Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg vet at man ikke skal røyke men hvor skadelig er 1-2 røyker i uka for barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nøyaktig hvor skadelig det er, tror jeg ikke det er noen som vet. Men det er skadelig selv om det er bare litt.

Skrevet

Selv en røyk setter ned blodgjennomstrømmingen i navlestrengen. overfører våde nikotin og annet grums til barnet via ditt blod.

Det kan sette ned funksjonene i livmora og dermed føre til lite / mindre oksygen og næring til barnet.

Alt dette og sikkert masse til er ting som virker med en gang du røyker, uansett om du tar en røyk eller en røyk i timen. Det er varigeheten som blir forskjellig.

Vi vet jo at røyking kan gi tette blodårer hos mor, så helt sikkert også hos fosteret.

Det som med røyking er jo at "det går så greit med så mange". Ja det kan gå veldig greit, men det kan også gå veldig galt.

Det er nå også påvist sammenheng mellom passiv røyking og krybbedød etter fødsel. Så det er jo anbefalt å ikke sove i samme rom som spebarn om man har røyka.

Skrevet

Jeg har aldri røkt selv, så har ikke hatt "problemet"..

Men min mann røyker.. Har bestemt seg for å slutte så snart babyen er her.. Og han røyker aldri innendørs.

Jordmor sa at dersom en MÅTTE ha en røyk, så skulle man amme først, siden det da er en stund til babyen skal ha mat igjen. OG dersom pappa røyker skal han ikke holde babyen før etter TO TIMER etter siste røyk. Dette fordi røyken også utsondres fra huden, ikke bare pusten.

Og man skal aldri ha babyen i senga dersom en av foreldrene røyker.

Har forøvrig hørt at dersom en røyker i svangerskapet er det tross alt bedre å røyke mindre enn en har gjort tidligere:) MAn kan vel ikke måle skadeligheten i dette.

Men dersom du ikke røyker mer enn en eller to sigaretter i uka så skjønner jeg ikke vitsen med å røyke i det hele tatt;) Det ender bare med at du sprekker...

Skrevet

1-2 pr uke trenger du ikke bekymre deg for iflg jordmor og lege...

Selv røyka jeg 10 om dagen før jeg ble gravid, og har trappet ned til ca 3 om dagen - dette har jeg fått høre, at jeg selv skal akseptere, og ikke stresse med å ikke ta de siste - dersom det påfører meg og fosteret med stress...

en liten tanke er jo våre egne foreldre som røyka både 20 og 40 om dagen, både i svangerskap og under amming...

selv har jeg ingen kjente varige mèn etter dette... (?) ; )

Skrevet

Vanskelig å si sånn rent helsemessig. Har en kollega da som studerte ulike retninger innenfor naturfag, bl.a et år i utlandet, og da ble de vist en film av en gravid kvinne som røykte somtidig som det ble foretatt en UL av henne. Han sa til meg at etter dette har han mest lyst til å smelle til alle gravide røykere, for på filmen så en tydelig hvordan fosteret reagerte kraftig på hvert eneste trekk moren tok av røyken. Hvert trekk! Pulsen økte og sank, blodårene trakk seg sammen, fosteret så ut for å få kramper ved en del av trekkene og var slapt etterpå. Den vesle kroppen inni der er ikke laget for å tåle påkjenningen av nikotinen, og har ingen mulighet til å beskytte seg mot dette heller, det må bare godta (unnskyld uttryket, men for meg er det det) misshandlingen moren utsetter det for. Tanken på hvordan babyen reagerer kan jo være grei å ha i bakhode neste gang man føler for en røyk?

Skrevet

Er så enig,så enig med deg "Tbabe". Ikke bra å røyke i svangerskapet,ikke bra å røyke i det hele tatt vil jeg si. MEN nå er et jo sånn at det faktisk er noen av oss som faktisk røyker i svangerskapet. Selv røykte jeg 20 om dagen før jeg ble gravid. Trappet straks ned til 5 og deretter til 2-3 om dagen. Klarte å slutte helt i en mnd,men sprakk dessverre og er nå tilbake til 2-3 om dagen. Ingen leger som har peset på meg angående totalt røykeslutt,selv om det står 5 sigaretter i papirene mine.. Skulle svært gjerne klart å slutte helt,men var helt fra meg den mnd jeg sluttet,tenkte ikke på annet enn røyk og var voldsomt stresset,sur,og hadde det ikke bra med meg selv. Er nå i uke 36 og tror nok ikke jeg klarer å slutte helt dessverre,men prøver å tenke på at jeg har klart å redusere røykingen enormt. Min mor røykte 30 om dagen med både meg om broren min,drakk vin og levde livet som ellers. På Ullevaal,hvor hun fødte,hadde de røykerom på føden og der satt de og koset seg med et glass vin og røyk på kvelden. Ikke noe gærnt med hverken meg eller min bror,så man kan jo lure...Dette er ikke mer enn 25 år siden dere! Håper ikke jeg får mye pepper for å ha skrevet dette,men samfunnet har blitt hysterisk når det gjelder dette synes jeg,og da uten å rettferdigjøre min røyking...

Skrevet

Du spør HVOR skadelig 1-2 røyk i uka er for barnet - men at det i det hele tatt er litt skadelig bør vel gjøre at du dropper det da? :)

Skrevet

Enig med deg Alva. Jeg er den minste i en søskenflokk på fire, min mor røyket under alle svangerskapene uten om den gangen hun gikk med meg, og alle de tre andre har utviklet forskjellige allergier og astma. Så har en liten tro for at det kan ha noe med røyken å gjøre at jeg slapp unna alt dette og ikke dem

Skrevet

Takk meandmylittel - godt å se at det er flere enn oss..

Selvfølgelig vet vi alle at vi helst ikke skal røyke, men hva da for oss, som faktisk blir syke og stressa av å forsøke å la være ???

Enda noen uker igjen da - så kan hende jeg rekker å kutte røyken før lillemor kommer .. Ønsker jo det - selvfølgelig , for det lukter jo ikke akkurat blomster av oss røykere .. ; )

Lykke til med de siste , dersom du velger å gjøre ett nytt forsøk ; )

og ja, he he det er helt sant det der med røykerom på Ullevål - min mor satt der kun få timer etter at jeg var tatt med keisersnitt ...

Skrevet

jeg røyket før jeg fant ut at jeg var gravid, men sluttet.. tenker det at jeg ikke vil gamble med mitt barns liv bare for en røyks skyld, å er det så ille, så kan jeg starte igjen etterpå. (tror jeg skal klare å slutte for godt, men lysten er der noen dager..)

av samme grunn drikker jeg ikke, eller kjører for fort med bil. fordi jeg syns risken ikke er verdt det.

min mor røyket med meg og min bror, og jeg er frisk. men når jeg tenker etter har jeg sliti mye med hovne mandler, har melke allergi og en del annet småplukk som kanskje kommer av det? slik har alle de andre jeg kjenner som moren røyka når de var gravide også... Stort sett friske, men når man tenker etter så er det en del små ting...

dømmer ingen, men en eller to røyk i uka er det ikke verdt syns jeg.

Skrevet

Det er nok MANGE av oss som faktisk røyker litt i svangerskapet. Er bare blitt så tabu at man gjemmer seg og sier at man har sluttet.. Må jo gjemme meg selv og sambo må kjøpe røyk til meg.. Som å være 16 all over again:-)hehe.. Når har du termin da? Ja, kjempefint om du klarer å slutte de siste ukene og ikke minst for DIN egen helse også. Men om du ikke skulle klare det,så prøv å ikke vær så streng mot deg selv..Har gitt meg selv forferdelig mye dårlig samvittighet gjennom disse mnd og har virkelig ikke hatt det greit med meg selv pga dette! Skulle ønske det var fler her inne som kunne stå frem jeg! Foreløpig er det bare oss,så spennende å se hvor mye "bråk" vi får nå, "Tbabe" !!!!

Lykke til du også :-)

Skrevet

Er jo et lite paradoks at flere av dere som røyker under deres svangerskap også hadde mødre som gjorde dette. Kan avhengighet være arvelig?:) Er også veldig interessant å lese artikler på nettet som sier noe om krybbedød, og at tallene stadig går nedover. Dette har jo selvsagt en sammenheng med at det faktisk er et annet helseperspektiv nå enn før. Kan dette ha en sammenheng med at man faktisk ikke sitter på føden å røyker og drikker rødvin?? Svaret bør jo være innlysende.

Uansett synes jeg det er kjempebra at de av dere som er røykere faktisk trapper ned på røyken!!:) Men hva er vitsen med 1-2 røyk i uka? Hvis du klarer deg i dagevis uten røyk er det vell ikke noen vits å ta disse, eller?:)

Skrevet

Jeg har selv sluttet å røyke, så jeg vet hva det innebærer. Og det er et valg, som noen velger å ta, og andre ikke, uansett hvordan en velger å forklare det. All forskning viser at røyking er skadelig for fosteret. Jeg vil gjerne se forskning som viser at stresset ved å slutte er mer skadelig for fosteret enn røykingen i seg selv, når man forsvarer seg med at man blir syk og stresset av å slutte. Man bør ha dårlig samvittighet om man ikke "klarer" å slutte med baby i magen. Faktisk synes jeg at å velge å å bli gravid mens man røyker, er tåpelig.

Skrevet

Nå har det seg jo sånn at ikke alle svangerskap er planlagte,uten at jeg vil si noe mer om det. For jeg elsker virkelig gutten min i magen og ville IKKE vært han foruten. Og det er heller INGEN unnskylding til å fortsette å røyke i svangerskapet fordi om det kanskje ikke var planlagt. Og røyking er skadelig,ikke bare for foster,men for deg selv og alle andre rundt deg. Det er jo alle enige om tydligvis. Men når faktisk leger sier at dersom man sliter VELDIG med røykeslutt og blir fryktelig stresset og ikke har det bra med seg selv under svangerskapet,at det da er ok og ta de 2 sigrarettene?

Uff,merker jeg blir ganske provosert av alle som er så kjepphøye når det gjelder røyking og graviditet.. Det er faktisk inmari vanskelig for enkelte,kall oss gjerne svake mennesker om dere vil altså...

Skrevet

Det kan man jo aldri vite, da...

Noen barn er tilsynelatende helt upåvirket av morens røyking, mens andre får lav kroppsvekt, gulsott, allergier og/eller astma eller senskader som man kanskje ikke vet kommer av røykingen! Er det en sjanse å ta??

Skrevet

For meg er det provoserende at noen kan utsette barnet sitt for noe slikt, jeg er helt ute av stand til å forstå at noen klarer å ta ett eneste trekk når man vet alt man _kan_ påføre et uskyldig lite liv av smerte og problemer. Jeg har flere ganger forsøkt å forstå dette, men jeg makter det bare ikke. Dette er ikke dermed sagt at jeg mener alle som røyker er dårlige mødre eller ikke glad i barna sine, men på dette punktet mener jeg at gravide røykere er ufattelig egoistiske og velger å blinde seg selv litt for mulige konsekvenser fordi de ikke orker å ta det innover seg. Har du lest svaret mitt under her om fosterets reaksjon på hvert trekk av røyken? Kanskje det kan være til motivasjon?

Skrevet

Leger er ikke allvitende. Ikke jeg heller. Derfor vil jeg gjerne at noen viser meg forskning som sier at stresset ved å slutte å røyke er farligere for babyen enn røyken er. Før jeg leser slik forskning, velger jeg å forholde meg til forskningen som sier at røyking er farlig for fosteret. Kall meg gjerne kjepphøy, men når både jeg og mannen har klart å slutte, forsvinner min forståelse for de som ikke klarer det. Uansett hvordan man snur og vender på det, synes jeg man da setter sine egne behov over babyens. Jeg synes ikke alltid det er lett å holde seg røykfri, men har ikke sprukket en eneste gang under svangerskapet, fordi tanken på hva det gjør med babyen (beskrevet av noen over her) gjør at det byr meg imot. Dette er ikke noe jeg er stolt av, men noe som er en selvfølge.

Det er min mening, om det provoserer eller ikke. Så får andre mene som de vil. Jeg kjenner flere som mener røyking ikke er farlig under svangerskap. De om det.

Skrevet

Da takker jeg for meg når det gjelder denne diskusjonen,som vanlig nytter det jo ikke å være ærlig angående seg selv og røykingen uten å få massevis av pepper for det,rart det der egentlig :-)

Skrevet

Jeg synes det er kjempebra at de to som startet denne debatten faktisk har trappet ned såpass mye. Og enig i at det er på tide å melde seg ut av debatten, for angrepene blir nok ikke mindre :-)

Men jeg synes deere har vært flinke, jeg!

Skrevet

Jeg syntes nå dette innlegget var et av de konstruktive og saklige jeg da :) Man kan ikke legge ut en tråd om røyking og graviditet uten å forvente å få masse motargumentasjoner tilbake.. Det er ikke bra og røyke under graviditeten uansett hvordan man snur og vender på det ;)

Skrevet

Jeg er imponert over alle som har klart å slutte og røyke, siden jeg husker hvor vanskelig det var da jeg ble gravid første gang. Jeg vil bare fortelle noe en dansk jordmor sa, nemlig at når du røyker under graviditeten, så gir du barnet ditt etter fødselen det det du selv ikke takler: Nikotinabstinenser. Barnet vil jo selv være avhengig når det kommer ut og må derfor leve med de abstinensene du ikke klarer...

Det er tankevekkende.

Skrevet

Ja, det er bedre at en røyker 2-3 for dagen enn 20, det er helt klart. Min mor røykte når hun gikk med meg. Jeg kom prematurt og var i tillegg dysmatur. En klar følge av røykingen. I tillegg har jeg også en lærevanske som kan skyldes den samme røykingen, noe som har ødelagt mange utdanningsmuligheter for meg i voksen alder.

Så det beste er selvsagt å kutte helt, for man vet aldri om det kommer "senskader". Jeg tviler dog på at min mor kuttet ned med meg.

Skrevet

synes dere er kjempe flinke som har trappa ned så mye :)

mye som er forsket frem som er skadelig for bebis i magen, men som mødre velger å gjøre allikavel så å "halshugge" de som velger å ta seg en røyk i ny og ne el et glass vin er vel bare toppen av alt? De er jo fullstendig klar over at det kan være skadelig som alt annet som kan være skadelig.

Ville bare si dere at dere bør være kjempe stolte over det dere allerede har klart å kuttet ned på :) Man bør vel fokusere på det positive istedet for å trekke frem det negative hele tiden, alternativet hadde jo sett "verre" ut.

Lykke til videre både røykere og ikke røykere :)

Skrevet

Dere som røyker i svangerskapet: Ville dere blåst røyk rett i fjeset på babyen når den ligger i barnevogna også? Sannsynligvis ikke.. Men faktisk er dette langt mindre skadelid, da babyen utenfor livmoren er i stand til å lufte ut selv. I magen er den avhengig av deg, at din kropp lufter ut skadelige stoffer for den!!

Hvis dere har mot til det så spør om å få se placenta (morkaken) etter fødselen, eller spør jordmor hvordan den så ut... Sannsynligvis med flere infarkter.

Det er virkelig helt uforståelig at vordende mødre kan utsette barna sine for røyk (og alkohol) i svangerskapet. Når noen i tillegg stille spørsmålstegn ved veldokumenterte forskningsresultater blir jeg skremt. "Alt har jo gått bra med meg, selv om mamma røykte" eller "jeg kjenner mange som har røyka i svangerskapet, og det har gått bra med alle"...Ojojoj, skylappverdenen er god å leve i gitt.

Tips: Les dere opp litt kanskje! Gjør barna deres den tjenesten at dere skaffer dere litt kunnskap om tematikken!

....Ja, blir provosert her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...