Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #1 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har lyst til å ta en utdannelse og jobbe et sted hvor jeg trenger å bli sikkerhetsklarert. Kjæresten min mener jeg kan få problemer med å bli det pga min eks sin fortid. Min eks er altså far til mitt barn, men han driver ikke med noe tull idag, det er mange herrans år siden. Men han mener alikevel at dette kan bli et problem for meg. Noen som vet noe om dette??? Han mener også at det kan slå negativt ut på meg at jeg prøvde å røyke hasj da jeg var 14-15 år. Er dette virkelig relevant 10 år senere?? Jeg er klar over at det var utrolig dumt av meg og har ikke rørt det på mange år Har aldri en bruker heller, bare prøvd et par ganger. Han mener jeg kommer til å bli spurt om slike ting og at dette kommer til å ødelegge for meg. Har han rett? Off nå er jeg skikkelig forbanna på meg selv. Vitsen med å prøve dette tullet og så mister jeg sjansen til å jobbe med noe jeg ønsker 10 år senere. Jeg har ingenting på rullebladet mitt, men han mener jeg bør være ærlig å si at jeg har prøvd. Mest lyst til å droppe å si det siden jeg føler at det ikke er relevant i forhold til livet mitt nå. Men vil ikke lyve heller. Så dere som har peil på dette, har fortiden mye å si?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #2 Del Skrevet 7. juni 2009 At du har en eks som har drevet med tull er helt irrelevant. Så lenge du ikke har hatt medvirkning til alt dette tullet, så skal ikke det ha noe å si for deg. At du har røyket hasj for lenge siden og ikke har prøvd det i ettertid er en ærlig sak. Jobber selv i et slikt yrke hvor man blir sikkerhetsklarert. Mange har prøvd hasj før. Hvem har ikke brutt loven et par ganger. Jeg kjører over fartsgrensa hver dag. Selv om det "bare" er snakk om 5-10 km over. Men det er et lovbrudd likevel. Du må velge selv hva du ønsker å si. Hvis du ikke har noe på rullebladet, så trenger du vel ikke nevne det. Dessuten skal ikke dette komme frem på rullebladet 10 år etterpå. Fortiden kan ha noe si, men det kommer helt an på. Tror det er hvilken person du er i dag som er viktig, og hvor reflektert du er. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #3 Del Skrevet 7. juni 2009 Sikkerhetsklarering har flere nivåer. For laveste nivå ("begrenset") vil jeg anta at en anmerkning som er 10 år gammel ikke automatisk vil diskvalifisere, men den vil veie tungt. Og har man også andre ting å sette fingeren på (som bl a forholdet du nevner), så er veien ofte kort til søppelkorga. For ikke å snakke om dersom du har fortiet en opplysning, samme hvor bagatellmessig den er, og det kommer for en dag (og det gjør det, en sikkerhetsklarering er full granskning av "hjerter og nyrer"!!) Og du vil ALDRI få vite hva som i tilfelle sendte deg i søppelkorga. For høyeste nivå er det slik at dersom din oldefars søskenbarns ektefelle hadde en plett på rullebladet, kan du glemme klarering..... Jeg har forutsatt at du snakker om en "offisiell" sikkerhetsklarering. Hvilken sikkerhetsklarering en privat bedrift vil gjøre, vil nok variere enormt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #4 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvis det er gamle småtterier som er ført opp på skjemaet blir du ev innkalt til sikkerhetssamtale, og da vil småtingene bli oppklart. Svarer du godt for deg er det ikke sikkert at det blir ansett som relevant og du kan bli klarert (for hemmelig). Ut fra det du opplyser vil jeg tro at dette ikke har innvirkning på om du blir klarert. Mulig at klarering for Strengt hemmelig blir anderledes. Husker ikke hvordan skjemaet er utformet, er så lenge siden jeg fylte ut, så vet ikke hva som skal med. Poenget er om det er noe i din fortid eller i din situasjon som kan gjøre deg sårbar ift "fienden", feks kan feilgrep i fortiden brukes til å presse deg til spionasje/utlevering av sikkerhetsgraderte dokumenter etc. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #5 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har ikke hatt noe med det eksen har drevet med før. Det var før vi traff hverandre og fikk barn. Men jeg vet at han har noen tvilsomme venner, og om de har helt rent mel i posen aner jeg ikke. Men jeg er nesten 100% sikker på at barnefar ikke driver med noe tull idag. Angrer veldig på at prøvde å røyke hasj. Som sagt, har jo aldri drevet med det som en vane. Prøvde et par ganger i løpet av 2-3 år. Bare noen få trekk på en fest. Aldri kjøpt eller hatt det på meg. Har aldri blitt tatt av politiet for de få gangene jeg gjorde det heller. Så det er ikke "offentlig". Men om de spør meg føler jeg at det blir feil å lyve, men alikevel jeg vil ikke at de få gangene der skal ødelegge for meg videre i livet. Hva kan de kunne til å spørre om på et intervju angående fortiden da? Hørt at man kan få ganske mange gufne spørsmål, men alle de jeg har spurt husker ikke hva de ble spurt om fordi det var så mange år siden. Kjæresten min jobber selv i forsvaret, men han har jo en helt plettfri fortid. Aldri gjort noe tull. I følge rullebladet mitt så har jo jeg det samme, men jeg vet jo b.la det med hasjen+ at jeg hang med litt småkriminelle folk(jeg var aldri involvert i det de drev med, og de var heller ikke mine nærmeste venner, men hang en del sammen) Hva skal jeg si og hva skal jeg ikke si liksom. Spør de meg direkte er jeg redd for å måtte lyve, noe jeg ikke ønsker. Håper virkelig at de er mest opptatt av hvem jeg er nå og hvem jeg har vært de siste årene. Gjør jo ikke en flue fortred og gjør så godt jeg kan Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #6 Del Skrevet 7. juni 2009 En uttømmende politiattest som enhver som lovlig kan "sikkerhetsklarere" vil få direkte fra politiet inneholder FULL historikk for ALT hva gjelder forseelser/forbryteser (altså alt som KUNNE GITT bot/fengsel) fra du passerte kriminell lavalder (forenklede forelegg som er vedtatt uten rettslig behandling har foreldesfrist på 10 år). Så overlater man til den som skal sikkerhetsklarere hva man vil legge vekt på. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #7 Del Skrevet 7. juni 2009 Min kjæreste mener at det som kan gjøre meg sårbar er at siden min eks hadde\har?? venner som har sittet i fengsel(det har han selv også for mange år siden) så kan jeg bli et lett "offer"(har lyst til å jobbe i fengsel) dvs at dersom jeg jobber på et fengsel hvor min eks sine venner sitter(jeg tror ingen av hans venner sitter i fengsel, men min kjæreste tok det bare som eksempel) at de da kan "bruke" meg fordi de kan da true meg(siden de da vet gjennom barnefar at jeg har et barn) til å gjøre ting, eller så dreper de barnet mitt. Skjønner??? Han mener at dette kan bli sett på som en fare for meg da. Jeg tror ikke barnefar henger med slike folk nå, men jeg aner ikke. Men jeg tror neppe barnefar oppfordrer sine venner til noe sånt. Men nå satt kjæresten min alt på spissen da, så jeg skulle forstå hva han mente. H.I Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #8 Del Skrevet 7. juni 2009 Oki. Men denne anmerkningen er det jo jeg selv som innrømmer. Det står ingen steder hva jeg har gjort. Så da blir det en slags anmerkning hvis jeg innrømmer å ha prøvd hasj? Tror ikke dette er for høyeste nivå, vil jobbe i fengsel. Vet ikke hvilket nivå det ligger på. H.I Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #9 Del Skrevet 7. juni 2009 Er det snakk om en politiattest så er det bra nok så lenge du ikke har noe på rullebladet. Jeg har vært sikkerhetsklarert både for å jobbe i Forsvaret og på Rød sone på flyplass. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #10 Del Skrevet 7. juni 2009 Dette er for å jobbe i fengsel så i følge kjæresten må jeg gjennom mer enn kun å vise vandelsattest. Har ingenting på rullebladet nei, og har jo egentlig aldri gjort noe alvorlig kriminelt. Jeg har kun fått parkeringsbøter, en bot for å kjøre for fort(ikke nok til å miste lappen)+ at jeg hadde ei venninne bakpå mopeden da jeg var 16 år. Det er dette som er registert på meg da. Eller så har jeg vært vitne i et par saker mange år tilbake. Dette med hasjen har aldri vært oppdaget da jeg aldri har "drevet" med det, kun prøvd et par ganger. H.I Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #11 Del Skrevet 7. juni 2009 Det du selv deklarerer vil bli sjekket opp mot alle offentlige tilgjengelige registrere (og litt til, dersom du skal over "Begrenset", samtaler med tidligere venner/arbeidskolleger/banker(!)/foreningsledere/slektninger, f eks). Blir du tatt i en fortielse (for ikke å snakke om en løgn), er det søppelkorga med det samme. Så må du selv vurdere risikoen for å holde hemmelig en slik opplysning. Tilgjengelig via 1. sjekk (politiets ruller) er den jo ikke. Men kan den komme for en dag ved andre sjekker? Har du da oppgitt forholdet, vil du (om du fremdeles er aktuell) bli innkalt for å redegjøre for forholdet, har du ikke redegjort, er det over og ut med det samme. Da anses du automatisk som en uærlig person. Hvilket nivå fengsel ligger på, vet jeg ikke. Er selv (i forbindelse med en tidligere statlig jobb) klarert for "Konfidensielt". Men den jobben var et godt stykke fra Fengselsvesenet.... Gradene er ellers: "Begrenset, konfidensielt, hemmelig, strengt hemmelig". Hvilken grad du skal sjekkes for vil du nok få oppgitt på spørsmål. Uten at det spørsmålet vil være av betydning. Vel, det KAN kanskje brukes om man sitter HELT og vipper, men det blir temmelig teoretiske spekulasjoner. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #12 Del Skrevet 7. juni 2009 Oki men skal de skjekke opp hvis jeg sier at jeg har prøvd hasj? Hvem skal de snakke med da? De vennene jeg hadde da, skal de måtte svare på dette? Er ikke venn med alle de nå mer, hva om de sier uærlige ting for å ødelegge? Mine foreldre aner jo ikke dette, jeg vil ikke at de skal vite det heller. Greit det er 10 år siden, men de er dypt kristne og jeg er sikker på at dette hadde gjort vondt for de. De trodde jo at jeg var Guds beste barn, utad så jeg hvertfall sånn ut. Nei huff, jeg er så redd for at folk skal begynne å grave i fortiden min, begynne å snakke med folk jeg ikke kjenner lenger om meg osv. Hvor mye skal de vite liksom H.I Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222967 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #13 Del Skrevet 7. juni 2009 Parkeringsbøter blir ikke registrert hos politiet uten at det er politiet selv som har ilagt dem (ikke alltid da heller, dersom de kunne vært ilagt av trafikketaten). Ellers heter de gebyr, og et slikt gebyr (som er betalt, ikke står uoppgjort) vil kun være aktuelt å sjekke på grader som hemmelig (kanskje)/strengt hemmelig. Men får du konkret spørsmål om gebyrer (kke bøter/forelegg, det er ingen bot/forelegg), bør du være ærlig. Fartsbot ("vanlig type, altså inntil 20/30 km, uten spesiell risiko) og passasjer på moped anses som forseelse. Denne vil bli vektlagt (på nivå "Begrenset"/"Konfidensiell" i den grad den vurderes som relevant. Her kan alder spille inn i vurderingen av relevans. Men på spørsmål bør den oppgis. Eller kommer uærligheten.... At du har vært vitne har normalt ingen betydning for vurderingen på de to laveste nivåene (det skal være ganske så spesielle forhold ellers). Men også det skal oppgis om du får spørsmål hvor "du burde nevnt det". Bare slik at man kan gjøre nærmere undersøkelser om man vil. Og får å unngå å bli vurdert som "uærlig" og havne i søppelkorga uten videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140222981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #14 Del Skrevet 7. juni 2009 HI (23:52) En opplysning man henter inn fra venner/slekt/andre forbindelser utenfor det offentlige skal det MYE til blir "godtatt som sann" om man bare har den fra ett hold (men jo høyere nivå på klareringen, jo lavere toleransen....). Vanligvis sjekker man i et slikt tilfelle også ut vennens/forbindelsens eget "rulleblad" før man aksepter opplysningen som pålitelig. Om man da ikke får identisk eller tilnærmet identisk opplysning fra to ulike hold (f eks familie + venn, to venner som i dag ikke har forbindelse med hverandre). Å gi tillatelse til en sikkerhetsklarering er å gi fullmakt til å grave så mye som klareringsansvarlig anser nødvendig. Og hvor mye det er avgjør ansvarlig selv. Men interessen stiger jo (ganske betydelig) i takt med nivået. Og som sagt: For "strengt hemmelig" vil dine oldeforeldres søskenbarns ektefeller bli saumfart i hjertet og nyrer. Men jeg kan neppe tro at Fengselsvesenet gransker for strengt hemmelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140223017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #15 Del Skrevet 7. juni 2009 Oki. Har ingen problemer med å innrømme at jeg har fått parkeringsbøter, eller den ene fartsboten+ da venninna mi satt bakpå. Alle bøtene er betalt i tide så ikke noe uoppgjort der hvertfall. Jeg har vært vitne i to saker, en forsvinningsak og en voldtekssak. Jeg var da 15 og 16 år da disse sakene pågikk. Regner med det er registert men har ingen planer om skjule det. Jeg kan jo ikke noe for at jeg var på feil sted til feil tidspunkt. Skal jeg svare på alt dette skriftelig eller blir jeg spurt ut muntlig? H.I Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140223045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #16 Del Skrevet 7. juni 2009 Oki så om jeg sier at jeg prøvde hasj da jeg var 14 så kommer de til å granske opp dette garantert? Hva er det å granske opp liksom.... jeg tok noen trekk fra noen når jeg var på fest. Husker egentlig ikke hvem av vennene mine som var på de aktuelle festene. Nei huff. håper ikke de mener at dette er relevant. Strengt hemmelig får jeg nok ikke..hehe.. eller jeg aner jo ikke hva hele slekta mi har gjort, men de er hele gjengen dypt kristne så forundrer meg ikke om de er like dydige som de påstår..jaja.. Nei jeg tror ikke jeg trenger dette for å jobbe i fengsel. H.I Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140223059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. juni 2009 #17 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg har akkurat blitt sikkerhetsklarert for min nye jobb, helt problemfritt faktisk. Det eneste jeg vil kommentere er at faktisk så må du huske på at dersom du og din kjæreste er samboende vil også han sjekkes. Her sjekket de meg, min mann, mine foreldre og barna (selv om de jo er for små til akkurat å være spennende:p Hehe) De sjekker jo nemlig ikke opp bare deg, og i den sammenheng kan det være de også sjekker BF. Lykke til iallefall. Såvidt meg bekjent er det forøvrig Sikkerhetsklarering for kun noen få stillinger i fengsel. Så det er jo slett ikke sikkert du trenger noe mer enn uttømmende politiattest. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140223077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #18 Del Skrevet 7. juni 2009 Oki min kjæreste(snart samboer) er allerede sikkerhetsklarert for han jobber i forsvaret. Datteren min går nok gjennom også, med mindre et par tyverihistorier dukker opp fra hun rappet et bøtte fra barnehagen og gjemte den under vogna..hehe fyyy... Skjekker de barnefar blir det vel verre. Han gjorde mye tull før. Men de siste årene har han ordnet opp i livet sitt. Men nå driver jeg ikke akkurat å henger med han da. Trodde alle som skulle gå Fengselsskolen måtte sikkerhetsklareres. Var hvertfall det typen min sa. Men jeg får vente å se. Så jeg får bare være ærlig om at jeg har prøvd hasj når jeg var 14 år og håpe at de ser at jeg er en oppegående person som absolutt IKKE driver med sånt, og at det kun var en dum feil jeg gjorde som ungdom. H.I Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140223100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #19 Del Skrevet 7. juni 2009 Utgangspunktet er at du blir spurt ut via et skjema og så blir du innkalt til et møte om det er noe man vil "utdype nærmere". At man har vært vitne i en rettsak er uten betydning bortsett fra i to tilfeller. A) at man har vært under mistanke internt i politiet i sakens anledning (knapt interessant på laveste nivå, med mindre ting er henlagt "grunnet bevisets stilling", oftest ikke da heller) eller at man gjennom vitneforklaringen kan være et aktuelt (relevant!) trussel-/utpressingsmål (teoretisk kan jo hvem som helst som vet noe som helst bli truet!). Men opplysninger knyttet til vitneprov vil helt rutinemessig bli sjekket, for alle nivåer (først og fremst for å vurdere . Som elev ved fengelsskolen tror jeg neppe du er aktuell for å sjekke for annet enn laveste grad ("begrenset"), med mindre skolen medfører en ubetinget forpliktelse til å ta en stilling i vesenet etterpå. Hva en stilling senere måtte innebære har jeg ingen formening om. Antar umiddelbart at det vil komme an både på stillingstype og på fengslets "farlighet". Men dette siste blir bare (litt) kvalifisert gjetting fra min side. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140223127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #20 Del Skrevet 7. juni 2009 Oki den voldtekssaken ble henlagt pga manglene bevis(ble ikke rettsak heller) Jeg var aldri mistenkt i den saken heller, kun vitne og forsvinningssaken ble oppklart, ingen kriminell handling ble gjort, han sovnet i en skog etter en fest og ble ikke funnet før 5 mnd senere da snøen forsvant. Ingen rettsak der heller. Skolen medfører et pliktår etter endt utdanning, første året på skolen skal vi være i praksis i et fengsel, andre året er teori så jeg vil tro vi må sikkerhetsklareres først. Men tror neppe det er på det høyeste nivået da. Jeg håper virkelig at jeg går igjennom. H.I Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140223145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #21 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvordan SAKEN er behandlet er uinteressant (bortsett fra å vurdere risikoen for at du nå kan bli truet i forbindelse med det), det som kan ha å bety er om DU noen gang var mistenkt for noe i saken (offisielt eller internt i politiet, det siste finner man ut av ved en forespørsel, OM det er interessant å undersøke nærmere) og denne mistanken MOT DEG er lagt til side grunnet "bevisets stilling". Sikkerhetsklarering må du nok regne med, slik du beskriver skole-/arbeidssituasjonen. Men på hvilket nivå tør jeg ikke ha noen formening om, utover det jeg har nevnt. Kan vanskelig se for meg høyeste nivå, kanskje med mindre du skal tjenestegjøre ved Ullersmo. Knapt da heller, så lenge du er i en lærestilling, underordnet en fast ansatt. Vil tro vi snakker om begrenset/konfidensielt, så lenge vi ikke snakker om et av fengslene for utpreget farlige fanger (altså med "systemer" som er utover vanlig vel bevoktet), da blir vel hemmelig mer sannsynlig. Så mitt råd til slutt: Søk og vær åpen i alt du blir spurt om (selv om spørsmålene framstår for deg som idiotiske og utløser reaksjonen "hvorfor i all verden vil de vite DET?", slike spørsmål er så godt som alltid VEL gjennomtenkt)! Så kan du ikke gjøre mer. Og lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140222665-sikkerhetsklarering/#findComment-140223166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå