten og går å tenker 24 timer i døgnet på alt som kan gå galt og det faktum at han faktisk ligger feil vei. Så eg skal høre med gynekologen i måren om det er mulig å sette i gang setefødsel og at ho sender meg til kk så eg får snakket med de. For skal eg gå å over tiden så e det gjerne 3 uker til bebisen kommer og da kommer eg til å være helt nedbrutt psykisk. Veldig spent på ka ho kommer til å si i måren, veldig redd for at ho bare føyser det vekk med at eg får bare ta tiden til hjelp. Men da tar eg kontakt med kk selv.. Og krever å få komme inn der og snakke med de.
Kine71 Skrevet 11. juni 2009 #20 Skrevet 11. juni 2009 Heisann igjen Strilen! Det var jeg som skrev at de ikke setter igang setefødsler, men det er nå sånn det er i Trondheim. Når man setter igang (vanligvis med prostaglandiner i sjeden) er det sånn at det av og til kan gi heftig rieaktivitet. ved setefødsel ønsker de minst mulig ekstra påkjenninger for barnet. Kanskj det er annerledes i Bergen? Er det der du skal? Husker i alle fall det ble omtalt som kk før i tiden! Veldig bra at du får komme inn på sykehuset til samtale. Venter spent på å få høre hva de sier til deg. Lykke til hos gynekologen:0)
maria79ro Skrevet 12. juni 2009 #21 Skrevet 12. juni 2009 er 35+1 og var på ul igår hvor de så at snuppa mi sitter i bekkenet; vi skal vente 10 dg til, kanskje hun snur seg, så tar dem ul på nytt. er førstegangs og veldig spent, men dette var litt vanskelig å fordøye. det hjalp å lese at det er mange som føder uproblematisk vaginalt tross seteleie, men jeg vet ikke om jeg er helt enig. er spent på innlegg fra deg STRILEN, etter gynekolog-besøk. hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå