Én til Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Jeg har litt lavt blodtrykk (har ligget på ca 100/60), og lurer på om de kan nekte å gi epidural pga det? Fikk epidural med førstemann (riktignok altfor seint, så den rakk ikke å funke før hun var ute..) - og opplevde kraftig blodtrykksfall, slik at de måtte tippe sengen nesten opp-ned så jeg fikk blod i hodet fort. Ble litt skremt av den opplevelsen! Den gangen hadde jeg ikke lavt blodtrykk i utgangspunktet heldigvis, så det var ingen krise. Men noen som vet hvordan det ligger an hvis blodtrykket er litt lavt før fødselen starter?
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Oj, er det sånn at man får blodtrykksfall av epidural? Da spøker det for min del....ligger vanligvis på 90/50, og det detter fort ned:-( Vet du om alle får bt-fall av epidural, eller kan man være heldig?
coriander Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har aldri blitt nektet epidural, har hatt det ved begge de forrige fødslene - første gang satt den i i 33 timer i strekk ( - altså epiduralen) og siste gang ca 2-3 timer. Blodtrykket mitt har siden uke 10 ligget på 90/50 opptil 90/ 55. Har opplevd å måtte " holde senga" evt gi beskjed hvis jeg skulle på do / dusje osv spesielt første dagen, men det har vært pga relativt høyt blodtap. Dette var spesielt med hun siste, da hun kom ut sammens med omtrent et pussbekken med blod. Eneste bivirkning jeg har hatt av epidural er kløe.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har hatt epidural begge gangene jeg har født, og har lagt på 80-90/50-60 gjennom svangerskapene. BT har lagt på 60/30 etter at jeg fikk inn epiduralene, men så har jeg til gjengjeld ikke hatt noe oppe av sengen å gjøre. ;-) Det er fullt mulig å korrigere fallende BT med både væske og medikamenter (Dopamin), så du skal ikke bekymre deg. Å tippe sengen er standard prosedyre for akutt BT-fall, og er ikke farlig, selv om det kan virke veldig dramatisk. Nå vet du hva de evt vil foreta seg om trykket ditt skulle falle igjen: Trendelenburg (leiet), væske intravenøst og evt Dopamin. Lykke til med forestående fødsel! :-)
kokelimonke Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Dette var nyttig lesning Jeg opplevde også at blodtrykket falt, ble fryktelig svimmel og skalv som et aspeløv. Det hjalp da jeg fikk lagt meg under dyna og det fikk stabilisert seg, men synes det var ubehagelig. Bortsett fra det synes jeg det var himmel med epidural, men har blitt litt usikker om jeg ønsker det nå pga den opplevelsen. Men tror ikke jeg fikk noe for det sist, da går det jo an å be om det, så takk for infoen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå