Gå til innhold

"Keisersnittsamtale" på Riksen - noen som har vært?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker keisersnitt pga fødselsangst, og er henvist til samtale på Rikshospitalet. Noen som kan fortelle mer om hvordan dette foregår, hva som tas opp osv?

Har lest flere steder på nettet at det er "enkelt" å få innvilget planlagt snitt der, mens fastlegen min sier hun har erfaring med at det må krangling til.

Fortsetter under...

Jeg har vært på samtale der på grunn av fødselsangst, fikk være med på "bli kjent jordmor" opplegget deres. Møtte en jordmor som lurte på hvorfor jeg var redd for å føde og hva som evn. skulle til for at jeg skulle greie å føde vaginalt igjen. Følte at jordmor var veldig i mot keisersnitt p.g.a fødselsangst og følte et sterkt press fra henne om at jeg burde føde vaginalt. Jeg skulle tenke over saken til neste time.

På denne timen var det ikke snakk om keisersnitt i det hele tatt, hun lurte bare på hva som skulle til for at jeg skulle greie å føde vaginalt. Følte meg veldig overkjørt når jeg dro derfra.

Det var tilslutt legen min ved å mase på de gjentatte ganger som fikk gjennomslag om at jeg kan si fra under fødselen hvis jeg ikke orker å gjennomføre det og ønsker keisersnitt i stede.

Må si at de er veldig flinke til å tilrettelegge fødselen for deg hvis dette kan bidra til en vaginal fødsel.

Jeg gikk også til såkalt "kjent JM" på riksen. Utgangspunktet var egentlig at jeg ville prøve å overkomme fødselsangsten min og klare en vaginal fødsel. Tror det talte til min fordel, for jeg trengte aldri å krangle. JM og jeg ble etterhvert enige om at KS var best. Måtte da snakke med en lege og han sa at "her tvinger vi ingen til å føde".

Uansett kan det være greit å sette seg inn i fordeler og ulemper slik at de skjønner at du vet hva du snakker om.

Jeg hadde en flott opplevelse med mitt KS og er sjeleglad for at jeg ikke lot meg fristes av lovnader om alt de kunne ordne under en fødsel. Når jeg var der var det helt kaos med damer som lå på gangen med veer, så aldri i verden om de kunne fulgt meg opp som de sa.

Lykke til! Så lenge du er informert og står på ditt så går det bra.

Tusen takk for svar!

Hva er kjent jordmor-prosjektet? Jeg er henvist av fastlegen min pga fødselsangst og har fått innkalling til time, men der står det bare "kontroll" og ikke noe om hvem jeg skal til eller hva som skjer...

Hvor langt var du på vei da du fikk innvilget ks?

• 3 uker senere...

Da har jeg vært på samtale med en hyggelig overlege. Henvisningen fastlegen sendte fikk meg rett til lege uten jordmorsamtale, og hun innvilget keisersnitt uten problemer. Nå kan jeg begynne å glede meg til fødsel.

HI

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg skrev ned grunnen til at jeg ønsket keisersnitt i et brev og gav det til legen, siden jeg syntes det var enklere å sammenfatte da. Hun leste det og sa at det var helt i orden... Nevnte et par tilretteleggingsalternativer og spurte om jeg følte at noen av disse kunne være aktuelle, jeg sa nei, og så skrev hun operasjonsmelding.

Så snakket vi litt om prosedyren ved keisersnitt og om risikoer og hvordan formen ville være etterpå, og hun tok en ekstra ultralyd bare for moro skyld.

HI

Takk for svar. :) Fastlegen min sendte med et brev jeg hadde skrevet da hun sendte henvisningen. Så regner med at legen jeg skal til på sykehuset har lest dette når jeg kommer. Jeg kommer til å ta med meg samme brevet + at jeg har tilføyd litt mer. I det brevet har jeg beskrevet hvorfor jeg vil ha keisersnitt og at jeg har satt meg inn i prosessene til både vaginal fødsel og ks, men at jeg allikevel ikke ser på vaginal føsel som et alternativ.

I dag er det en uke til samtalen, så er ikke så lenge igjen. Blir spennende! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...