Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Er det noen her som har kjennskap til denne? Jordmoren min vil søke plass til meg der, men jeg skjønte ikke helt om dette var et tilbud til overvektige gravide eller generelt overvektige uavhengig av graviditet? Videre, hvis noen har noen erfaringer rundt denne klinikken, som de ønsker å dele med meg, blir jeg veldig glad.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Jeg går der. Er et tilbud til overvektige gravide, ja, tror grensen er BMI på 27 eller 28 før graviditet. De tar "totalomsorgen for svangerskapet," som de liker å uttrykke det. Det innebærer at du har jordmor der, timer hos ernæringsfysiolog og litt ekstra oppfølging; glukosebelastning for å sjekke for svangerskapsdiabetes og tre ekstra ultralyder for å sjekke veksten til barnet. Det tilbys også gruppeforelesninger/diskusjoner, disse er frivillige og jeg har ikke meldt meg på. Jeg er sånn... passe fornøyd. Jeg synes ikke jeg og jordmoren kommuniserer særlig godt, og foretrekker å gå hos fastlegen min. Har vært til to forskjellige ernæringsfysiologer, den ene har jeg veldig sansen for, den andre virket ikke veldig kompetent på graviditet. Jeg savner litt det psykiske aspektet ved overvekt... jeg vet ganske mye om ernæring og hva som behøves for ikke å gå opp i vekt, jeg er bare ikke så flink til å få det til. Da er kanskje ikke en ernæringsfysiolog den rette, og jordmoren har egentlig ikke forhold seg til vekten min i det hele tatt - bare utført vanlig svangerskapskontroll. Ekstra ultralyder synes jeg er fint, og glukosebelastning var jo greit nok. Det er jo uansett bare å melde deg på og se hvordan du trives med opplegget.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 takk takk :-) jeg er ikke overvektig fordi jeg ikke vet forskjellen på sunn eller usunn mat..., men man kan jo få noen nye ideer av en ernæringsfysiolog. jaja, jeg er søkt inn der så blir spennende å se da. sist svangerskap gikk jeg på kontroll bare hos lege og følte at hun aldri hadde nok tid til det jeg spurte etter, så tettere oppfølging av jordmor og flere ultralyder har jeg ikke noe imot :-) glukosebelastning hadde jeg heller ikke noe behov for sist. hadde ikke noen komplikasjoner under sv eller fødsel, men føler at alle jordmødre eller leger jeg snakker om uansett ikke trorpå meg. siden jeg er overvektig så må de følge veldig nøye med, selv om det har gått så bra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå