Gå til innhold

noen som vet ang fødselspermisjon og enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

hva sier nav om jeg starter enkeltmannsforetak mens jeg er i fødselspermisjon??:-) får permisjonspenger av nav, og jeg frykter at jeg mister dem om jeg tjener noen kroner ekstra i min fødselspermisjon?

Skal self sjekke med dem, men bare lurer på om noen har erfaring på dette..

Fortsetter under...

Å STARTE enkeltmannsforetak (altså registrere foretaket, utføre arbeid for kunder av foretaket og/eller få inntekter til foretaket) anses som likt med å starte i vanlig lønnet arbeid. Derimot kan NAV vurdere tillatelse til "forberedende arbeid" for å starte et slikt foretak (markedsundersøkelser, utarbeidelse av forretningsplaner...) i en viss periode (tror det er inntil 6 uker), så lenge man holder NAV fullt orientert om arbeidet og utviklingen. Så vidt jeg vet er dette relativt kurant, men har ikke selv erfaring (og reglene har også vært temmelig skiftende, alt etter departementets prioriteringer for NAV...)

Og (på siden av ditt spørsmål, men kan jo være aktuelt), NAV kan også tillate deg å motta delvis arbeidsledighetstrygd etter permisjonen i 13 uker mens du "bygger opp" virksomheten (altså kan/vil få inntekter, men ikke tilstrekkelige inntekter). En slik tillatelse er temmelig kurant om du har "vel dokumenterte planer" for planlagt drift, slik at NAV tror på etableringen (og at inntektsgrunnlaget er dårlig i oppstarten) dersom ikke NAV kan tilby deg annet arbeid direkte "over bordet".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...