Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Jeg har måtte gå over til å pumpe ut morsmelken og spe på med erstatning for å få nok til at jenten min på 2mnd blir mett. Jeg pumper ut 40ml etter to timer og 60ml etter tre. Er dette for lite? Jeg har aldri brystspreng, selv ikke om natten, da det går gjerne 6timer uten pumping eller amming. Er så frustrert for jeg vil helst fullamme men får ikke produksjonen opp. Har prøvd alt fra pumping til å drikke mer, legge henne til ofte osv. Noen som har noen erfaring med dette?for nå vil ikke hun ta brystet omtrent, pga for mye bruk av flaske. Bør jeg kaste inn håndkle å gi meg eller fortsette å prøve å få til ammingen? Tusen takk hvis noen har noen råd om dette:) hilsen en frustrert mamma for første gang...
Månefeen ♥ Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Har ingen erfaring med for lite melk, har en baby på to uker å har masse melk... Men spurte jordmor om når jeg burde pumpe, ville ha litt ekstra i fryseren. Da sa hun at jeg burde pumpe etter amming, MEN være obs på at jo mer og oftere jeg tok ut jo større ble produksjonen.. Så regner med det burde fungere? Jeg ammer en god del, varierer mellom hver time til annenhver så produksjonen holder seg godt oppe. Om kvelden får hun sutte så mye hun vil, og da sover hun hele natten (vekker henne for å amme gjevnlig). Første dagene lå hun konstant med puppen i munn, jeg ville ha melk så fort som mulig så jeg fant meg fint i det, ble litt sår, men da pumpet jeg det brystet jeg ble sår på, og ammet med det andre. Kanskje du skal tilby brystet hyppig for at hun skal bli interessert og du skal få mer melk? Det går jo en del på hormonene du produserer når babyen ligger ved brystet, sammen med hormonene kommer melken. Aner ikke hvor mye som er vanlig å pumpe ut, men rett etter amming her isted (snuppa drikker en del) fikk jeg ut 100ml ekstra..
ikita Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Hei. Jeg sliter også med liten prod. får it ca 40ml bed pumping. Og det er jo veldig lite. Føler jeg har prøvd alt fra pumping til og legge han ofte til. Jeg ammer før hvert måltid og gir flasks etterpå. Had hørt om en nesespray på resept som kan hjelpe til større prod, skal høre med de på helsestasjonen I morgen. Vil så gjerne amme
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 sliter med samme problem vi da.. Den nesesprayen fører ikke til økt produksjon, bare at melken kommer raskere, altså utdrivningsrefleksen. Jeg bruker den enda, er grei å ha. Men fører altså ikke til mer melk desverre:(
Trollemor75 Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Vørterøl og ammete hjelper litt, men ingen mirakelkur, nei. Mye ro, nok mat. Sprayen fungerer for å få melen raskere ut, jeg føler også at det er lettere å tømme brystet helt når jeg har brukt den. Jeg bruker den bare når jeg pumper meg. Jeg har heller ikke mer en akkurat nok melk til Trollet. Amming blir stadig mindre koselig av den grunn, og han spiser stadig oftere; vi har gått fra hver 3. time ved 2 uker til hver 2,5 eller 2 timer nå som hane r snart 4 mndr gammel. Vet egentlig ikke hvor mye lenger jeg skal orke dette, jeg tørr ikke amme på offentlige steder lenger fordi han kaver og hyler så mye, dessuten er det vondt når han river i brystere. Han har hatt økedager, men jeg har ikke merket mye økning i produksjonen. Ok, han dør ikke av sult (takk Gro Nylander for forsikring om at ALLE kan produsere nok melk), men amming er slettes ikke koselig. Jeg antar at det er normalt; hvis noen kvinner produserer for mye melk, noen av oss må produsere for lite (eller akkurat nok), det ville vært rart ellers.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Dersom du har lyst til å fortsette med ammingen, så ville jeg tilbudt brystet så ofte det er anledning til det, selv om du gir flaske. Jeg vet om flere tilfeller der barnet fikk flaske, mor fullpumpet, helt opp til tre måneder før barnet tok brystet. De kan få litt vegring mot brystet fordi ikke melken kommer med en enste gang, sånn som det er med flasken, så en ide er å bruke sånn nesespray for å få fart på utdrivningen, -eller stimulere brystvortene til du kjenner det prikker, og så legge ungen til.
Kikki1982 Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Hei! Jeg opplevde noe av det samme spm deg da jenta mi var rundt 3 mnd. Plutselig ville hun ikke ha puppen lengre, og jeg bar veldig fortvilet og følte meg avvist - mannen i huset skjønte ikke at det var så mye følelser involvert. Jeg gikk på en pumpe-kur: leide elektrisk pumpe (Medela Symphony tror jeg den het) og pumpet hver 2. time og et par ganger om natta. De første gangene fikk jeg ut som du skriver 40-60 ml. Jeg fortsatte å tilby pupp innimellom, og et par ganger tok hun den, spesielt hvis hun var trøtt. Etter ti dager hadde produksjonen min økt og på et blunk var snuppa tilbake på puppen - gjett om jeg var glad! Det var intensivt og slitsomt der og da, men jeg er glad jeg gjorde den innsatsen nå i ettertid. Du må selv føle på hvor slitsomt du synes det er for deg, og om det er verdt innsatsen. Det viktigste for babyen er jo å ha en mamma med overskudd! Lykke til, og håper du finner det som er best både for deg og barnet ditt!
AnonymeAnine Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Jeg hadde også lav produksjon da jeg ammet men etter en intens periode med pumping (annenhver time og etter hver amming om du orker). Jo mer man etterspør melk, jo mer produserer man. Jeg prøvde også noe som heter Pulsatilla (fås på apoteket) 3x3 om dagen og det fungerte for å få opp produksjonen. Vet ikke om dette hjelper alle. Jeg tok i tillegg Lecitin (fås på helsekost) for at det ikke skulle bli klumper og tette seg til. Melken skal visstnok komme fortere av dette. Jeg prøvde å håndmelke litt mens babyen diet slik at han ikke skulle gå lei om det kom litt sakte. Ikke gi opp enda om du vil amme. Lykke til:-)
AnonymeAnine Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 For meg hjalp det også å være i aktivitet! Ta lange gåturer med vognen og når dere har gått litt vil du kanskje merke at melken hvertfall kommer lettere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå