Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er jeg helt enig i.Det er mye som ikke nytter på mange av disse forumene ang å si sin mening i ting.Endelig noen som var enig med det jeg har sagt mange ganger.

Greit at folk skal få si meningen sin.....det er jo det forumene er til for,men å gi folk pepper og huden full er noe helt annet.

Folk er forskjellige....selv om noen er flink til å slutte så jippi for den personen,men det er ikke alle som er der og det kan være mange grunner til det.Man vet ikke hva som foregår i livet til noen....syns de skal ha for å nesten ikke røyke hvis de har røyka masse i sitt liv,det er bedre enn ingenting.

Jeg røyker ikke så jeg vet ikke,men jeg skjønner at folk kan ha problem med å slutte egentlig...det kan være mange grunner til det livssituasjonen og alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man tror det er bedre å røyke når barnet er født tar man skammelig feil.

Det er ikke mindre farlig med passiv røyking enn å røyke.Passiv røyk er heller ikke bra for barnet.Det drar til seg av klær,huden og alt.

Dessuten kan allergier komme allikevel.Ingen av foreldrene til tantebarna min røyker men de har fått allergibarn.Mange andre ting som kan slå inn der gitt.Allergier kan gå i arv også det...:-)

Skrevet

Er helt enig med deg Lita prinsesse.Jeg syns også de er flinke de som har kuttet såpass mye.Man bør helt klart fokusere på det positive.

Jeg har tatt meg vin jeg og vet mange andre har det også,så det har gått helt fint.Mye annet som kan være skadelig også.

Jeg syns det er helt fint at folk kommenterer det,men noen ganger virker det som halshugging som du sier.En kommentar og overfall er to forskjellige ting.

Lykke til allesammen.

Skrevet

Haha...passiv røyking er heller ikke bra....siden det sitter i klær og særlig i huden.Du har det jo veldig i deg allikevel da...det er ikke bare den røyken som kommer ut i luften som barnet kan puste bort,de ligger jo mye inntill deg.

De er tross alt inntill deg hele tiden...om du blir provosert av disse innleggene her MammaTil NydeligsteA,så bør du lese om passiv røyking også.Det sies at det kan være farligere,det er iallefall ikke noe bedre egentlig.

Syns de er flinke som har kutta jeg,alt er bedre enn ingenting uansett røyk el alkohol...:-)

Skrevet

Huff og huff, jeg blir skremt over argumentene her.. Både når det gjelder røyk og alkohol er det i dag så mange studier som konkluderer med at total avholdenhet er VIKTIG, ett glass rødvin kan faktisk gi FAS.

Og når det gjelder diskusjonen om hva som er "best" av røyking i svangerskap og passiv røyking syns jeg det blir som å velge mellom pest eller kolera - ingen av delene bør være et alternativ!

Skjønner jo nå at vi gravide har veldig ulikt perspektiv på ting, for her har jeg hatt dårlig samvittighet overfor mitt lille nurk for at jeg av og til har glemt å ta omega-3 kapslene mine...

Skrevet

1-2 i uka!? Da burde du klare å slutte og kutte det ut helt.. Allefall til bebbisen din kommer.. Tenk å amme et barn med nikotinmelk!? Hadde du ønsket å se ditt barn røyke i veldig ung alder? nei... men du gir den røyk av å røyke selv.

Før jeg ble gravid med nr 1 røyket jeg 20-30 røyk om dagen..prøvde å slutte maaaange ganger, klarte meg i ei uka, kanskje en mnd.. men sprakk og røyka igjen. Til slutt bestemte jeg meg for å være en røyker, for jeg var ikke sterk nok til å slutte.

Men den dagen sykepleieren fortalte meg på sykehuset at jeg var gravid, var det ikke i min villeste tanke å ta meg et drag, eller oppholde meg i et rom der andre røyker. For nå gjald det ikke meg, nå gjaldt det oss og helsa til mitt barn som jeg var ansvarlig for!

Tenk hvis ditt barn blir født med f.eks feil i hjerte ( som mitt bror og søskebarnet er pga mødres røyking i svangerskapt) det vil føre til så mange bekymringer, legebesøk, forhåndsregler, medisiner.. Du vet ikke hvor høyt du elsker et barn og hvor vondt det vil gjøre DEG i tillegg til det stakkars barnet som har ei så egoistisk mor som ikke klarte å si til seg selv at nå er det nok, det gjelder mitt barns helse, det er bare å si til seg selv et strengt NEI og aldri tenke på det igjen... Det er du som bestemmer over dine egne lyster, hjerne og kropp.. kun DU !

Håper dette var litt motiverende til å kutte ut helt, for 1-2 røyk i uka er latterlig!

(og jada jada, jeg er sååå slem og fyjameg som kan skrive noe sånt)

Skrevet

Ja, her var det pepper å få gitt ; )

Du har nok rett i at det er flere av oss der ute - jeg vet om flere i alle fall..

Det er mange årsaker til at folk ikke klarer å slutte å røyke - selv sa jeg at DEN DAGEN JEG BLIR GRAVID - da slutter jeg tvert , men den gang ei - det var ikke så enkelt...

Jeg tok min første røyk som 10-åring, og er i dag 32, dvs at jeg har røkt i 2/3 av mitt liv - kanskje det forklarer hvorfor det er så vanskelig?

Jeg har gjort forsøk på å slutte tidligere, og endt opp med færre røyk enn før, og ja, jeg er faktisk stolt av at mitt forbruk i dag er mye lavere enn før.

Om jeg klarer å kutte de siste vil tiden vise, men det skal jo sies at jeg ikke står med jubelbrus hver gang jeg bare "må" ha den røyken..

... og ja vi vet alle at det er skadelig både for mor og barn...

All ære til dere som klarte å slutte på dagen, håper jeg klarer det snart også - men med bakgrunn i tilbakemeldinger både fra jordmor og lege, stresser jeg ikke med de siste trekkene...

Har 7 1/2 uke igjen til termin - lillemor er stor og god og alle vitale organer er som de skal ... i allle fall ut fra det de kan se v UL ..

Skrevet

Jeg må jo nesten si at jeg er litt sjokkert over at du kan sitte og si at broren din og søskenbarnet ditt har hjertefeil pga at mødrene røyka under svangerskapet??? Har du ikke tenkt på dette med gener og arv?? Kan umulig tro at hjertespesialistene i ditt tilfelle har konkludert med at det er røykinga som er grunnen til fil i hjertet. Det er akkurat dette jeg mener med at folk har blitt fullstendig hysteriske rundt dette med røyking. Og igjen,jeg rettferdiggjør ikke røyking i svangerskapet av den grunn!!

Skrevet

Jeg er igjen så enig Tbabe.Jeg også sa at den dagen jeg blir gravid, er det totalt stopp! Men så lett var det ikke,ihvertfall ikke for meg.. Og for å være helt ærlig,røyker/har røyka flere av de jeg vet om under svangerskapet,enn de som har kutta tvert.. Og da snakker jeg om kvinner i alle aldersgrupper. Ja,synes vi skal være stolte av nedtrappingen vår jeg,så får alle andre bare himle med øynene og tenke hva de vil om det :-)

Skrevet

Jeg synes det er for lite hysteri rundt røyking i svangerskapet når mange prøver å batellisere de potensielle skadene. Du sier at du ikke prøver å forsvare røykingen din, likevel mener du at du får pepper og virker sår over kritikken? Hva forventer du egentlig? At folk skal synes det er ok og ikke si noe negativt? At fordi noen babyer/barn ser ut til å kome fra det uten varige mèn, så er det ikke så mye å henge seg opp i? Er enig med deg at man sjeldent helt sikkert kan si noe om sammenhengen mellom røyk og skadene i ettertid konkret i hvert enkelttilfelle, men at barn av røykere er mer utsatt for ditt og datt enn barn av ikke-røykere er jo veldig veldokumentert. Da nytter det ikke å synse rundt det selv med "jeg tror nå ikke det er så ille jeg..."

For meg er i hvertfall det å røyke i svangerskapet et helt uforståelig valg. Som en over her skriver også. Dere klarer ikke slutte selv fordi det er stressende og vanskelig, men når babyen blir født må jo den slutte å røyke (for teknisk sett ryker jo fosteret ditt også når du røyker) og får akkurat de samme abstinensene som du vil få. Er det noe bedre alternativ da? Eller at det får kramper hver gang du tar en sigarett? Beklager, men jeg fatter bare ikke at noen kan pårføre barnet sitt dette, derfor klarer jeg heller ikke å oppvise det miste lille hint av sympati ovenfor gravide røykere. Er ellers ganske empatisk av meg, men ikke ovenfor noe som jeg anser for å være en form for barnemishandling. At det er blitt kuttet kraftig ned er så klart supert, men veien derifra og til å kutte helt ut burde ikke være så stor om man ber om hjelp til det.

Skrevet

Vedkommende som faktisk startet dette innlegget,har ikke gitt lyd fra seg her inne. Jeg har kun kommet med min egen historie oghåpet at flere også gjorde det, ettersom jeg VET at det er kjempe mange av oss her ute som faktisk tar et par røyk om dagen. Er ikke sår over all kritikken,det hadde jeg tross alt ventet meg her inne,men det er måten folk skriver på. Dårlige mødre pga røyking,og at vi påfører barnet vårt skade osv,barnemishandling osv.. Dette er ikke bevist på noen som helst måte,man ANTAR at det KAN være skadelig. Det samme gjelder den filmen du har referert til et par ganger,noe jeg har hørt bare er bløff. Rart ikke leger og jordmødre viser denne filmen for oss røykere da,hvis det er tilfelle.

Er vel ikke stort bedre å stå og fylle bensin på bilen,der det kommer giftige gasser,eller hva med en rusletur i Osos travle gater,og få innhallert godt inn med eksos og svevestøv? Eller hva med alle de farlige e -stoffene som er i matvarene vi spiser hver eneste dag,og som man sier er kreftfremkallende? Nei,vet dere hva. Flott for alle dere som ikke røyker og som har klart å slutte å røyke i forbindelse med svangerskap,virkelig og det mener jeg. Men tenk godt etter neste gang dere fyller bensin på bilen eller lager dere en brødskive,hmmmm,er dette så sunt da tro?

Skrevet

Herregud, meandmylittle, det der blir for dumt. Det er greit at du føler deg såret over angrep på gravide røykere og alt det der. Men det er nå engang sånn at det er ganske så veldokumentert at røyking under graviditet har til dels alvorlige konsekvenser for fosteret/babyen. Og jeg snakker ikke om "videoen". Da er det litt desperat/patetisk å komme trekkende med "ting og tang" som kanskje er farlige, for å forsvare sin egen røyking. For å si det sånn, vi fyller vel alle bensin, men du røyker i tillegg. Verst likevel:) Nei, nå er jeg usaklig, men jeg tror du skjønner poenget. Og igjen vil jeg gjerne be deg vise til forskning. Dersom forskning viser at det er klart skadelig for babyen om jeg fylle bensin under svangerskapet, skal jeg la det være. På samme måte som jeg ikke røyker, ikke drikker, ikke spiser rått kjøtt osv.

Skrevet

Jeg er 30 år har røyket i over ti år. Røyket ca 15 om dagen før graviditet og sluttet da vi bestemte oss for å få barn. Nå har jeg vært røykfri i i 33 uker og er stolt over å ha klart dette for min og gutten min sin del. Har også vært heldig og få støtte fra samboer som selv sluttet (enda han har røyket i over 20 år). Det går an, ikke gi opp, og husk at det også fins hjelp å få. Selv sluttet jeg på bare viljen og viten om at det kommer en liten gutt, men det kan være godt å få hjelp.

Lykke til alle dere som vil slutte! Til dere som ikke klarer det, etter å ha forsøkt alt innen rimelighetens grenser, vil jeg bare si at det er sjelden en ting alene som utgjør fare for barnet. Lev så sunt som mulig på alle områder og gled deg over det som kommer...da går den nok bra uansett:)

Skrevet

Ja,innlegget var satt litt på spissen,men det fordi jeg opplever en del av de andre innleggene her på akkurat samme måte.. Jeg vil ikke si at jeg føler meg såret over "angrepene" her,men man skal være litt forsiktig med hva man svarer i innleggene sine. Å kalle meg en dårlig mor og en barnemishandler er ganske drøyt synes jeg,når jeg i utgangspunket kun ønsket å svare for meg selv angående røyking og ikke lage en kjempedebatt rundt dette. For det vet vi vel alle at ikke nytter:-)

Jeg ønsker på ingen måte å forsvare de 2 røykene jeg tar om dagen,vet det er dumt,men nå er det da sånn at det gjør jeg.

Jeg for min del synes det er utrolig mye fokus på ting som er farlig i svangerskapet, alt fra røyking til mat man putter i seg. Det er for all del viktig å passe litt ekstra på når man er gravid,men jeg kan ikke forstå åssen folk klarer å nyte sin graviditet når man er så vanvittig fokusert på alt det som er farlig. Og da er faktisk ikke alt forsket på og bevist.

Det er nemlig det jeg mener med hysteri.

Nei,jeg har vel fått sagt min mening når det gjelder denne saken og forstår veldig godt jeg har provosert her. Trodde egentlig det var fler av oss "røykere" her inne,men der tok jeg visst feil gitt :-) Uansett,lykke til alle sammen,med siste del av svangerskapet :-)

Skrevet

meandmylittle:

Vel, siden det var kun de barna de røyket med og kun de barna som fikk hjertefeil sier vel det seg selv. Det går ikke i arv og gener fordi ingen andre i familien har noe form for hjertefeil. Og ja, legene sa at røyking har nok påvirket dette, det sier seg jo selv. Så det er bare å være sjokkerte det.. Det trengs jo ikke studier, men sunn fornuft til å skjønne det.. Uansett hvordan du ser det så er røyk nikotin, tjære..et rusmiddel og helseskadelig. Og ved å røyke det mens du er gravid, eller ammer går det over til babyen, uskyldig liten babis som blir tvunget til å røyke og SANNSYNLIGVIS bli syk, ha "feil" eller være svak på en eller annen måte.....

Skrevet

Det værste jeg vet er folk som har "hørt", "lest noe" osv her på nettet uten å oppgi f.esk kilde.. ville ikke akkurat stolt på noe som helst bare fordi en lege antok det... Særlig med eksempelet ovenfor. SElv om mye av det andre skriver om her er vitenskaplig dokumentert.

Jeg ønsker ikke å rettferdiggjøre røyking, og det føler jeg sjeldent gravide røykere gjør, egentlig, men stakkar de får gjennomgå... Kan man klandre dem når alle går løs på dem med en gang..

Ville bare si at jeg har aldri røyket i mine sv.skap, og kan derfor ikke sette meg inn i deres situasjon. Men jeg vil si at jeg tror IKKE dere er barnemishandlere, er mindre glad i barna deres enn de andre er osv. Tror dere er fantastiske mødre som vil like godt for deres barn som de fleste andre... skulle ønske helsevesenet faktisk hjalp disse røykerne mot ett røykefritt liv istedet for å spre skyldfølelse og skam slik at de ikke tørr stå frem og mota hjelp.. Eller er det slik det føles? Det kan virke til at dette kan være litt av årsaken, man ønsker og makter ingen ny preken.. Dette gjelder samfunnet forøvrig, særlig kommer vel akkurat det til syne her inne..

Så det er sagt, så er det ofte en psykisk avhengighet som gjør at man tyr til røyken, altså ikke bare nikotinavhengigheten alene. Det kan oppleves av røykeren som ett middel for å takle stress, sorg, nedturer, humørsvigninger, avbrekk, tenkepause osv. Noen er med psykisk avhengig enn andre. Ikke alle klarer slutte ved ett knips, akkurat det er da virkelig godt dokumentert eller hva?? Så hvorfor driver folk på denne måten? Dømmer nord og ned... Blir for meg trangsynt..

Uansett, synes dere er flink med nedtrappingen, og ikke unnskyld dere med at dere har vært flink, finn heller ut hva som skal til for at dere klarer å kutte helt ut :o) ?

Skrevet

Takk for fine ord og et innlegg som sier alt hva vi røykere tenker og føler...:-)

Skrevet

Søkt hjelp hvor egentlig?

I min praksis i føde/barsel ble det ganske klart for meg hvorfor mange ikke gjør det.. Ikke tilbys det sånn uten videre, det rådes jo, men det er mange som trenger mer enn det.. Og hvem tørr å stå frem med noe slikt å bli dømt som dårlig mor osv. slik dere gjør her inne? (for at de negative holdningene finnes blant jordmødre og helsesøstre osv også, som her, kanskje ikke så unaturlig. Men det er alltid en fordel å behandle andre mennesker med respekt og empati). Synes fokuset bør ligge på hvordan man som medmennesker kan hjelpe røykerne bort fra avhengigheten sin... Både i helsevesenet og i samfunnet ellers. (dette er forresten bare et tankespinn, vet at det finnes gode helsestasjoner der ute som hjelper mange til å slutte, men opplever mange tilfeller det motsatte).

Man mobber på mange måter røykerne, man skulle nesten tro de var knakere hele gjengen... Og til opplysning, kan finne ganske mye fakta på at lakris og drikke alkohol ila svangerskapet KAN være nærmest like skadelig.. Det var en digresjon, noe jeg leste idag som var litt interessant. Tatt litt ut av sammenhengen med et smil ;-)

Budskapet mitt er bare det at å rakke ned på, se ned på, bli provosert, bli sint på.. ofte ikke hjelper røykerne det spor med å bli kvitt fienden sin. Ønsker bare at folk kanskje var litt mer sakelig i denne debatten..

God natt alle sammen! :)

Skrevet

Bare hyggelig, meandmylittle.. :o) Skulle igrunn bare mangle, folk har da følelser..

Skrevet

Kanskje på tide å stoppe denne debatten nå eller? :) Tror kanskje ikke dere blir enige?

Skrevet

Hehe,nei når det gjelder denne debatten,vil vi nok aldri komme til en enighet :-) Vi er alle forskjellige med forskjellige meninger. Men jeg ville bare legge til at jeg faktisk har prøvd å slutte å røyke MANGE ganger i svangerskapet,på det lengste klarte jeg meg i 1 mnd. Ble mer eller mindre deprimert og sprakk.. Har forsøkt røykeboka,masse lektyre om røyking i svangerskapet,så ja jeg vil si jeg virkelig har prøvd. Dro gråtende til legen min og fortalte at jeg hadde sprukket pga at jeg ble så deppa og lei meg. Og fikk da til svar at da synes jeg du heller bare skal ta de 2 røykene dine jeg,og klarer du å slutte,er det kjempebra! Men du har klart å trappe ned såpass mye når du ble gravid,at du skal ihvertfall være stolt av det i det minste. Akkurat det samme sa jordmoren på sykrhuset når jeg tok ul.

Jaja,idag gikk slimproppen min/deler av den gitt,så kanskje det ikke er så lenge til jeg får møte godgutten min:-)

Lykke til videre alle sammen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...