Des07 Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Heisann, Jeg bor i London og har kjempelyst - og kjempebehov!! - for aa reise til Norge forste uken i Juli for aa tilbringe en uke sammen med familien paa vaart sommersted paa sorlandet. Vi sosken er spredt fra London til Mo i Rana og det er sjelden vi faar sjansen til aa tilbringe tid sammen, saa det frister veldig! Jeg har egentlig termin 31 august men har planlagt keisersnitt dato 25. august. MAO, jeg vil vaere i uke 31/32 i den perioden som jeg planlegger et Norges-besok. Hva synes dere - er dette litt i seneste laget for ut og fly? Er det paa noen maate risiko-fylt tro? Noen med erfaring?
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 hei flydde til kreta i uke 32 og hjem uke 34 gikk helt fint...
Mamma_til_isabella Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Jeg jobber som flyvertinne og det er på ingen måter noen risiko å fly da så lenge du ikke har noen form for risiko svangerskap.Du kan fly helt opp til uke 38..... Bare pass på å drikk mye vann,beveg deg og bruk støttestrømper:-) Er jo ikke lange fly turen heller;)
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Jeg var ute og fløy i uke 34 for å møte familien...det gikk baaare fint. Flyvertinna på Norwegian stoppa meg da jeg kom inn i flyet og sa at jeg ikke kunne fly etter uke 36.
Mamma_til_isabella Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Du kan fly helt til uke 38 så lenge flyturen er under 4 timer;) Og dette gjelder hos Norwegian for jeg jobber der:)
Tbabe Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Klart du skal være sammen med familien din ; ) Så sant du ikke har høyt blodtrykk eller lign er det ikke noe i veien for å fly da ; ) Godt tur til sørlandsidyllen
Neijasså... Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Ikke noe problem å fly i uke 31-32. ) God tur!
Countess Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Jeg Tok fly i uke 35 uten problem på flyet.. Først 4 timer Hellas-Oslo..så 2 timer Oslo og hjem neste dag.. Ingne problem men bare pass på å sitte i midtgangen så du får beveget deg mye,drikk masse vann,og støtte strømper kan også være lurt. Jeg vil annbefale deg å ha med en lege erklering fra legen din..skrevet på engelsk..men du bor jo i england da som sier termindato,og at du er frisk.. Så har du noe å vise om det skal bli problemer.. Jeg måtte oppsøke gresk lege i hellas for å få lege erklering, for å i det hele tatt få fly hjem fra ferien min!! Ille..
Mamma_til_isabella Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Ja,legeerklæring vil jeg også anbefale deg! Du trenger ikke annet enn at det står du er frisk til å reise!Du skal jo ha med deg helekortet ditt også å der står det jo termin.... Jeg jobber i bransjen og vet hvor kjipe bakkepersonalet kan være! Mange av de er meget firkantet. Vi hadde med oss en som var gravid i uke 32 og hun hadde ikke med seg noen papirer og måtte til legen å fikk ikke fly hjem før neste dag. Da var det de på innsjekk som hadde slått seg vrange. Men utlandet er mye strengere enn hva Norge er!
Countess Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Men det er jo helt sykt. Jeg hadde jo lege erklering fra min norske lege,skrevet på engelsk. Men dette var visst ikke godt nok. Å i hellas har de jo et helt annet syn på å reise etter 6 mnd så legen ville egentli ikke gi meg noen erklering på å kunne reise. Men jeg sa til han at da måtte han bare sjekke meg å iallefall skrive at jeg var frisk. Han skrev meg erkleringen, men greske regler sier at de ikke har låv til å gi ut legedokumenter på andre språk enn gresk. Så jeg fikk med meg en erklering skrevet på gresk..Det var bare så vidt det gikk bra,men hva annet kunne jeg gjøre da jeg gjorde alt jeg fikk beskjed om.. Synes det er helt sykt da..At de lar meg reise på ferie uten problem med de papiren fra min lege. Så er jeg på to ukers ferie i et ukjent land,men da jeg skal reise hjem igjenn med samme flyselskap og alt skal de bare la meg være igjenn der nede 5 uker før terminen min,for så å la meg føde der nede! Helt syke regler.. HA ALLE PAPIRER I ORDEN Men det er sant at de nok er mye strengere i utland enn i norge,men hun jeg snakka me var jo svensk da..
Mamma_til_isabella Skrevet 10. juni 2009 #11 Skrevet 10. juni 2009 Jeg vet det er en del problemer med det desverre! Men det er ikke flyselskapene som slår seg vrange der... Det er bakkemannskapet på flyplassen!De har et annet syn på ting. Det er mange ganger vi har måttet krangle med de! Men godt det ordnet seg for deg iallefall:-) Visste ikke at Hellas var så strenge.Vi har hatt dårligere erfaring med Spania.Men da er jo dette noe å ta med seg og kunne informere våre gjester mer om...takk for tips:)
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 10. juni 2009 #12 Skrevet 10. juni 2009 Vet ikke helt om jeg er enig i det du skriver her *BabyLeah*. Vi var nemlig på Kreta nå når jeg var i uke 26. Samboer ble syk første dagen pga at blindtarmen sprakk, og de lokale legene skrev kun på gresk, for de kunne ikke annet, men sykehuset skrev legedokumentene på engelsk. Og vi bare ba om å få det med på engelsk, siden vi skulle ha det med hjem. Selv den erklæringen om at samboeren var frisk nok til å fly fikk vi med på engelsk. Og jeg hadde heller ingen problemer på flyplassen, selv om jeg var 6mnd på vei.. Men er sikkert forskjellig fra hvor i Hellas man er, men ved å ta kontakt med reiseselskapet, så hjelper de deg hvis det skulle være noen problemer:) Bare vær sikker på at reiseforsikringen er i orden:) Men vær glad du slapp å føde der nede i allefall;) Godt du kom deg hjem:)
Countess Skrevet 10. juni 2009 #13 Skrevet 10. juni 2009 Er jo ingenting å være enig om da.. var jo det som skjedde Men er nok som du sier forskjellig fra hvor man er,og mulig hvilken lege man møter på.. Noen er jo bare utrolig vanskelige,og lager kansje opp egne regler.. Jeg reiste fra egypt uten problemer i 6 mnd..men jeg er jo ganske mye større i uke 35 så de går vell litt på hvor gravid man ser ut.. Men det er trist å bli behandlet slik da..som om man skulle ha en sykdom når man reiser.. Før jeg dro på ferie var jeg på grundig sjekk på sykehuset for å finne ut om det var noen farer for for tidlig fødsel og slikt.. Jeg ville ikke reist om kroppen min sa noe annet.. Var reiseselskapet som ga meg problemer da.. De trengte denne erkleringen for å la meg fly.. De sa det var deres regler at kaptein måtte lese erkleringen,noe jeg aldri har hørt om før og det ikke sto noe om i "reglene" deres. Å han spurte ikke om den engang!! Nei det er mye rare greier! Og jeg tror det meste handler om hvem du snakker med..
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 10. juni 2009 #14 Skrevet 10. juni 2009 Æsj ja, noen er født for å lage problemer for andre.. Er så utolig kjedelig når det skjer i utlandet også, men det er jo typisk da.. Kan virke som om at de lager sine egene regler av og til ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå