Gå til innhold

Reumatisk barn, sydenreise og for lita for å få være med på behandlingsreiser; er det mulighet for å få dekket en tur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dekker NAV (eller andre instanser) sydenturer når det ikke er beh.reise?

Hun er 1,5år, har en reumatisk sykdom som hun vil få dekket beh.opphold i syden det året hun fyller 4år med.

Spurte legen som sa at hun vil ha god nytte av å reise til syden, spes om vinteren, men at vi måtte forhøre oss med vårt t.kontor hvordan de stilte seg ifh dekning av henne og en ledsager.

Av erfaring vet jeg at jeg må vite hva jeg (potensielt) kan ha krav på _før_ jeg prater med de på NAV. De er ikke særlig villig til å utgi informasjon av noe slag - som om det skulle være si ega pengbok de betaler ut fra....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis legen kan si at dere vil ha nytte av en tur så kan dere trekke det av på selvangivelsen ihvertfall. Det gjør naboene som har ei som er plaget med eksem:)

Skrevet

Vet du noe om "hvordan"?

Vi har fått diagnosen i år og har ingen i familien som er syke, så vi må lete oss frem på alt :/

Får vi trekt fra alt eller bare deler?

Egentlgi har vi ikke råd til å reise på ferie, så sydenturer har vært et "ikke tema". Holder på å bygge oss hus, og hadde egnetlig planer om å bruke feriepenger de nærmeste årene på prosjekter som må til her.

Skrevet

Vet ikke så mye om dette, men hvis legen anbefaler at hun får sol på kroppen i vintermånedene, skriver h*n sikkert er brev dere kan ha med til nav.

Hvis ikke dere får det dekt, får dere bare prioritere pengene litt anderledes fram til hun får dekt det.

Lykketil

Skrevet

Jeg skulle ønske.....

Det er ikke bare-bare å prioritere pengene litt annerledes når vi alt har måtte ut med flere såkalte "skjulte egenandeler" som vi ikke får igjen hverken slik eller sann.

Det eneste håper der er vell om vi klarer å få det med i fratrekket på skatten.

Hadde jeg vist hvordan livet med et sykt barn faktisk var, hadde jeg vurdert forsikring på barna mer seriøst.

Menmen. Nå er det hvertfall forsent.

Skrevet

Hei.

Om barnet har kronisk sykdom som vil vare 3 år eller mer , kan man trekke ifra sykdomsutgifter på særfradrag for store sykdomsutgifter på selvangivelsen post 3.5.5 eller noe ( husker ikke helt )

Her kan alt av sykdomsutgifter du ikke får dekket av nav , tas med.

Vi setter feks opp til min sønn med : Astma , allergi , eksem , psoriasis , migrene og en kne skade...

Fordyret kosthold ca : 6.500kr

Slitasje klær og sengetøy ca : 5.000kr.

Såper , kremer , salver etc ca : 2.400kr.

Ekstra strøm og allergisanering av hjemmet ca : 3.000kr.

Sum ca: 16.900 kr.

Av dette får vi tilbake 28% på likningen.

Han mottar ikke grunnstønad , om dette mottas må det trekkes ifra.

Et år fikk vi trukket ifra reise sørover etter lege erklæring.

Har også fått trukket ifra pc pga lese og skrive vansker på 15.000kr et år. Pc kan trekkes ifra hvert 3 år om det foreligger vurdering fra ppt , og ikke blir dekket av hjelpemiddel sentralen.

Ta vare på mest mulig av kvitteringer , få lege erklæring og ev uttalelse fra ppt , spesialist e.l.

Lykke til :-)

Skrevet

Mener og ha hørt / lest at om barnet får noen som helst behandling i "syden " feks fysioterapi o.l , og barnet har nytte av oppholdet i utlandet at man kan søke om opplæringspenger...

Da får jo du lønn under oppholdet , på lik linje med sykepenger , om du har krav på det.

Anbefaler deg også og ta kontakt med sosionom på sykehuset dere tilhører , de kan regel verket godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...