Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #1 Del Skrevet 8. juni 2009 Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Hadde en fødselsopplevelse sist som jeg helst ikke vil ha igjen. Men nå er datra vår blitt 1,5 år og samboeren min vil gjerne ha en til. Jeg har også lyst på en til og vil at vår datter skal ha søsken. Svangerskapet skal jeg nok komme meg gjennom en gang til, men fødselen står foran meg som et komplett mareritt. Jeg lå for lenge i fødsel med for lange rier uten mer enn noen sekunders pause. Trodde jeg skulle dø, og var egentlig likeglad. Bare smertene forsvant. Har aldri tenkt slik før eller etter!!! Keisersnitt ble bestemt da jeg begynte å miste bevissheten og ikke kunne svare dem lengre. Våknet litt mer og slapp narkose. Var vettskremt under inngrepet. Har aldri følt meg så redd og så lite i kontroll hva som hendte. Synes det var fryktelig ubehagelig før de fikk ungen ut. Kan ikke forklare følelsen, bare at jeg aldri vil gjøre det igjen. Fikk fødselsdepresjoner og panikkanfall. Mareritt på natten og gråt plutselig uten grunn. Etter noen mnd gikk det over, men har vært veldig klar på at jeg ikke skal gjennomgå det igjen. Men nå har altså lysten på et barn til kommet. Og jeg forstår jo at det blir vanskelig å bli gravid uten å føde det. Hvem kan jeg snakke med? Hvordan kan jeg få bukt med denne frykten som nå igjen er kommet pga snakk om et barn til? Trodde jeg var ferdig med dette, men hadde visst bare fortrengt det. Blir veldig glad hvis noen kan dele erfaringer eller bare komme med meninger. Synes det er veldig trist om grunnen for at vi ikke får mer enn 1 barn, er fordi jeg er redd... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140225133-overveldende-frykt-for-ny-f%C3%B8dsel-og-vil-aldri-ta-ks-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
olle-bolle Skrevet 8. juni 2009 #2 Del Skrevet 8. juni 2009 Hei, du! Jeg har også en helvetesfødsel bak meg som endte i katastrofe-KS, og jeg mistet nesten barnet mitt, Det tok et halvt år før jeg forsto at jeg trengte hjelp. Ringte sykehuset og fikk komme til empatiske samtaler der. Holdt på med det et halvt år og begynte så og jobbe igjen. Nå som jeg er gravid igjen kommer naturlig nok alt tilbake. Har en fantastisk jordmor på helesestasjonen som tar meg imot en gang i uka for samtaler.I tillegg får jeg veldig god oppfølging av sykehuset. Her blir det KS på nytt... Syns det er veldig veldig synd at du skal være så redd for begge alternativene da. Begynn med å snakke med fastlegen. Eller kanskje helsestasjonen i din kommune hjelpe deg også? Helt klart at du må prate deg gjennom dette du har vært igjennom. Og det må du gjøre mange, mange ganger,-i detalj! Veldig tøft, men det hjelper. Og hver gang kommer du på noe nytt som du hadde glemt...Håper du finner ut av dette. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140225133-overveldende-frykt-for-ny-f%C3%B8dsel-og-vil-aldri-ta-ks-igjen/#findComment-140229138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 9. juni 2009 #3 Del Skrevet 9. juni 2009 Du har all min sympati. Er enig med forrige innlegger at du bør ta kontakt med sykehuset. Du kan ringe dem og be om å få snakke med den jordmoren som var ansvarlig for din forrige fødsel. Jeg gjorde det når jeg var i samme situasjon som det du er i nå. Hun husket meg med en gang, selv om det var to år siden jeg fødte (det sier litt om opplevelsen). Min første fødsel endte ikke med KS (den burde ha gjort det), men jeg var likevel redd for KS pga all skremselspropaganda. Etter mye frem og tilbake med samtaler hos JM på rikshospitalet ble vi likevel enige om planlagt KS. Det ble en fantastisk opplevelse som jeg kunne ha gjort igjen når som helst. Så snakk med JM og prøv å finne ut hva som skjedde sist. Og hvis du vurderer KS så husk at et planlagt KS når du er utvilt og ikke traumatisert av å ha ligget i fødsel i timesvis er noe helt annet enn et hastesnitt. Håper at du finner ut av det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140225133-overveldende-frykt-for-ny-f%C3%B8dsel-og-vil-aldri-ta-ks-igjen/#findComment-140233985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kissa71 Skrevet 15. juni 2009 #4 Del Skrevet 15. juni 2009 Har ikke noe erfaring med keisersnitt, men traumatisk fødsel. For meg kan det høres ut som om du har PTSD eller post traumatisk stress forstyrrelse etter fødsel siden du har hatt gjentatte mareritt og depresjon. Dette tror jeg er mest egnet for en psykolog å ta seg av slik at du får god bearbeiding av det som skjedde sist og ikke minst at du kan slappe av ved neste svangerskap og ikke gjenoppleve alt om igjen som fort kan bli tilfellet siden du reagerte så sterkt sist. Dette med å miste kontrollen er det verste som kan skje oss siden vi har kontroll på alt annet her i livet og ikke minst at vi ikke er vant til å slippe kontrollen. Håper du får time raskt og at du får snakket deg gjennom hele forløpet slik at du kan nyte neste svangerskap sammen med partneren din. Lykke til!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140225133-overveldende-frykt-for-ny-f%C3%B8dsel-og-vil-aldri-ta-ks-igjen/#findComment-140261178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå