Gå til innhold

Drammen vs Kongsberg sykehus som fødested

Anbefalte innlegg

Hva velger dere ? Heller mer mot Kongsberg, men Drammen er litt nærmerer. Syntes Drammen sykehus virker stort og skummelt, og etter å ha sett serien Jordmødre der i fra, så ble jeg bare mer skeptisk. Skulle hun ene dama i serien der dukket opp, så hadde jeg nektet å føde...

Fortsetter under...

Jeg har født i Drammen. Skal nå føde i Kongsberg fordi vi har flyttet hit.

Jeg hadde en fin opplevelse i Drammen og vurderte faktisk å føde der igjen med nr to. Det er et større sykehus med mer ekspertise. Så jeg synes iallfall ikke du skal være redd for å føde der.

Nå har jeg akkurat vært på omvisning på Kongsberg og må si standarden også virker bedre i Drammen.

F. Eks hadde jeg mitt eget bad med dusj og do i forbindelse med rommet på barsel i Drammen.

Det var veldig deilig.

Siden fødselen trakk ut forrige gang, har jeg møtt de fleste av jordmødrene som er med i TV-serien. Alle var greie mot meg, også de som kanskje virker litt bryske på TV.

Men jeg har hørt mye fint om Kongsberg også da... Så noe entydig råd har jeg vel ikke...

Annonse

Hei!

Jeg vil helt klart råde deg til å føde på Kongsberg.Fikk første mann i Drammen og andremann på Kongsberg.

Forskjellen er VELDIG stor!!!

På Drammen var det hele 11 stk iløpet av 6 timer som undersøkte meg nedentill ( og dette under en fødsel som var helt normal!! ) døra sto tilogmed på vi vegg den ene gangen. Det var lite mat å få.. ingen avlastning til dusjing og soving , samt at vi var 4 som lå på ett to mannsrom der det ikke var aircondition som viket.

På Kongsberg har de stortsett tid til deg og dine spm. hele døgnet rund. Passer gjerne hvis du er sliten. var heldig og fikk samme jordmor som på omvisningen. Ene rom.. MASSE mat!!

Pappa kan komme og være der hele oppholde... Flotte folk som kommer og ser om deg, du slipper og mase!

så vidt jeg vet ,har verken Kongsberg eller Drammen lystgass!!

Mener ikke å skremme noen, men jeg vet helt klart hvem min favoritt er..

• 1 måned senere...

Hei,

Jeg fødte nr 1 på Kongsberg og var veldig fornøyd med sykehuset. Ble overført til Drammen etter ett døgn pga infeksjon hos lillemann. Her er det jeg kan komme på av fordeler og ulemper med de to sett opp mot hverandre...

Kongsberg: Lite sykehus, du forholder deg stort sett til de samme personene. Maten og mattider. Her kan du spise når du vil, maten er fremme. De holder middagen varm for deg. Greie på visittiden (så lenge det er ok for den du evt deler rom med. Ingen problem når du er på enerom.) Felles dusj/do...

Drammen: Har mer ekspertise. Dersom det er noe har de barnelege tilgjengelig. Fantastiske personer på nyfødtintensiven for de som må dit (men den avd er jo kun i Drm). Eget bad/dusj til rommet. Ekstremt strenge på visittiden (bare 1 time eller noe om dagen på rommet, selv om du har enerom). Korte perioder med mat, ikke som i Kbg i det hele tatt.

Hadde jeg fått velge hadde jeg nok blitt i Kbg hele tiden. Følte de hadder mer tid til meg.

Men det er mange forskjellige erfaringer, og mange forskjellige meninger når det gjelder mine venninner. Ting kan oppstå begge steder, så i bunn og grunn tror jeg det er hipp som happ.. Noen er fornøyd her og misfornøyd der og omendt..

Ikke så mye hjelp dette kanskje, men det var i hvert fall mine erfaringer. Vil til Kbg med nr 2:-)

Hei du. Jeg bor i Kongsberg og skulle i utgangspunktet føde der men pga setefødsel fikke jeg tilslutt ikke velge - det måtte bli Drammen.. Jeg tar av meg hatten for all pleie og omsorg jeg fikk under oppholdet.

Skulle det bli komplikasjoner så har Drammen mye større og bedre beredskap enn Kongsberg.. Skal ikke se bortfra at jeg velger DRammen neste gang, selv om det blir lenger reise vei:o) Uansett hvor man føder så tror jeg barseltiden på sykehus er tøffe dager for alle førstegangsfødene. Sårbarheten kommer eksta godt frem når kvelden kommer og man står alene med den vesle babyen.. da er det godt å ha et profesjonelt støtteapparat rundt seg og omsorgen der. God omsorg tror jeg du vil få uansett hvilket sykehus du velger:o)

Lykke til med valget og den vesle.

• 2 uker senere...

Heisan! Jeg bor på Kongsberg, og valgte å føde i drammen med første man, og velger det igjen nå med nummer to! Hovedgrunnen er enkel; drammen er et større sykehus med mye mere ekspertise!!!! Det gir meg trygghet og er det viktigste for meg....Jeg jobber også på nyfødt intensiv i drammen, så det påvirker selvsagt min avgjørelse:)

Lykke til:)

• 1 måned senere...

jeg har prøvd å undersøke litt hva de forskjellige sykehusene tilbyr, men finner ikke mye info om sykehuset buskerud. Kongsberg derimot hadde en veldig fin brosjyre på hjemmesidene man kunne laste ned med masse info :)

Her er forskjellene jeg har sett så langt.

Kongsberg tilbyr vannfødsel - gjør drammen?

Kongsberg har vissit-tid fra 13-14.30 og fra 17-19

Drammen har kun fra 18-19 og det er veldig strengt!!

Men nå er det jo svineinfluensa tider så ingen av stedene får man vel ha besøk, lurer på hvor lenge det skal vare....

I kongsberg kan du velge å ha barnet ditt hos deg 24t i døgnet eller få avlastning om du ønsker, gjelder dette også Drammen?

Begge steder har familierom til 200kr natta.

• 2 måneder senere...

Fikk førstemann i Drammen, nestemann vil også bli født der!!!

Hvorfor;

Nyfødtintensivavdeling med barnelege 24 t dersom babyen er syk.

Mer erfaring med komplikasjoner som kan oppstå under fødsel (f.eks dersom det skulle bli behov for akutt keisersnitt el.l) og jordmødrene har dessuten også flere fødsler bak seg når de møter meg fordi de rett og slett tar i mot fler barn i Drammen.

Fler jordmødre på vakt, sånn at blir det full kræsj med kjemien kan man faktisk spørre om å få bytte jordmor.

Kortere vei til Riksen dersom noe virkelig er galt med babyen.

Eneste jeg savner er lystgass... Måtte de få det i Drammen også....

• 1 måned senere...

Annonse

• 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Ville ikke nølt ett sekund om å føde på Kongsberg. De er supre, har god tid og gir den beste omsorg og service på alle måter. Imotsettning til Drammen der jeg opplevde fullstendig sprengt kapaisitet og personale som løper beina av seg i jobben sin.

(Førstemann født på Kongsberg, andre på Drammen.)

Kongsberg Kongsberg Kongsberg ......ingen tvil hvis du har et normalt svangerskap. Her er det utrolige hyggelige jordmødre, gynekologer og barnepleiere. (Jordmødrene og barnepleierne er hyggelige i Drammen også)Så slipper du å sitte å spise på rommet i Kongsberg. De har en liten kantine hvor barseldamene kan spise. Når du vil til og med. Middagen er til et fastsatt tidspunkt da.Ofte får man enerom også...+ billigere å parkere enn i Drammen. Jeg endte til slutt i Drammen pga seteleie og høyt blodtrykk. Det tar ikke Kongsberg. Så jeg fikk et godt innblikk i begge sykehus. I Drammen var de stresset.Mye å gjøre på føden der når jeg var innlagt.Ofte glemt...måtte minne dem på å måle blodtrykk og en gang sparketest.....Nå blir jeg behandlet på Kongsberg med keisersnittsåret mitt. Blir godt ivaretatt av staben der. Vestre Viken får ikke lov til å legge ned fødeavdelingen i Kongsberg eller gjøre det om til kun en fødestue......hvem velger fødestue med ingen muligheter for smertestilliende, en jordmor på vakt.....33 min til Drammen hvis det skulle skje noe.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...