Gå til innhold

Iskrem til 6mnd gammel baby??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på slektstreff i går, sammen med et 20 tall mennesker fra familie og slekt.

Det var en hyggelig dag i fint sommervær, og det ble bl a servert iskrem. Datteren min satt på fanget mitt og tittet rundt seg på alle som spiste, strakk armene ut mot mormors is og "maste" om å få. Hvorpå "alle" begynte å mase om at "hun må jo få smake, stakkar!!" "Se hvor lei seg hun blir, se hvor hun har lyst på" , "Nei, nå syns jeg dere er strenge men henne" - og liknende kommentarer. Det gikk fra å være et hyggelig is-spiser-lag til å bli et kor av masekråker som insisterte på at min datter på 6,5 mnd måtte få iskrem.

Da jeg sa bestemt at : "hun er jo interessert i å få uansett hva det er, dere skulle sett henne om det var en fjernkontroll mormor hadde i hånden" (Hun går bananas og får høy puls av fjernkontroller for tiden...:-) - da ble det stille rundt bordet og litt dårligere stemning. Ingen som nikket anerkjennende og forstod.

Jeg må bare spørre - er det mange som gir ungen litt iskrem når de er så små, eller annet med sukker for den del? Er jeg gæærn?

På meg virket det som om hele bordet unisont synes det var drøyt og slemt av oss å ville utsette sukker-debuten en stund... Har lyst til å være litt streng og ikke gi henne noe som helst med sukker før hun er ett år. Hun vet jo ikke hva det er og kan vel glede seg like mye med en most banan en stund til, teker jeg da. Og det blir da nok av dette sukkeret i løpet av livet, uansett....?

Skrevet

Jeg er enig med du :) ingen søtsaker her i gården heller før han blir gammel nok til å spørre selv. De små skjønner ju uansett ikke hva det er.

Her fikk små´n brødskive med fruktmos når vi andre spiste kake, da var han fornøyd, for da var han liksom med og spiste han og.

Svigermor er ekspert på å mase om han ikke kan få smake hver gang det er dessert, is eller kaker, men vi får bare fortsette å si nei, nei og atter nei :) dem skjønner vel tegninga til slutt.

Skrevet

Jeg synes det er altfor tidlig med søtsaker i den alderen! Også iskrem i tillegg, da. Det inneholder jo både melk og egg, er ikke det "ulovlig" når de er så små da?

Tror heller jeg hadde gitt henne en banan som du sier, eller noe som er egnet for babyer på hennes alder.

Skrevet

Nettopp, da er vi "enige". Ville bare høre lit m andre i samme situasjon. Selvfølgelig ville hun ikke fått diabetes av en liten smakebit, men det er noe med uvaner som ka nbli litt for regelmessige osv.

Tror det blir "nulltoleranse" fram til ett år. Selv om både min mor og svigermor "truer" med å gi henne søtsaker så fort de ser muligheten til det.....

Skrevet

du er ikke gæærn hehe...

samma masinga får jeg av diverse besteforeldre.. en liten smaksprøve gjør jo ikke noe,men hva oppnår man med d? for ungen er det bare en ny smak..

jeg tenker at så lenge sønnen min stor koser seg hver gang han får frukt eller fruktmos så kan han kose seg litt med det ei stund til...sukker får man tidsnok smake når de blir eldre.

synes også de kan venne seg til å spise vanlig mat,før de får smaken på alt det søte.

Skrevet

heldigvis er min svigermor og mamma slik at de respekter det vi som foreldre sier. at det er våre regler som gjelder :)

hadde noen mast om sånne ting så hadde jeg gitt veldig blaffen i om det ble dårlig stemning hehe.. dårlig gjort av dem å være så frekke. for jeg syns ærlig talt det faktisk er frekt.. mase og gnåle på den måten.

vil holde jenta mi vekke fra søtsaker til hun spørr om å få selv.. hvorfor skal en drive og trøkke i de ting som de ikke har behov for.. fordi det er gøy for oss å se hvordan de reagerer? hva med magene dems etterpå. ingen som tenker på det?

Skrevet

jeg hadde latt ungen smake, hvor farligt er det egentlig med en liten smaksprøve?

Skrevet

Jeg er av samme oppfatning som blomsterjenta at de trenger IKKE smake på is og annet søtt. Hva er vitsen? De får tidlig nok smaken på det søte likevel.

Virker på meg som om det er de voksne som får den største gleden ved å se de små få noe søtt. Vi har også hatt slike runder med førstemann, ikke bestandi like stor forståelse å få nei.

Kommer til å være like bestemt nå til lillebror.

Skrevet

når ungen viser interesse for noe, mener jeg det er viktigt å gi ungen mulighet til å utforske.. viser ungen interesse for maten vi spiser, hvorfor ikke la den få smake? utforsker de ikke verden gjennom å smake også? de må jo lære å kjenne ulike smaker... det er jo bare snakk om en liten smaksprøve...

Skrevet

aha. så om noen drikker øl og ungen vil ha så er det bare å la dem smake?

Skrevet

Det kan en jo si, og er i grunnen enig i det - men som jeg skrev, så viser hun interesse for alt - og vi kan jo ikke la henne slikke på alt mulig. Jeg er bare litt redd for at det skal skli ut, for jeg regner med at hun hadde elsket is:-) HUn er ikke sånn overvettes begeistret for grøt og middagsglass som vi presenterer for henne, men fruktmos(altså søt smak) er hun vilt forelsket i;-)

Skrevet

ja, men det er jo dere som bestemmer hvor mye hun skal få at hva! jeg sier bare at en smaksprøve ikke er farligt.. når det gjelder grøt å middag, så er det jo noe de må vennes på.. middag er stygt den ene dagen, og godt den neste.. det tar noen smaksprøver til for at ungen gjennkjenner smaken...og det kan jo også være at hun ikke liker konsistensen på maten(?)

Skrevet

De skal jo heller ikke ha melkeprodukter før de er rundt ett år..

Om det var fløte is det var snakk om..

Men uansett så vill ejeg heller ikke ha gitt barnet mitt is eller annet søtt når de er 6 mnd, de har jo såvidt beg med grøt og annen mat, og "voksen mat" og godter er altfor sterkt for de små magene mener jeg..

Og de trenger heler ikke få alt de peker på!!

Jeg var veldig nøye med nummer en eller er nøye, han er 17 mnd og får enda ikke noe spess med godterier, han vet jo ikke hva det er og trenger det ikke før han spørr..

Men han har jo smakt på det meste nå da:)

Verre blir det vel med nummer to tenker jeg;):)

Skrevet

Tja.. Hadde det vært fløteis hadde jeg klart sagt ifra at det er uaktuelt! Magnus kaster påå av åde mms og grøt, så holder oss langt unna melkeprodukter enn så lenge. Ellers så kan han få en slikk av saftisen innimellom.

Men det går mest i frukt - vannmelon er det beste, eller de 100% fruktgreiene til nestle(?).

Sånn fungerer det hos oss, og det må resten av verden (familie og venner) bare finne seg i. Det samme må de hos dere! :)

Skrevet

Se her ja.. Kaster opp både.. skulle det jo vært ;)

Skrevet

Det gjelder å ha med seg et alternativ. Da slutter folk å mase :) Det gjelder også å komme med argumenter, som ikke er grunnlag for diskusjon.

Jeg skylder på eksemen hans ;)

(Selv om jeg også mener at en smak her og der ikke er farlig. De husker jo ikke smaker sånn sett, men er i en alder nå hvor de trenger å lære at de ikke kan få alt de vil ha).

Besteforeldrene her har fått beskjed om 17. mai neste år. Da kan han få fløteis. Saftis gjør ingenting synes jeg.

Skrevet

Jeg blir svett av at andre skal syns og mene hva man skal og ikke skal gjøre med ungene sine. Om man sulter dem, bare gir dem søtsaker og salt mat, slår eller mishandler dem på andre vis, så hadde det nå vært flott. Men hvorfor skal folk bry seg dersom man velger å vente med is eller andre ting ungen ikke trenger eller har godt av, så lenge det er til det beste for ungen og en ikke plages av det selv? Kan ikke heller de folka gå å henge seg opp i noe annet istedet? Men slik er det visst ikke, nei... Jeg tror vi blir hjemme te pjokken er i småskolealder ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...