Gå til innhold

Emmaljunga city cross vs. TFK joggster twist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn i oktober, og er på jakt etter barnevogn. Nå står valget mellom city cross og joggster twist. Noen som har erfaringer som de vil dele?

Vi bor landlig til. Trenger en relativt lett vogn pga mine ryggplager. Har hørt mye positivt om begge vognene. Egentlig kunne vi tenke oss en trehjuling siden de skal være enklere å styre. Nå når tfk i tillegg har kommet med en ny bagdel som kan gjøres om til sportsvognsdel slik at man kan ha barnet mot seg frem til ca. 18 mnd, har vi begynt å vurdere denne. Kan man forresten enkelt legge ned ryggen på den bagdelen når barnet skal sove? Vet noen hvor stødig en joggster twist er? Har hørt at noen trehjulinger har lett for å tippe. F.eks. hvis barnet sover alene ute i vogn må man passe veldig godt på når det våkner. Hvis det da begynner å reise seg litt opp, vil vognen tippe bakover. Noen som har opplevd dette med en tfk?

Lurer også på om noen har trillet tur med tfk i ulendt terreng? Har også tenkt litt på hvordan det er med trehjulinger når man i tillegg skal ha en hund i band med seg på tur. Kan vognen lett tippe hvis hunden trekker?

Mange spørsmål dette her :) Håper noen kan hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stod mellom akkurat de samme vognene for vår del, og vi endte til slutt opp med TFK'en. Har ikke angret på det, men nå har vi heller ingenting å sammenligne med!

Jeg synes den er stødig, god og lett å trille. Fantastisk å manøvrere. Vi går stort sett tur på grus, og har også trillet mye i ulendt terreng. Ingen problemer der! Vogna var også super på snøføre i vinter.

Siden snuppa bare er 4 mnd, har vi ikke tatt i bruk sportsvogndelen ennå. Har heller ingen erfaring med hvordan stødigheten er hvis babyen begynner å reise seg opp. Jeg gruer meg til hun vokser ut av bagen slik at jeg må ha henne vendt fra meg, men kanskje har den nye bagen (multi x) kommet på markedet da sånn at vi kan bruke den en stund før sportsvogndelen.

Vi har også hund som er med på tur, og det går veldig fint! Min erfaring er at vogna er veldig stødig. Det eneste jeg passer litt ekstra på, er når jeg skal opp og ned fra fortauskanter.

Jeg tror ikke dere kommer til å bli misfornøyd med en TFK. Bagen er lett å klikke på og av, myggnettingen er praktisk og det er herlig med håndbremse. Jeg liker ikke det originale regntrekket til bagen, synes det blir for klamt og stivt å håndtere, men det går alltids an å kjøpe et universalregntrekk i stedet.

Lykke til med valget!

Skrevet

HEI

Vi har city cross. Har vært veldig fornøyd med denne.. Vi bor også landlig til og det var grunnen til at vi kjøpte 4 hjuling. Vi har en 3 hjuling også og den er ikke i nærheten av like god å kjøre i ulent terreng. Det er ikke TF¨K vi har da, så kan ikke sammenligne direkte med den. 3 hjuling er nydelig å trille på asfalt og kjøpesenter, men vi har vært fornøyd med city crossen til slik bruk også. Rent uteseendemessig synes jeg ikke TKF er særlig pen, den ser stor ut og har alt for mange merkelapper (disse kan jo evt sprettes av da), men utseende teller vel kanskje ikke så mye:-) Har flere venner med TFK som er veldig fornøyd, det eneste er at sportsdelen ikke kan snus, så når barnet begynner å bruke sportsdel må du ha det vendt bort fra deg med en gang.

Positive erfaringer med city cross er bl.a:

- Kjempesøt med city bag

- Lett

- Sportsedelen er vendbar

- Sportsdelen har høye kanter så den er lun.

- Sportsdelen er lav så mini kommer seg inn i den selv nå (2 år)

- Lett å trille

Minus:

- City cross har ikke håndbrems

- Handlekurv er litt langt nede, slik at treplaten tar i bakken når man kjører i SVÆRT ulent terreng (denne kan imidlertid taes av hvis det skulle bli et stort problem, og aner ikke om det er tilsvarende på andre vogner)

- Tar større plass enn flere 3 hjulinger sammenlagt

Lykke til med vognvalget! :-) Tror du blir fornøyd uansett hvilken av disse to du ender opp med!

Ja, det er mange flere plusser enn minuser! :-)

Skrevet

Jeg tenker å bytte fra tfk til city cross'n (håper bare jeg får den inn i bilen!).

-Det med at barnet sitter fra meg, var ingen som helst problem! Han ville OPP å se verden ;-) TFK er en god vogn, MEN den blir lett ustabil når jeg lufter bikkja. Han er litt vill og flere ganger har han holdt på å velte vogna sidelengs (veit jo ikke om dette blir bedre med fire hjul da!). Han sover også i vogna, og jeg vil ha en vogn med full liggestilling, noe tfk ikke har.

Skrevet

Jeg må bare kommentere dette med liggestillingen; TFK sin har ikke en helt gulvflat liggestilling, men dette synes jeg faktisk er noe av det som er bedre med den! Og jeg har opplevd at guttungen sover bedre når han ikke ligger helt flatt.. Selvsagt vil en ha helt flatt når ungen er liten (<6mnd e.l.) men da har TFK en plate som legges under soft bagen som retter helt ut (om en da ikke bruker hardbagen). Bunnen i sportsvogna er heller ikke skrå på samme måten som endel vogner, at ungen nærmest sklir nedover når de ligger der, fordi rumpa blir liggende litt nedi liksom, så de stoppes av denne "dumpen". Jeg har ihvertfall ikke hatt noe å utsette på liggestillingen for guttungen når han var blitt såpass stor.. :)

Skrevet

Denne tråden må jeg bare svare på, for jeg har begge vognene :)

Har kun sportsvogndelen til TFK da, men har kun positive erfaringer med den. Jenta mi er over to år nå og sover fortsatt i den på dagtid. Ryggen kan ikke legges helt flatt, men hun har sovet veldig godt i den for det. Hun har satt seg mye opp i den når hun har våknet, og til og med klatret inn i den og ut av den (under oppsyn selvsagt) og den har ikke vært i nærheten av å velte. Da jeg kjøpte vognen sa hun på Barnas hus at under demonstrasjonen av vognen var det en dame på over 90 kg som hadde satt seg oppi den, bare for å vise hvor mye den tåler. Det var også et foreldrepar med en handicappet gutt på 4-5 år som brukte den vognen i stedet for rullestol, så det er ingen tvil om at det er en stødig og god vogn :) Bagen har jeg ikke brukt selv men har hørt mye positivt om den også, den er stor og kan brukes lenge.

Så er det Citycross da... den har jeg også vært kjempefornøyd med. Brukte den med city bag helt til vi gikk over til sportsvogndelen. Har absolutt ingenting negativt å si om den vogna, den er stødig og god å trillle, samtidig som den ikke er spesielt tung i og med at det er en duovogn. Synes den er veldig fin å se på også :) så her har du et luksusproblem for begge vognene er helt topp. Lykke til med valget :)

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen! :)

Jeg skifter mening nesten hver dag når det gjelder disse vognene. Lillemor_og_jeg har helt rett - det er et luksusproblem! :) Jeg har hørt veldig mye positivt om begge vognene.

Det jeg har hørt av venner og andre som har barn, er at håndbremsen er et stort pluss. De fleste mener at det å ha barnet fra seg ikke er noe problem å ta hensyn til i forhold til andre ting som er positivt med tfk-vogna. Det er jo et kikkehull i kalesjen slik at man har oversikt over barnet allikevel. Altså, i dag hadde jeg nok gått for en tfk, men spør meg igjen i morgen..hehe.. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...