♥♥Tutta♥♥ Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Hei Alle!! Jeg la på meg i forrige svangerskap. Nå veier jeg 95 kg.. Har ei datter på 4.5 mnd men jeg har bare gått opp i vekt selv om jeg ammer.. Før fødesel veide jeg 94.5 og en uke etter fødsel veide jeg 84.5.. Synes det er litt rart at jeg har gått opp så mye samtidig som jeg ammer... Er gravid igjen og var til lege. Hun sa at det ikke gjorde noe at jeg gikk ned i vekt mens jeg var gravid, hun anbefalte det faktisk. Så lenge det ikke var snakke om sulteslanking eller pang-rett-ned slanking. Noen råd om hvordan jeg kan få til dette på en sunn måte?? Er viktig for meg å prøve å være sunn nå som jeg er gravid, men merker det er litt vanskelig å få tatt tak i det. Blir liksom på mandag, da skal jeg begynne... Takker for alle råd og erfaringer dere måtte sitte på. ))
marghald Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Kjenner meg godt igjen i historien din. Dessverre klarte ikke jeg å ta tak i det mens det enda var overkommelig, så jeg endte til slutt opp med en fedmeoperasjon. (Ikke noe galt i det, jeg har det supert idag, men skulle gjerne klart å gjøre noe med det lenge før..) Jeg tror Grete Roede har opplegg for gravide/ammende, og det er ihvertfall super sunt og trygt opplegg. Det koster litt, da - men helsa er jo verdt det! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 hei. jeg er akkurat i samme situasjon som deg. jeg har tenkt til å fortsette som før; dvs spise sunt!! men og begynne å trene mer. det er ikke farlig å trene (noe jeg fikk meg selv til å tro i forrige svangerskap...) men kanskje et lite tips; jordmora mi ba meg gå til legen å få skjekka stoffskiftet. hun sa at mange av de som ikke går ned, men legger på seg etter en fødsel gjør det pga av at stoffskiftet blir så dårlig i løpet av svangerskapet og tiden etter. så det skal jeg gjøre.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Jeg gikk opp mye etter forrige fødsel. Hadde masse melk og gutten ble stor veldig raskt. Veide 77kg når jeg ble gravid med førstemann, 73kg etter fødsel og etter 7-8mnd med amming hadde jeg gått opp 8kg. Begynte på Grete Roede og gikk ned 5kg på 8 uker. Men det stoppet ikke der. 1,5 år etter GR veide jeg 89,5kg!!! Da stabiliserte seg vekta og jeg veide detsamme i 3 år. Nå er jeg 37 uker på vei og gruer meg til tiden etter fødsel. Vil ikke begynne om igjen på den samme deprimerende kurven. Har gått opp i underkant av 6kg i dette svangerskapet - mindre enn sist gang. Uansett syntes jeg at det var verdt å prøve GR for gravide/ammende. For din del får du i hvert fall gode tips og retningslinjer der og du risikerer ikke å spise for lite. Lykke til!
Andromake Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Hei Etter fødsel gikk jeg også ned en del, helt til babyen var ca 6 mnd, da snudde det. La på meg mye på kort tid. Gikk til legen som fant ut at jeg var insulinresistent, fikk en medisin som heter metformin, og er nå saaaaaakte men sikkert på vei ned igjen, spiser sunt (i hvartfall ganske sunt) og skal i gang med trening også selvsagt.
Elvirra Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Hjelp!! Trodde amming som regel gjorde at en gikk ned i vekt? Fra forrige svangerskap og 1år etter det la jeg på meg 35kg(amma ikke)Spiste bra og var MYE ute å gikk turer
♥♥Tutta♥♥ Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 8. juni 2009 takk for svar alle sammen Jeg har da sluttet å røyke siden jeg skulle bli mamma til tulla mi, så har nok spist litt ekstra også i stedenfor en røyk mellom fingrene... Meeen... Får håpe det går nedover nå.. Mannen min har sagt seg villig til å dra meg ut på tur misnt 1 time hver dag i begynnelsen. Det hjelper med litt selskap på veien. Regner med jeg blir litt hekta etterhvert, jeg liker jo å være ute... bare glemmer det av og til... haha... Er nok min egen feil at det har gått som det har, men nå er det på tide å ta tak i det... Noen som vet om det er vanlig at leger legger opp en diett for overvektige om jeg spørr om det?? Vil ikke spise for lite heller og ikke gå glipp av vitaminer, mineraler osv osv.... Meeeen.. Hvorfor er det slik at dette mammafettet som ligger seg er det vanskeligste å få bort.. Det sa legen min og jeg begynte å tenke på det etter jeg var kommet hjem... hmm
ellesant Skrevet 23. juni 2009 #8 Skrevet 23. juni 2009 Jeg spiser som før, men har begynt å svømme 1000 m to ganger i uka. Funka veldig bra sist gang. Gikk ikke opp i det hele tatt, og var ti kg lettere da ungen kom ut. Det kom på igjen da, men det var fordi jeg slutta å svømme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå