mams05 Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Frøken er 6 måneder og vil ikke ha pupp og er lite int i melk på flaske, nå får hun ca 2,5 grøtmåltider per dag...er dette for mye? Bør jeg bytte ut et av måltidene med fruktmos...er det like mye mat i det? Slik spiser hun nå: ca 0600 - mm 0730 - 1\2 porsjon grøt 11 - mme, grøt 14 - mme, middag 18 - mme, grøt Forsøker med mild nattavvenning, men blir ofte litt pupp i løpet av natten... Bør jeg gi full porsjon med grøt til frokost og frukt til lunsj, evnt bytte ut til brød om en stund?
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 du kan jo gå over til full porsjon med grøt til frukost og prøve med middagsglass+ litt dessert kanskje?
mams05 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2009 Middag får hun jo kl 14, blir vel litt mye m middag 2 ganger t dagen? vil bytte ut med brød om noen måneder, men frem til dette...hmm, men så lenge hun er fornøyd er det vel ok...men synes å ha hørt noe om jerninntak ift grøtmåltider..
lykkelig78 Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Hei! Her har vi akkurat samme problem, og jenta vår er også 6 mnd. Har en stund nå hatt skikkelig flaske nekt (får bare mme) og vi har blitt nødt til å øke til 3 grøt måltid + middag. Samme hva jeg har prøvd vil hun kun ha mme på morgenen. Tilbyr henne mme til hvert måltid, men hun vil heller ha vann. Slik ser dagen vår ut: 07. 180 mme 10-11 grøt+ vann (evt frukt) 13-14 grøt + vann (evt frukt) 16-17 middag 18.30 grøt+ vann (kan drikke 40-60 ml mme, men vil sjelden ha) Jeg har noen dager nå gitt henne brød og hun virker veldig fornøyd med det, så vi bytter kanskje ut grøtmåltidet kl 13-14 med brød. Er så redd for at hun skal bli lei av grøt også.... Vet ikke hvordan det er med jenta di, men jeg tror ikke at hun her hadde blitt mett av bare fruktmos. Men du kan jo evt prøve det. Hun sier vell fra om hun ikke er mett.
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 leste visst litt fort, såg ikkje at du hadde skreve at ho fekk middag:)
¤¤angelina¤¤ Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 På HS sat de at de ikke skulle få 3 grøtmåltider om dagen, men hvis det ikke blir mer enn 2 porsjoner tilsammen er det vel greit?
mams05 Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. juni 2009 Takk for svar - lykkeli78; da er jentene våre ganske like gamle. Ja tror heller ikke hun blir mett av frukt, hun får jo ofte frukt i tillegg....er nok alderen som gjør denne melken upopulær, sluttet å amme broren også rundt samme alder, men han ville i det minste ha flasken.. Får ha 3 måltider med grøt en liten stund til før lunsj blir byttet ut med brød, satse på at det går greit:)
lykkelig78 Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Vi tenker at det bare må gå greit, for når hun ikke vil ha melk så vil hun ikke ha.... Er umulig å tvinge i henne i allefall. Skal til HS på fredag, så får snakke litt med henne om det da. Men vi blir nok å bytte til brød ganske snart. Jeg tror så lenge de gjør tyggebevegelser når de får noe i munnen, ser det greit å få brød. Virker som hun syns det er veldig spennende i allefall!
mams05 Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. juni 2009 Ja skal teste det ut jeg også, hvilket brød gir du henne?
husmus &2 Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Og min HS sa at tre grøtmåltider var greit for vi har samme problem. Jeg har egentlig valgt å ikke følge det rådet for jeg synes tre måltider med grøt virker litt i overkant, så her har vi begynt med et mellommåltis som består av frukt, knekkebrød og melk (som han sjelden vil ha).
temine Skrevet 8. juni 2009 #11 Skrevet 8. juni 2009 Gi brød og frukt til lunsj heller en en ekstra grøtporsjon. Her går det ned 1/2-1 skive brød med leverpostei til lunsj, også litt fruktmos eller most banan med avokado. Min vil heller ikke ha flaske. Får vann til alle måltider, så ammer jeg litt innimellom når han ytrer ønske om det;) Gi gjerne full grøtporsjon til frokost om hun vil ha det ja. Jeg begynte med brød før min ble 6 mnd. Ingentenner, ingen tyggebevegelse heller, men han sutta i seg bitene. Nå har han begynt å tygge, 8 mnd gammel. Jeg gir alt mulig slags brød, men følger litt med på saltinnhold. Min bryr seg ikke om hele korn, men mange barn liker best helt mykt brød.
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #12 Skrevet 8. juni 2009 Tygger han på knekkebrødet, eller suger han på det og bløter det opp i munnen? Er så pysete jeg, redd for at han skal sette i halsen... Men kunne tenke meg å prøve. Han er så lite interessert i brød, og jeg synes også tre grøtmåltider blir litt mye. Vil gjerne bytte ut det ene grøtmåltidet med noe annet. Og knekkebrød er jo så praktisk. Men han er dårlig på å tygge, selv om han nå har hele fire tenner...
lykkelig78 Skrevet 8. juni 2009 #13 Skrevet 8. juni 2009 Vi har hjemmelagd brød. Men vet at klikk.no har testet kjøpebrød. Tenker det viktigste er at det er normalt grovt og uten sukker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå