Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Hei! Er det vanlig at avføringen blir tilnærmet svart når man er gravid? Jeg tar ikke jerntabletter så jeg vet ikke hva det er som kan gjøre at den blir så mørk. Begynner å jo å bli redd for at jeg har noen blødninger i systemet.. Kommer også friskt blod sammen med avføringen og når jeg tørker meg. Dette tror jeg er hemorrider som sprekker opp - jeg har ikke vondt når jeg har avføring nå, men har hatt det tidligere i svangerskapet. Da var jeg veldig hard i magen. Noen som vet om dette er normalt? Skal nevne det for legen neste gang.. men syns liksom det er litt flaut..
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Nei, det er ikke normalt at avføringen er svart. Hvis en tar jerntbl blir den svart, men siden du ikke tar det, kan det være blod. Når avføringen blir avrt pga blod, betyr det at blødningen ligger langt oppe i tarmen, for blodet blir svart når det fordøyes. Det bør absolutt nevnes for legen! Trenger ikke å være noe farlig altså! Kan være blødende polypper, såre slimhinner,men kan også være noe langt alvorligere. Derfor skal ALLTID blod i avføringen undersøkes! Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Takk for svar. Skal si det til legen neste gang jeg skal dit.. er denne uka her.. Men jeg syns liksom at jeg skulle hatt vondt noe sted dersom det var noe galt.. Eneste vondtene jeg har er at magen er øm.. men det innbiller jeg meg er pga graviditeten.. Men har også hatt en liten blødning fra vagina... uten at de fant ut hva dette var. Alt var bra med baby osv.. Men har fortsatt spor av blod i urinen... Hmm.. liker ikke dette helt nei...
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 At en ikke kjenner smerter i fra tarmene dersom det er noe galt, er dessverre helt normalt. Det første symptomet i de fleste sykdomstillfellene er nemlig at avføringen forandres, og at det kommer blod i den. Har du hatt slik avføring lenge?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Tja.. hvor lenge.. sikkert noen uker vil jeg tro. Begynte med at jeg var veldig hard i magen (ikke uvanlig) og at den var mørkere og at jeg blødde.. fikk da hemorride-følelsen (sprekker), men nå er det ikke sånn sprekke-vondt.. Nå er avføringen sånn passe hard og den er mørk og det kommer blod sammen med den. Vil tro at det ferske blodet er hemorrider selv om jeg ikke kjenner at de gjør vondt..
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Dytter denne i håp om at noen kan si at det vanlig når man er gravid..
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Nei, svart avføring er ALDRI normalt!! Så fremt det ikke kommer av jernpiller! Kom deg til legen fort!!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #9 Skrevet 11. juni 2009 Vært hos lege idag.. vanlig svangerskapskontroll. Jeg nevnte dette for han og han sa at jeg skulle be om sticks fra de som tar blodprøver. Fikk med noe som heter Hemo-fec test og den skal tas over 3 dager. Det står oppramset hva jeg må unngå å spise osv.. Her står det bl.a jerntabletter og c-vitaminer. Jeg tar ikke dette, men tar en multivitamin som inneholder dette. Disse vitaminene tar jeg alltid så det kan ikke være det som gjør utslaget. Men må jeg kutte ut å ta de nå da? Føler jo liksom at jeg må ta vitaminene nå som jeg er gravid.. Står også at jeg ikke skal spise rå tomat - dette spiser jeg ca 1 av hver dag.. men kan det gjøre at avføringen blir svart? Fikk ikke spurt noe om dette på legekontoret da det var travelt der og de sa at jeg bare kunne lese på pakningen...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #11 Skrevet 11. juni 2009 Men gjør som legen har sagt da, istedet for å sette spørsmålstegn ved alt. Så får du se hva som skjer.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #12 Skrevet 11. juni 2009 gjør ingenting å kutte ut vitaminer i 3 dager da. Tomat og brokkoli inneholder veldig mye jern, så derfor bør du unngå det for at det ikke skal være med å gi utslag på fargen.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #13 Skrevet 11. juni 2009 hadde svart avføring for to mndr siden..sleit mye med hard mage og..begynte å drikke mer vann..to tre liter daglig og begynte med aloevera juice..tre dager tok d så var alt normalt.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2009 #14 Skrevet 9. august 2009 avføringen blir jo mørekere jo lengre den ligger i tarmen da!!så kan jo hende det er derfor den ser svart ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå