Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #1 Del Skrevet 6. juni 2009 Og Odd fellow, er det noe av det samme? Og Rottari? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tale30 Skrevet 6. juni 2009 #2 Del Skrevet 6. juni 2009 En forening, eller broderskap/søsterskap som de kaller seg. Medlemmer tas opp etter anbefaling, og de har blitt beskyldt for å skape kameraderi med tanke på at mange med høye stillinger er medlemmer (særlig i frimurerne). De har stor lojalitet overfor hverandre, og dersom noen av medlemmene kommer ut for vanskeligheter, stiller de andre opp for å hjelpe. De arrangerer kulturelle kvelder, turer og har møter og fester, og jeg tror også de driver en form for veldedig arbeid. Jeg har godt inntrykk av Odd Fellow, men det hadde nok ikke vært så mye for meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #3 Del Skrevet 6. juni 2009 Nesten litt sånn mafia , minus det kriminelle da altså? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #4 Del Skrevet 6. juni 2009 Dessuten støtter Frimurerlosjen opp om veldig mange saker i samfunnet, men dette kjem ikkje så godt fram då media berre vil ha fram det negative. Eg har mange i familien som er losjemedlemmer, og då sønnen til han eine døydde så stilte dei losjen til disposisjon for gravølet etterpå. Men vi fekk jo vite korleis rom vi ikkje fekk gå inn osv. Dei har eit spesielt kamerathold der. Odd Fellow og rotary har eg ikkje noko kunnskap om. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #5 Del Skrevet 6. juni 2009 Men er det søsterskap også? Innen frimurerlosjen, liksom? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #6 Del Skrevet 6. juni 2009 Nei, der er det berre menn. Om konene har eiga opplegg veit eg ikkje, men ei dame kan ikkje bli frimurer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tale30 Skrevet 6. juni 2009 #7 Del Skrevet 6. juni 2009 Odd Fellow leier ut selskapslokaler, og jeg tror ikke det er noe hemmelighetskremmeri mht. rommene osv. Men de er veldig hemmelighetsfulle med tanke på initierings-ritualene osv. Mine besteforeldre var aktive medlemmer i Odd Fellow, og losjen har vært helt unike når det har skjedd vanskelige ting i livet deres. Når min bestefar døde, tok de seg av min mormor de 12 årene det tok før hun døde. De besøkte henne hypig, hjalp henne hjemme og hentet og bragte henne til go fra møter. Det var sosialt avgjørende for henne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #8 Del Skrevet 6. juni 2009 Kan du forklare nærmere hva initierings-ritual er? Hva er vitsen med ritualer, synes ting blir så mye mer creepy da, jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #9 Del Skrevet 6. juni 2009 Her er losjer for damer Maria-ordenen Stiftet i 1916. Mål: Hjelpe den enkelte til størreselvinnsikt. 700 søstre i Oslo, 6000 i hele landet.Forgreninger til Danmark, Finland, Sverige og Tyskland.Krever skriftlig søknad og to faddere. Rebekka-losjen Odd Fellowskvinnedel, halvparten av totalt medlemstall er kvinner. RebekkaLosjen Utgangspunkt i det druidiske miljøet.Første losje stiftet i 1984. 35 søstre i Oslo, 650 iNorge. Forgreninger til Danmark og Tyskland. Søkere måanbefales og får faddere. LosjeValkyrien Opprinnelig konene til brødrene iordenen Riddere av det Hvite kors. Frittstående fra 1848.Skal bidra til selvutvikling. Nærmere 500 søstre iNorge, 35 i Oslo. Krever anbefaling fra søstre iøverstegrad. Margreta-søstrene Opprinneligkonene til birkebeinerbrødre. 30 medlemmer. Skriftlig søknad, krever anbefaling. Rosenkors-Ordenen Mysteriebevegelse med røtter tilbake til 1600-tallet, vært iNorge i 30 år som del av svensk storlosje. Vil utdannemennesker til å skape fred, harmoni, toleranse ognestekjærlighet. Ca 100 medlemmer iOslo. Ordo Templi Orientes Basert på"lovens bok" som ble nedtegnet av Aleister Crowleys i 1904.Mål: Sikre individets frihet og fremgang. 3000medlemmer i 15 land, norsk medlemstall ikkeoppgitt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #10 Del Skrevet 6. juni 2009 "Kort og greit" er det umulig å forklare hva frimureriet er. Det er skrevet mange og bindsterke bøker om emnet. Frimureriet er hemmelige organisasjoner, så det er vanskelig å få innsikt. Den innsikten man har er bygget på hva losjene selv ønsker å fortelle (og det er ikke stort), på beretninger man har fra medlemmer som enten har forlatt organisasjonen (som er ulovlig) eller som er utstøtt (og som har et absolutt taleforbud), og på skiftlige kilder som er kommet på avveie. Det man vet er at frimureriet er et "system" med medlemmer i 12 grader (det er stor mistanke om en 13. grad også, det kommer jeg tilbake til). Den første losjen ble opprettet i 1717, men man ser forbindelser bakover til blant annet Tempelherreordenen, som ble stiftet i 1119. Det finnes flere "systemer" som delvis anerkjenner hverandre, delvis er bitre fiender. De fleste norske losjer bygger på det "svenske system" og jeg holder meg til dette. Gradene her er Arbeidsgradene (St Johannes' losje), grad I-III Svennegradene (St Andreas' losje), grad IV-VI Mestergradene (Kapitlet), grad VII-X Æresgradene (grad XI-XII). Ingen blir "medlem" i en losje, man blir "invitert". Og selv som gjest, hvor man blir forelagt en meget begrenset mengde informasjon, blir man ført inn i møtesalen med bind for øynene for først å bli "undervist" litt, så å å ta stillingn til/levere "ansøkning" (som man altså bare kan levere etter å ha vært invitert), og så eventuelt bli stemt inn ved avstemming på senere møter). Og er det ikke enighet ved avstemmingen (12 hvite kuler, "lysende" avstemming), blir man avvist (har man 11 hvite kuler, og en mangler tas saken opp på nytt møte, er det en eller flere svarte kuler, er man avvist, avstemmingen var "mørk"). Ingen medlemmer skal vite hvilke "arbeidsoppgaver" (prøver) som venter i neste grad, heller ikke hvem som er medlemmer i den graden. Møtene er fylt av symbolikk, og symbolikken er ofte makaber. Både hodeskaller, blod, knokler og likkister til å ligge i forekommer alt i Johanneslosjens grader. Losjene hevder seg selv å være kristne (særlig "svensk system, som kun tar opp medlemmer med kristen religion), men de fleste trossamfunn avviser enhver befatning med frimureriet. Innen den katolske kirke vet man imidlertid det forekommer visse koblinger. Og det forekommer en sterk og rimelig begrunnet mistanke om at losjenes 13. grad (som er MEGET hemmeligholdt, ingen losje er villig til å engang bekrefte gradens eksistens, man VET heller ikke at en slik grad eksisterer, men det er temmelig klare indisier på eksistensen (men knapt i alle "systemer"), er knyttet til djevletilbedelse. Men ellers er det grad 1-3 som er brukbart kartlagt (her har flest medlemmer "takket for seg" og senere brutt sin taushetsplikt), jo høyere grad, jo mer dunkelhet. Utover de rituelle møtene er losjen ofte også en viss selskapsklubb for medlemmene, som skal konsentrere seg lite om annent organisasjonsarbeid. Og siden medlemsskapet er størst hos samfunnets "viktigste" blir slike møter lett en "sosial maktfaktor". Odd Fellow bygger på mye av de samme "systemene", men har ikke fullt samme makaberhet i symbolikken. Rotary er i utgangspunktet en ideel organisasjon som bygger på losjens system med hensyn til medlemsskap (opptas kun etter invitasjon og opptaksprøve), men som har full åpenhet (tror man) for medlemmene. Men det antas likevel å være en del forbindelser mellom både Odd Fellow/Rotary og losjesystemet. Det ene medlemsskapet blir lett en invitasjon til det andre. Medlemmene skal representere et tverrsnitt av samfunnet, men det er likevel en kjent hemmelighet at det er de "høyere sosiale lag" som dominerer alle organisasjonene. Et viktig samfunnsmessig verv er ofte "inngangsbilletten" til å bli invitert. Var dette en OK forklaring, HI, selv om den var meget kortfattet, emnet tatt i betraktning? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #11 Del Skrevet 6. juni 2009 00:45 skriver: "Odd Fellow leier ut selskapslokaler, og jeg tror ikke det er noe hemmelighetskremmeri mht. rommene osv. Men de er veldig hemmelighetsfulle med tanke på initierings-ritualene osv. " Det er riktig at (nesten) ale Odd Fellow-losjene leier ut selskapslokaler, som også benyttes av losjen selv som medlemmenes klubblokale. Men i tillegg til "klubblokalet" som benyttes i selskapelig sammenheng i losjen, har man også "losjelokaler" som benyttes ved de rituelle møtene. Og disse er "lukket land" for et ikke-medlem. Som regel med inngang på byggets andre side (selskapslokalene har (nesten?) alltid inngang fra gata, akkurat som et annet selskapslokale ville hatt, losjelokalene en mer "diskret" inngang, ofte fra gårdsrommet/baksiden. De fleste Odd Fellow-losjemedlemmene er rimelig åpne på hva som skjer på "klubbkveldene"/veldedighetesmøtene (som ofte opptar en god del større tid for medlemmene i Odd Fellow enn losjemøtene), så lenge man ikke spør HVEM som var til stede. Men spør man rundt LOSJEmøtene er munnen straks lukket... Og ethvert losjemedlem (i Odd Fellow-losjene såvel som de alminnelige frimurerlosjene) har en UBETINGET LYDIGHETSPLIKT og hjelpsomhetsplikt for et medlem av samme eller høyere grad som trenger hjelp. Selv om det er på kanten av eller på tvers av loven. Medlemmet (medbroderen) først! Derfor opplever man alltid stor støtte fra en losje etter et dødfall, og derfor utføres en del veldedig arbeid i losjesammenheng. Men veldedigheten er ofte (absolutt ikke alltid) knyttet opp mot MEDBRØDRE i andre land. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #12 Del Skrevet 7. juni 2009 Ja, takk for at du tok deg tid. Føler meg litt klokere nå, samtidig som jeg sitter med enda flere spørsmål.. Men de skal nok godt gjøres å få besvart.. Får vente på en invitasjon;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140218954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #13 Del Skrevet 7. juni 2009 mannen min er medlem i odd fellow- de har hemmelige møter men odd fellows formål, de tre kjedeledd, er på ingen måte hemmelig. De står for vennskap, kjærlighet og sannhet. Budordet deres er å hjelpe de syke, besøke de gamle, begrave de døde og oppdra de foreldreløse. Man må bli invitert, for så å søke om medlemsskap. Gjennom møtene og innholdet i de arbeider medlemmene med sin personlige utvikling. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140219262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #14 Del Skrevet 7. juni 2009 odd fellow har også egne losjer for kvinner, rebekka losjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140219267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #15 Del Skrevet 7. juni 2009 Nei, alle losjer forteller gjerne om sitt "offisielle formål", som er en viktig del av arbeidet, særlig i lavere grader. Men losjene har også et eller flere tilleggsformål, som først blir kjent for medlemmet etter hvert som han stiger i gradene (gjerne trinnvis, først ett tilleggformål, så ett til, så ett til). Og jo høyere grad, jo viktigere blir tilleggsformålene, uten at det offisielle formålet forsvinner av den grunn, det kommer bare mer ut av hovedfokus. De aller fleste losjer, som jo er for menn, innen "svensk system" har i dag kvinnelige "søsterlosjer" som de har mer eller mindre samarbeid med, og som lever et mer "tilbaketrukket liv" enn hovedlosjen. Og Odd Fellows "søsterlosje" heter Rebekka, det stemmer. Odd Fellow var vel for øvrig første losje som innledet et "systematisk" samarbeid med sin søsterlosje, som for øvrig Odd Fellow selv oppfordret opprettet. I de fleste andre losjer har søsterlosjene en enda mer tilbaketrukket rolle. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140219374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #16 Del Skrevet 7. juni 2009 Du med mannen din som medlem, merker du noe til hans medlemskap privat, er han på en måte "religiøs" i væremåte, visse spesielle prinsipper, e.l.. Blir du ikke _litt_ nysgjerrig på hvilken rolle han spiller i Odd Fellow, er det hemmelig for deg hvor i gradene han er, eller er dette offisiellt..? Er f.eks du en verdig kandidat til Rebekkalosjen, siden du er gift el sammen med han? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140219591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #17 Del Skrevet 7. juni 2009 Selv om spørsmålet ikke var rettet til meg, tillater jeg med å svare på den delen jeg kan: At ens ektefelle er medlem i en losje har formelt ingen betydning for vurdering av ens egen verdighet. Og "broder" og "søster" losjene er adskilt. Likevel vil det nok reelt være større sannsynlighet for en invitasjon da, i hvert fall om man selv viser interesse for å få en slik invitasjon. "Man" snakker jo sammen.... Odd-Fellow, som er en av de losjene som gir mest (men ikke mye) informasjon utad, har ingen krav om hemmeligholdelse av grader til og med grad VI (minst 2/3 av "brødrene" når aldri høyere grader i løpet av livet, enten fordi de selv ikke ønsker det, eller fordi de ikke er "verdige", det er et begrenset antall "ledige posisjoner" fra og med grad IV, og ganske særlig fra og med grad VII). Men medlemmene oppfordres sterkt til å vise "diskresjon". Så får hvert enkelt medlem vurdere hva som ligger i det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140219630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #18 Del Skrevet 7. juni 2009 En snille form mc medlem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140219884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #19 Del Skrevet 7. juni 2009 Hæ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140219963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #20 Del Skrevet 7. juni 2009 Man må ikke være kristen for å være medlem i Odd Fellow, men man på tro på en kraft høyere enn seg selv...eller noe i den duren:p Jeg vet ikke hva de forskjellige gradene innebærer eller noe slikt, men jeg vet at mannen min har hatt noe gradsøkninger, men vet ikke hva han er eller hva det innebærer.... Mannen min er verken rik, mektig eller spesielt religiøs, sympatisk kar egentlig... Det åpner dører at du er gift med en odd fellower- det er ikke til å stikke under en stol, men du må allikevel bli oppfattet som verdig...jeg har fått visse hint om at jeg kan bli invitert til rebekka.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140221528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #21 Del Skrevet 7. juni 2009 Nei, ingen losjemedlem (som fortsatt har tenkt å beholde brødrenes tillit og ikke bli utstøtt) kunne drømme om å fortelle hva en grad innebærer. Mange losjer hemmeligholder også hvilken grad et medlem har (en hel del også medlemsskapet som sådan). Odd Fellow er av de mer åpne, her er det ingen som behover å hemmeligholde sin grad (i alle fall til grad XI, som er den høyste grad et medlem i praksis kan oppnå uten STOR interesse for arbeidet, høy verdighet, og utvist enorm lojalitet og diskresjon gjennom mange, mange år). Man skal bare utvise diskresjon, altså ikke slenge graden rundt seg i hytt og vær. Odd Fellow er nok også den losjen i Norge som er desidert mest opptatt av sosialt arbeid og selskapelighet i forhold til det "egentlige" losjearbeidet. I hvert fall for gradene I - III. Og halvparten av losjebrødrene har ikke interesse for/verdighet til (helst det første) å komme høyere.... Losjenes "riter" for å stige i gradene hemmeligholdes. Men siden det også finnes noen "frafalne", særlig i de lavere gradene, vet man litt (selv om disse har taushetsplikt, og utsetter seg selv for represalier ved å informere. Men diskrete represalier selvsagt. Det kan ordnes når losjen er en maktfaktor og brødrenes lojalitet til hverandre er mye sterkere enn lojaliteten til lov (selv om losjemedlemmer så absolutt har respekt for loven, mer enn mange borgere, og ikke er noen "Texas-gjeng". Men lojaliteten til egen losje og losjebrødrene er høyere enn lojaliteten til loven. Og represalier kan som regel utøves uten å begå lovbrudd...) Du kan få noen eksempler på riter fra "svensk system", altså norsk losjearbeid (ritene er ikke helt representative for en losje som Odd Fellow, som har mindre makabre virkemidler og litt "enklere" riter). Opptaksriten (for å søke medlemsskap i avslutningen av en invitasjon): Riten er knyttet til stikkordet: Refleksjon. Kandidaten (som har hatt bind for øynene helt fra han møtte ved losjen) føres inn i losjens refleksjonskammer, som er et lite rom (2-3 kvm) med håndtak bare på utsiden (kandidaten har fått beskjed om at det vil bli lukket opp for ham når han "er rede"). Her kan han ta av øyenbindet I refleksjonskammeret er et skrivebord med et tent stearinlys (ikke så stort) i stake, et timeglass som renner, et kranium (dødningeskalle), et bein og penn og papir, samt et skjelett og et maleri (som viser flere bilder "sammen" blant annet tre skjeletter i samtale med et menneske, en steinport med spisse tenner, et menneske på et bål, et menneske med utstukne øyne....). I dette rommet skal kandidaten skrive ned de tanker han gjør seg rundt det han får se, den forståelse han hittil (etter å ha blitt "undervist" i første møte har fått for losjearbeidet og de grunner han har for å søke opptak i losjen). Dette skal gjøres innen den tiden det tar for talglyset å brenne ned (som regel ca 2 timer). Når kandidaten er ferdig med sitt arbeid, skal han igjen ta på øyenbindet og banke på døren på en måte han har fått beskjed om. Da blir døren åpnet, kandidaten leverer, med bind for øynene sin "oppgave" og blir så ført ut av losjesalen. "Oppgaven" leses av losjens styre og søknaden godkjennes eller avslås ved avstemming. Riten for "oppstigning til grad III" (i noen losjer grad IV): Riten er knyttet til stikkordene "Død og oppstandelse". Kandidaten føres (med bind for øynene) av sine "nye" losjebrødre (de som alt har graden inn i en hittil ukjent sal. Her "drepes" han rituelt ved at et sverd rettes mot ham, legges i en likkiste (som regel åpen) og føres til en grav mens møtet pågår. Møtet har preg av en begravelse. Etter møtet blir kandidaten løftet over på et teppe, og losjebrødrene, som står i to rader, med sverd rettet mot kandidatens sider (sverdet skal så vidt berøre kandidaten). Teppet løftes opp, hele tiden med sverdene ved kandidatens side og han "kalles til live" ved et rop og får bindet fjernet fra øynene, slik at han kan se "den gjenoppståtte sal" og sine "nye" losjebrødre. Virkelig trivelige riter å delta i..... De fleste losjer innen "svensk system" krever at du skal tilhøre en kristen kirke (i praksis vil det si statskirken, siden vel alle(?) andre kirkesamfunn enn statskirken og den katolske kirke tar skarp avstand fra losjens arbeid og anser frimureri som en egen religion (bl a forekommer det tilbedelse av/skåling i blod (i praksis ofte rød vin bladet med en dråpe blod) for Lucifer, ("lysets engel" altså djevelen), og det brukes okkulte i høyere grader). Statskirken har ingen offisell mening, og man vet det finnes prester som er frimurere, men de fleste prester tar avstand. Odd Fellow-losjene følger i dette stykket "skotsk system" og bryr seg ikke om hvilken religion du tilhører, men at du bekjenner tro på en "den store arkitekt", som "konstruerte verdens rom". Mange riter innen det "svenske system" (og også delvis andre systemer" er for øvrig knyttet til en "symbolsk gjenoppbygging av kong Salomos tempel". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140222147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #22 Del Skrevet 7. juni 2009 Veldig spennende! Lurer på om det er noen kjente som er medlem.. Sikkert, iom at det nok går mye ut på prestisje og klasse i disse miljøene. Representer medlemmene jevnt over alle politiske ståsteder, eller er det f.eks et betydelig overtall av høyrevelgere (det er iallefall det jeg ser for meg). Og om det koster mye penger å være med? Regner med at det er en viss prosent av inntekten eller noe. Spennende å tenke på at det er en "hemmelig" krets som kanskje styrer mer i systemet enn det vi noengang kommer forstå! Om de har en finger med i alt, så er det ganske lett å dysse ned, hjelpe til, manipulere media , rettsaker osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140222348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #23 Del Skrevet 7. juni 2009 Her kan du sjekke om det er noen du kjenner som er med. http://www.tv2nyhetene.no/prosjekt/frimurer Og her er en del info som tv2 gravde opp for ikke så lenge siden: http://www.tv2.no/TV2/do/fsearch?stolpe=nyheter&querystring=frimurer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140222493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #24 Del Skrevet 7. juni 2009 Du finner mange kjente navn på lista, og du finner ganske sikkert medlem(er) på regjerningsnivå. Og innenfor rettsvesenet. Man vet f eks at det finnes medlem(er) innen Høyesterett. Advokater. Politimestre. Redaktører. Leger (attraktiv gruppe, særlig overleger ved sykehus). Og kandidater med tilknytning til presse (særlig redaktører), politi, rettsvesen, offentlig forvaltning (særlig høyere stillinger) osv har alltid vært meget attraktive kandidater å "invitere". Så lenge de bare har en livsførsel preget av lojalitet og diskresjon (for en mulig kandidat granskes i smug i måneder og kanskje år før han får en invitasjon). Offiselt har losjene i Norge ca 18000 medlemmer, men det er antatt å være noen flere. Det blir antagelser, statistikken er ikke akkurat åpen og lett tilgjengelig, for å si det slik.... Ellers er nok medlemslista svært mye preget av temmelig "klassisk Høire", men de fleste partier (kanskje alle) er nok representert. Vil nok tro at FrP (for vulgære), KrF (ikke betydningsfulle nok, tar av prinsipp avstand) og SV (for radikale til å være verdige, tar av prinsipp avstand) er minst representert. "Medlemskap" er relativt kostbart (ingen vet prisen, det er en godt bevart hemmelighet for andre enn medlemmene). Det er, så vidt vites, ingen "krav" til hvor mye man skal bidra med, bortsett fra en avgift for inntreden/oppstigning i gradene, men det er "forventninger" (høyere forventninger jo høyere inntekt). Og en losjebror vil strekke seg langt for å oppfylle disse, om han i det hele tatt evner det økonomisk. Losjenes samfunnsmakt er mer skremmende enn egentlig spennende, synes jeg selv. Men selvsagt også spennende... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140222517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #25 Del Skrevet 7. juni 2009 Her er link m oversikt over kjente folk som er medlem=) http://www.tv2nyhetene.no/dokument2/article2336046.ece Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140218019-noen-som-kan-forklare-kort-og-greit-hva-frimurerlosjen-er/#findComment-140222618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå