Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Ser det er mange her inne som har spurt om hjelp til matbudsjettet sitt. Jeg er en av de som kunne tenke meg å spare litt inn på ting uten at det går ut over kvaliteten på maten, så tenkte vi kunne samle oppskrifter på sunne billige middager her. Skriv inn dine oppskrifter, og gjerne pris på de forskjellige matvarer hvis du vet det. P.S. Ingen drittslenging til oss som handler billigmerker og synes det er helt ok, takk!!! Kan begynne med en fiskegrateng som er populær her i huset iallfall.. 2 porsoner: ca 200 g fisk (bruker blokkfryst sei kjøpt på Rema for ca 20 kr pr 750g) 1 dl makaroni 2 middels gulrøtter litt purreløk etter smak 2 egg 1/2 dl revet hvitost 2ss strøkavring Hvitsaus: 1ss smør 2 ss hvetemel 3 dl melk 1/2 ts salt 1/2 ts pepper Kok fisk og makaroni. Smelt smør på svak varme. Tilsett hvetemel og rør jevnt. Ta kjelen av platen og tilsett melk litt og litt.Ha i salt og pepper. Rør klumpfritt, kok opp og la koke i ca 5 min. Ta sausen av platen og tilsett makaroni og fisk i biter. Skjær gulrøtter i små terninger og ha i sammen med hakket purre. Bland inn en og en eggeplomme. Stivpisk eggehvitene og bland forsiktig inn. Ha blandingen i ildfast form, strø over ost og kavring. 200 grader midt i ovnen i ca 40 min.
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Hei du! Hvor i landet bor du? Er det sant at de har sei i blokk på rema? Jeg elsker nemlig plukkfisk og vil gjerne lave det men finner bare torsk i blokk og det gir så lite smak. Er seien god?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Kylling. 159 kr for 2 kg coop kyllingfilet. (Er hvertfall mye billigere enn å kjøpe fersk og den er like godt:) * Kyllingfilet krydres og steikes * Coop jasminris, husker ikke pris men det er vel ca 2,5 kg ris i posen Evt coop jasminris i sånn hvit tøypose, 5 kg for 50 * Er ikke god på å lage sauser selv, men det er bare å søke på nettet:) Evt legg kyllingen i ildfast form, sammen med de grønnsaker du måtte like, noe slags saus over og ris til:) Er ikke veldig god på dette, blir mye kjøpesauser for vår del. Bortsett fra hvitsaus og brunsaus, det lager jeg selv. Skal hvertfall lage den fiskegratengen din!!!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 lagger du saus også over grønnsaker og kyllingen i formen? Eller tar hver enkelt over det selv, sammen med ris?? (kanksje litt dumt spm, men men)
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Plukkfisk med tomatsalat : Frossen sei fra rema poteter purre melk salt og pepper Kok potetene og lag stappe, trekk seien og ha den i potetstappen. Kutt opp tomater og litt løk, evnt ha persille og olje over. Kjempegodt og billig Lapskaus med pølse: En frossen pakke lapskausblanding ( ca 12 kr) En pakke mager pølse fra rema ( 12 kr) Buljong og ekstra grønnsaker hvis man ønsker. Stekt sei panett med hjemmelaget pommes frits: First price sin frossne sei stykker som er panerte ( ca 35 kr) Kutt noen poteter i båter og stek i ovnen ed litt olje over Wok noen gulrøtter, løk, brokkoli, paprika ja det du måtte ha. Wok med svinekjøtt: Nordfjord sine strimlede svinekjøtt (fra 25 kr---) soya grønnsaker du har liggende nudler eller ris Ovnsstekt laks Laks med skinn ( 36 kr for 4 filet, er lett å rive av skinnet etter steking) Strø med sitronpepper og inn i ovnen Server med ris og salat evnt kesam eller rømme til. Pasta Rema har pastasaus til 7 kr Fullkorn pasta ( holder deg mett lengre) Karonadedeig hos rema til 34 kr Putt i ekstra grønnsaker Stekte fiskekaker Rema har seikaker til 30 kr, stek dem og ha ris, stekte poteter, wok grønnsaker , ja det du måtte like til.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Jeg er DRITT LEI disse sunne og billige middags trådene. Hva med å prøve og lage god mat?
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Så la vær å klikk deg inn på dem da.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 Seiblokkene på REMA (type "Lerøy", mulig man har flere typer) er ikke absolutt førsteklasses (nå er jeg selv MEGET kresen på fisk, er oppdratt med at fisken i gryta var selvfanget og aldri over 12 timer gammel...) men er sjelden god til "frossen blokkfisk" å være (tydelig frosset fersk og godt rengjort før frysing) og fullt ut brukbar til gryteretter og lignende som skal ha fisken i småbiter, hvor utseendet på filetene blir uten betydning. Å snakke om "fileter" i blokken blir nemlig tull, fisken er ganske så stygt skåret. Må jeg ha sei (hvor utseendet er uten betydning, som til plukkfisk) og ikke kan få tilgang til fersk, bruker Men siden jeg vanligvis har tilgang til fersk, fint skåret seifilet til rundt 40 kr/kg på fiskeutsalget, handler jeg denne så sant mulig. DEN "ekstraprisen" er ferskheten verdt!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #9 Skrevet 7. juni 2009 Det behøver ikke være noen motsetning mellom "rimelig" og "god"! Med mindre man har snobberitendenser i matveien. Men "så billig som overhodet mulig" og "god" lar seg sjelden forene Anser man mat som koster ca kr 50 pr i dag i snitt gjennom uka for middagsporsjoner til 2 voksne + 2 barn (7+11 år) som "rimelig", kan jeg legge ut en ukemeny for egen del her (priser er påført etter hva jeg selv betaler, en del priser på "småting" blir litt etter beste skjønn og overbevisning ut fra betalt kg-pris iflg regnskapsboka, siden dette kjøpes inn i stort, for måneders forbruk. For ordens skyld, jeg har lagt menyen ut i en annen sammenheng også, om noen skulle dra kjensel på den. Og oppskrifter for søndag og mandag ligger på forum "Kokebok". Legger gjerne ut flere oppskrifter der (mener oppskrifter bør ligge DER, ikke her, så er de mer "allment tilgjengelige) om det ønskes. Så menyen: ---- Ukemeny Søndag Paprikakylling/-høne 1 høne (24,00) 2 løk (4,00) 1 rød paprika (6,00) 1 boks tomater (5,00) ¼ l yoghurt (6,00) ¾ kg poteter (5,00) ½ l H-melk (6,00) Dessuten: salt, pepper, basilikum, merian (4,00) I alt kr 60,00 Mandag Seikaker m/revet gulrot: 500 g seifilet (kr 22,00) 1 løk (kr 2,00) 2 egg (kr 3,00) 3 dl H-melk (4,00) ¾ kg poteter (5,00) ½ kg gulrot (4,00) I tillegg: Smør, mel, salt, pepper, dill, tørket brød (1-2 skiver) 5,00 I alt kr 45,00 Tirsdag Karbonader 3 løk (6,00) ½ kg erter, grønne (7,00) ¾ kg poteter (5,00) ½ kg kjøttdeig (30,00) I tillegg: Havregryn,smør, salt, pepper, muskattnøtt, sennep. (3,00) I alt kr 51,00 Onsdag Fiskesalat 400 g torskefilet (22,00) ½ agurk (4,00) 1 rød paprika (6,00) 1 egg (2,00) 2 bokser mais (8,00) 1 løk (2,00) 1 brød (10,00) I tillegg: Smør, eddik, salt, pepper (4,00) I alt kr 58,00 Torsdag Laks m/epleyoghurt ¾ kg laksekoteletter (30,00) 2 epler (5,00) ¼ l yoghurt naturell (6,00 – kr 12,00 pr ½ l) ½ kg middagsris (5,00) I tillegg: salt, pepper, smør, karry, sukker (3,00) I alt kr 49,00 Fredag Lever m/rødbeter ¾ kg lammelever (19,00) 4 rødbeter (8,00) ½ dl yoghurt (1,50) 1 løk (2,00) ½ kg hodekål (4,00) ¾ kg poteter (5,00) I tillegg: salt, pepper, mel, smør, sitronsaft, buljongterning (4,50) I alt kr 44,00 Lørdag Makaronigrateng 300 g makaroni (4,00) 2 egg (4,00) ½ kg tomater (10,00) Rester av gårsdagens lever + tirsdagens karbonader. 2 dl H-melk (3,00) 1 issalat (12,00) ½ agurk (4,00) Dessuten: Salt, pepper, smør, muskat (1,00) I alt kr 38,00
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #10 Skrevet 7. juni 2009 Her er det mye mat som ikke er spesielt sunn! Billig crappy mat vil jeg heller kalle denne tråden...
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #11 Skrevet 7. juni 2009 Vennligst konkretiser din kritikk nærmere 13:53, om den skal være troverdig. Hvilken mat er "billig, crappy mat", og hvorfor? Men påstander kan jo enhver slenge ut.....
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #12 Skrevet 7. juni 2009 1 pose lappskausblanding kan brukes til mye. jeg bruker ofte å lage fiskegryte av den. lager hvitsaus og har enten fisk , fiskeboller eller fiskepudding i og har jeg reker så har jeg noen nedi og.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #13 Skrevet 7. juni 2009 denne varianter er vel ikke så sunn men god kos. en pakke med fløtegratinerte potete, løk paprika, mais, her kan du bruke egentlig hva du vil av kjøttdeig eller kylling, bland potetene på vanlig måte og legg alt i en form. ha litt ost på toppen, husk om du bruker kjøttdeig stek den gjerne i litt stroe biter.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #14 Skrevet 7. juni 2009 En slik gryte laget på fisk (av OK kvalitet) er ingen dum idé. Og lager du lys saus av fiskekraft i stedet for hvit saus blir den enda rimeligere. Kan gjerne krydres med litt sennep/karry. Litt andre grønnsaker i tillegg (f eks løk, tomater) og/eller kokt egg kan også gi variasjon. Fiskeboller/fiskepudding (av ferdigtypen) bør du derimot holde deg langt borte fra om du skal lage SUNN mat. For det er sørgelig lite FISK i disse. Disse består for det meste av gelestoffer (kalt "stabilisator"), mel (kaldt "bindemiddel"), oppkvernet fiskeavfall (kalt "fiskemasse) og litt næringsfattig søppelfisk som koster mindre enn kr 1/kg i innkjøp for fabrikken (ofte kalt "hvitfisk", "pollock" og "kolmule" er også kjente omskrivinger for begrepet), samt rikelig med kunstig smak og farge (og en god dæsj sukker...) for at massen skal bli spiselig. Selvsagt kan du bruke gode varer (med fare for å bli beskyldt for tekstreklame, f eks "Vesterålen" fiskeboller), men da bytter du fisken ut med boller pga en smaksvariasjon, ikke fordi det blir rimeligere enn å bruke fisk. Sannsynligvis blir det dyrere. Og ikke FULLT så næringsrikt, særlig ikke hva gjelder protein.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #15 Skrevet 7. juni 2009 Ideen er ikke dum, 1936, men den kan utvikles og "forbedres". Hvorfor trenger du "en pakke" for å gratinere potetene, det koster halvparten å lage gratengen selv. Det gjør du slik: Potetgrateng (2 voksne, 2 barn) 10 melne poteter (750-800 g), helst Kerrs Pink, råskrelte i 1/2 cm tykke skiver, vasket og tørket 1/2 løk 3 1/2 - 4 dl H-melk (kan tilsettes 1 ss kremfløte om du har for hånd) Evt 1-2 ss revet ost Salt, pepper, dill Legg potetskivene og løken lagvis i ildfast form. Krydre med salt, pepper og dill. Slå over 3 ½ dl H-melk. Dryss evt over 1-2 ss revet ost. Bakes i ovn (ikke varmluft) i 200 grader 50-60 min. Settes i ovn sammen med 1 skål kaldt vann til fordamping. Spe evt med litt mer melk underveis om gratengen ser tørr ut. Så kan du blande med (rå) kjøttdeig, kylling, skinke, sei, torsk og grønnsaker som løk/paprika/mais før alt går i ovnen.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #16 Skrevet 7. juni 2009 jo jeg bruker pakken med fløtegratinerte for jeg liker den til denne type rett.. skal jeg ha fløtegratinerte poteter lager jeg de selv:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå