MissMe*med*lillegutt Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Hei! Er det noen her inne som har epilepsi? Isåfall hvilke medisiner går du på? og hvordan gjør du det med medisinering under svangerskapet? Jeg har selv epilepsi og står på 250mg x2 med Keppra.. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med medisinene.. Legen vil jeg skal fortsette å gå på dem, men jeg er litt i tvil.. Venter på time hos nevrolog på sykehuset for å høre hva hun mener.. Hadde vært greit å vite om andres erfaringer -Takk
ida87_thea_andrine Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Hei=) Endelig en her med samme sykdom som meg=) har spurt mange ganger om det er noen her med den sykdomen, men nei da!!! hehe Ja, jeg har epilepsi og jeg står på orfiril 300mgx1 Jeg vet iallfall at de tablettene jeg står på er farlig for fosteret og gjør sånn at det er vanskelig å bli gravid, men når jeg var på staten senter for epilepsi så sa de der at jeg kunne bytte til Kepra for den skulle ikke være så farlig, men det var en nyere medesin så de hadde ikke fått forsket så mye på den, men den jeg går på har de forsket på i 50 år og vet derfor mere om den. Du vet du må stå på strek folsyre?? De får du på resept av lege. Jeg kan jo fortelle min historie, men den er litt lang: Når vi skulle begynne å prøve så gikk jeg til fastlegen og fortelte dette her og lurte på hva vi skulle gjøre i forhold til tab osv, han ringte til nevrologisk klinikk på fredrikstad sykehus og snakket da med overlegen der og han sa at jeg kunne bare stå på de tab og ikke gjøre noe som helst. 1 år senere ble jeg gravid med hormontabletter da jeg ikke fikk noen el av meg selv pga tab. Da jeg var gravid fortelte jeg dette til min fast lege som igjenn ringte til nevrologene og der rådet de meg til å ta abort for de tab jeg går på var visst ikke så bra likevel, men jeg valgte å fortsette, da jeg var 7 uker begynte jeg på sterkere folsyre(noe jeg ikke visste jeg måtte ha) altså fra 4 mikrogram som man får reseptfritt til 4 milligram og det er stoooor forskjell. Jeg mistet i ma i uke 12 og fant ut at jeg ville ha time til sse og det fikk jeg og der har jeg fått masse oppfølging og skal inn i et program når jeg blir gravid, hvor gravide med epilepsi får tett oppfølging og som de ser hvordan gravid reager på de forskjellige stegene under graviditeten. Du har masse rettigheter når du blir gravid som f.eks flere ultralyder, fostervannsdiagnostikk osv...... Hvis jeg hadde vert deg hadde jeg spurt om jeg kunne fått en henvisning til sse i oslo! og husk at det kan være farligere å begynne på nye tabletter som du ikke vet om du får anfall av enn å gå på de du gjør. Snakk med legen din!!!! Lykke til=)
MissMe*med*lillegutt Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2009 Hei, og tusen takk for svar ! Er "godt" å vite at jeg ikke er alene om å ha epilepsi og ønsker å bli gravid Det med at jeg må ha sterkere folsyre visste jeg ingenting om faktisk :S Tar bare de vanlige som jeg får kjøpt på apoteket jeg.. Men da skal jeg jammen ta en telefon til legen å høre hva jeg skal gjøre Jeg får veldig god oppfølging her i hjembyen min ang. graviditet Har vært til samtale og UL hos gynekolog på sykehuset og han sendte henvisning til nevrolog til samtale der. Får en UL i uke 8 her hjemme og en UL i uke 12 på rikshospitalet i starten Hadde tre runder på SSE i fjor med epilepsien og medisinering og har et veldig godt inntrykk av dem.. Så jeg velger nok å ta en telefon til dem sammen med min nevrolog å høre om de kan være til litt hjelp ang oppfølging og medisiner Det var trist å høre om din MA Har selv hatt 3 SA (uke 6+2, 8+4 og 10+1) og 1 MA (uke 14), og vet hvor vondt dette er Jeg vil gjerne holde kontakten med deg videre å høre hvordan det går med deg og graviditet dersom du ønsker det ? Klem fra meg
ida87_thea_andrine Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Ja, det hadde vert kjempe koslig=)=) Jeg er antakelig gravid nå så det blir spennende å se utfallet av testen jeg skal ta på tors=) Hvor gammel er du???
MissMe*med*lillegutt Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 8. juni 2009 Åh, så spennende!! Jeg krysser fingre og tær for at testen din på torsdag er positiv ! Jeg blir 21 til onsdag Du er født i 87 eller ?
ida87_thea_andrine Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Ja, jeg håper jeg er gravid, men vi får se=) Så koslig da=) Jupp, født i 87 jeg vettu.-... Hvor i landet kommer du fra da?? har dere vert prøver lenge eller??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå