rosa76 Skrevet 7. juni 2009 #1 Del Skrevet 7. juni 2009 1. Tar de ut alt ved snittet, eller fødes morkaken vaginalt? 2. Blir det samme renselse som ved vaginal fødsel? Ca 6 uker? 3. Gjelder også 6 ukers kontrollen etter fødsel (legen har jo kontrollert underlivet mitt før, dem trenger jo ikke det nå) 4. Hvor lang tid tar det til stingene ramler ut? 5..Hvor mye i ro må en holde seg etterpå? Jeg tenker på bæring av babyen, skifting av bleier, amming, ligge stillinger o.l. Klarer jeg av det selv eller må jeg ha hjelp av pappaen? 6. Mtp trening, må man vente lengre med f.eks jogging og sit-ups etter et KS? Tror det var alt.. Takker masse for svar!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140219046-mitt-tredje-barn-og-f%C3%B8rste-ks-pga-morkake-foran-%C3%A5pningen-har-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-jeg-h%C3%A5per-%C3%A5-f%C3%A5-svar-p%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strandnelliken Skrevet 7. juni 2009 #2 Del Skrevet 7. juni 2009 1. De tar ut alt ved keisersnitt, ingenting kommer ut vaginalt. 2. Legen som utfører snittet "vasker og tørker opp", slik at renselsen blir mye minde og varer kortere (tror det bare var en liten uke). 3. Du skal på 6. ukerskontroll som vanlig. Jeg måtte ta en gynokologisk underslkelese etter hastesnitt, men ikke etter planlagt ks. 4. Stingene forsvinner av seg selv, husker ikke når. 5. Du må ikke bære annet enn babyen etter ks. Skifting av bleier og amming går greit. Er vanskelig å komme seg opp av sengen en stund etter ks, man blir liksom "stiv" etter å ha sovet og det er vondt å reise seg/snu seg i sengen. Det første døgnet trenger mann litt hjelp til å få lagt babyen til når man ammer liggende, men etterhvert finner man en måte å klare dette selv på. Klarer normalt å ta seg av babyen alene når man kommer hjem (er ikke avhengig av å ha noen/pappaen der hele tiden). 6. Må vente ca 3 mnd etter ks før man kan trene. Jeg hadde litt problem med å gjøre situps ganske lenge, gikk bedre å ta skrå situps... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140219046-mitt-tredje-barn-og-f%C3%B8rste-ks-pga-morkake-foran-%C3%A5pningen-har-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-jeg-h%C3%A5per-%C3%A5-f%C3%A5-svar-p%C3%A5/#findComment-140219427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emblaa Skrevet 7. juni 2009 #3 Del Skrevet 7. juni 2009 Hmmmm, Mammalure, kjenner meg ikke helt igjen i alt dette. 2. Renselsen er like individuell som hos andre kvinner som har født vaginalt og kommer an på hvor raskt livmora trekker seg sammen og hvor raskt arret der morkaka har vært heles. Jeg blødde i nøyaktig seks uker, tre av dem temmelig heftig. Måtte få tabletter på sykehuset for å få blodet i livmora til å støtes ut raskere etter tre uker, men dette var nok litt uvanlig, men kan skje. 3. Seksukerskontrollen går som normalt, men det anbefales å vente ti uker for å få satt inn spiral etter keisersnitt pga infeksjonsfaren. Dette ifølge min erfarne helsestasjonslege, men vet at noen leger legger inn spiral etter seks uker også. 4. Det sys på ulike måter på ulike sykehus. Noen stifter såret, noen syr med tråd utvendig i huden, men det mest vanlige er sting som forsvinner av seg selv. 5. Man skal være forsiktig med løfting i fire til seks uker. Det er veldig individuelt hvor fort man kommer seg ifht å klare amming i ulike stillinger osv. Dersom det er andre barn i huset, så husk at du ikke kan løfte disse i denne seksukersperioden. Husk også at du ikke kan løfte vogn inn og ut av bil, så det er lurt å ha bæresjal eller noe annet bæretøy dersom du skal en tur på butikken etc. 6. De kutta få av magemusklene mine, så følte meg veldig sterk i magemusklene også etter snittet. Var veldig godt trent før fødselen, og var i bassenget (er tidligere konkurransesvømmer) etter nøyaktig seks uker. Hadde ingen problemer med å trene magen og fikk beskjed om at dette var greit så lenge jeg tok det forsiktig og ikke hadde vondt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140219046-mitt-tredje-barn-og-f%C3%B8rste-ks-pga-morkake-foran-%C3%A5pningen-har-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-jeg-h%C3%A5per-%C3%A5-f%C3%A5-svar-p%C3%A5/#findComment-140219663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fire småtroll Skrevet 7. juni 2009 #4 Del Skrevet 7. juni 2009 Nå har du jo fått svar på de fleste spørsmålene her, men du kan jo få noen av mine erfaringer også. Jeg har født mine tre første vaginalt, men måtte ta fjerde med keisersnitt.. 2. Jeg blødde i 8 uker, omtrent like lenge som jeg gjorde med de tre første. 3. Jeg fikk ikke etterkontroll før etter 9 uker pga påskeferien, den var på sykehuset og ble utført av gynekologen som hadde operert meg. Han sjekket såret og spurte hvordan jeg hadde det, enkelt og greit. Jeg ble sterilisert i samme slengen så prevensjon var ikke noe tema. 4. Jeg ble stiftet, så jeg måtte tilbake til sykehuset og ta stiftene ti dager etter snittet, men på noen sykehus tar de stifter etter 5 dager. 5. Første uka tok jeg det ganske med ro, fikk vondt i såret hvis jeg prøvde meg på å rydde ut av oppvaskmaskinen e.l. men det ble gradvis mindre og mindre vondt og jeg orket mer og mer. Ikke noe problem å ta seg av babyen alene, det gjorde jeg fra under et døgn etter snittet. Mannen min var på jobb igjen dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Men han tok seg av handling og husarbeid de første to ukene omtrent. Det som var slitsomt var at jeg ikke kunne løfte jenta mi på 21 mnd, hun forsto jo ikke det. 6. Man skal helst vente 12 uker før man trener magemusklene aktivt, men det er helt greit å mosjonere fra ca 6 uker. Er du godt trent og vant til å jogge fra før skal det ikke være noe problem å begynne pent etter 6 uker, kroppen din forteller hvor grensene går, lytt til den. Legen min sa at etter ca 5 uker er alt helt grodd, fra innerst til ytterst, så etter det trenger man ikke være redd for indre blødninger, at såret skal gå opp osv. Men det er en svakhet der, så man skal bygge seg langsomt opp igjen, ikke ta i maks med 100 sit-ups første gangen liksom. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140219046-mitt-tredje-barn-og-f%C3%B8rste-ks-pga-morkake-foran-%C3%A5pningen-har-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-jeg-h%C3%A5per-%C3%A5-f%C3%A5-svar-p%C3%A5/#findComment-140220364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strandnelliken Skrevet 7. juni 2009 #5 Del Skrevet 7. juni 2009 Det er vel sikkert individuelle forskjeller på dette som med det meste annet :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140219046-mitt-tredje-barn-og-f%C3%B8rste-ks-pga-morkake-foran-%C3%A5pningen-har-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-jeg-h%C3%A5per-%C3%A5-f%C3%A5-svar-p%C3%A5/#findComment-140220769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå