Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært mye om og men med meg, men legene har bestemt seg for å sette meg igang på fredag eller mandag, herregud gruer meg plutselig har ikke termin før midten av juli !! Plutselig står jeg her å stresser med å ordne alt som må ordnes før barnet kommer (dette kom egentlig veldig brått på), har litt blandet følelser siden barnet kommet til å veie mellom 2-2,5 (litt redd for å bli mange uker på sykehuset) Legene mener dette vil gå kjempe bra siden jeg er andre gangs....men gruer meg helt sykt til å bli satt i gang...

-hvordan blir jeg satt i gang??

-Er det noen her som kjenner eller har selv opplevd å føde i uke 34-35??

håper virkelig på svar...gruer meg litt jeg!!

(skal forresten få 2 modningsprøyter nå til uka)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte i uke 35 (var akkurat blitt uke 35). Fikk en baby på nesten 2500g. Hun var frisk og alt var fint med henne. Hadde litt gulsott eneste. Fikk lysbehandling.

Det som kanskje kan bli den største utfordringen din, er at disse barna ikke er så sugesterke som de født til termin. Det betyr at man kan slite litt med ammingen i starten og at man må stimulere barnet hele tiden for at det ikke skal sovne med brystet.

Vi var til sammen 1 uke på sykehus. Men det var like mye pga meg (måtte operere ut morkaken). De valgte også å holde oss der siden jenta vår mistet mer enn 10% av fødselsvekten. Vi måtte altså være der til hun var innenfor 10% av fødselsvekten.

Vi har ikke merket noen forsinkelser på henne utviklingsmessig. Hun har hele tiden vært på høyde med og noen ganger fremfor andre bebiser i barselgruppen.

Jeg har fått beskjed om at jeg kan komme til å føde rundt uke 35 denne gang også. Men det bekymrer meg ikke så mye nå, ettersom jeg har vært gjennom det en gang før.

Så ikke bekymre deg. Det kommer til å gå så fint :) Lykke til!

Skrevet

Uke 34-35 går så fint så fint :) Min søster er jordmor :)

Sugingen er den største utfordringen, så tålmodighet er viktig. Ikke stress med matingen. De som har greie på det mener at du ikke skal regne med at ammingen går knirkefritt hvertfall før den opprinnelige termin datoen. Så pumping og mating med flaske og sonde er vanlig i starten. De kan ofte få litt gulsott fordi leveren ikke er helt ferdig utviklet, men det ordner de med lysbehandling.

Min venninne fikk en liten jente for 4 mnd siden, hun gikk helt til termin men knøttet var bare 2545 gram og 47 cm. Hun var virkelig knøttliten å holde.

Masse masse lykke til :)

Skrevet

Takk for et fint svar...Ja jeg skal prøve å ikke bli så beskymret, men blir det (spesielt når jeg har datter fra før) syns det er tøfft hvis jeg tenker tanken å være kanskje mange uker på sykehuset...(det syns jeg virker veldig grusomt)...

Får barnefaren være på sykehuset sammen med meg eller==?? noen som vet hvordan det virker==??

Skrevet

Hvis fødselsvekten ligger på rundt 2.5 kilo, og babyen får i seg den maten den trenger så er det nok ikke snakk om flere uker på sykehus.

Gulsott må jo behandles om babyen får det.

Første sønnen min kom 3 uker før termin og hadde veldig mye gulsott, han lå sånn lyskasse i 2 1/2 dag, så 3. dagen etter fødsel dro vi hjem. Men måtte inn etter noen dager for sjekk og sånnt.

Pappan får nok ikke være der om natten, men på de fleste sykehus kan pappan komme og gå som han vil. Har sykehuset pasienthotell er det litt annerledes.

Kjenner den følelsen av å ikke ville være vekk fra småttingen hjemme, men hun kommer nok til å ha det helt fint sammen med pappa den tiden dere trenger på sykehuset. Var borte fra 5 åringen min for aller førstegang da vi fikk 2.mann, var nok jeg som hadde det værst da ;) Nå har en på 2 også når nr 3 kommer, men de skal få kose seg hos bestemor denne gangen.

Skrevet

jeg fødte forrige gang i uke 36 pga vekstavvik veide han bare 2050 gram. Det gikk kjempefint. Vi var på sykehuset i 10 dager til vi/ legene så at han begynnte ta til seg næring. Fikk aldri til amming, men det gikk kjempefint med flaske også!

Lykke til!

Skrevet

fødte i uke 34 med første man som de over her sier erd et ammingen som er værst men det går kansje lettere når det er nr 2 og om du amma nr 1.. Han min var 44 cm og 2470 gr. vi var på sykehuset i 2 uker men det var fordi jeg ikke fikk til ammingen og han la ikke på seg noe han hadde ikke sugeteknikk(kneip igjen puppen med munnen mens han prøvde å spise). Men tror det ville gått beder om jeg var mer erfaren..

Skrevet

Kan jeg spørre hva du blir satt igang for?? Jeg skal ha keisersnitt nå om noen dager, i uke 34+1.. Men jeg fikk ikke føde selv, altså det måtte bli keisersnitt fordi babyen var liten. Men ser at du antageligvis får føde selv.. Vet du vekt på babyen? Min har vekstavvik i tillegg på ca -25 %...

Skrevet

Jeg blir tatt med keisersnitt alikevel jeg...legen likte ikke at jeg skulle bli satt igang (den ene legen hadde sagt at jeg skulle bli satt igang)...så det blir keisersnitt her også...!!! Jeg har rhesus minus å har fått blodoverføringer 3x...men morkaka ligger dårlig plassert hos meg, så derfor vil de ikke gjøre flere blodoverføringer......lykke til

Skrevet

Ble så lettet etter å ha lest innleggene fra dere jenter, (man hører stortsett bare skrekkhistorier) tusen takk for svar jenter...ble mer positiv :)....tusen takk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...