Anonym bruker Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Jenta mi sier vel egentlig bare mamma, pappa, der og bi (bil) og så prøver hun å si pippip, men blir mer bebi... Lurer bare på om dette egentlig er litt lite? Syns alle andre barn på hennes alder har flere ord...
Sistah*G07*J09* Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 min lille på 21mnd sa ikke stort mer enn jenta di da han var 19mnd men uka før han ble 20mnd, så løsnet liksom pratingen å nå holder han ikke kjeft ett sekund Hermer etter alle ord vi sier. Pratingen kom bare på en uke ca, så gikk litt fort i svingene. Nå sier han: mamma pappa vov vov tate (tante) ommo (mormor) omma (morfar) famo (farmor) bæs (bestefar) gakk gakk baba (bamse) bil fy (fly) gokka (sokker) jakke sko sier også setninger: der er sko mamma sitt der der er fly o.l i tillegg så har han nettopp lært seg å telle til tre å alt dette har kommet den siste mnd omtrent, så ikke bekymre deg, det kommer fr du vet ordet av det
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Okay, så det kan løsne ganske fort altså? Har ikke vært særlig bekymret, men bare lurt på om hun er seint ute. Men da er hun kanskje ikke det? Blir spennende framover nå
aragon Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Det med språkutvikling varierer veldig, men så lenge hun sier noen enkelt ord er hun på god vei! Gutten min på 18mnd sier: mamma pappa hei vov-vov ball oj der mat nei mmmm(ja) + babler mye uforståelig...
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Datteren min på 18 mnd sier: mamma, pappa, beste (bestemor), vova (Hund), pussi (pusen), bæ (sau), mø (Ku), Thea (navnet sitt), baby, min sin, din sin, sko, hoppe, mann, mat, au, ops, se, den, en og tre ( to er så kjedlig tydligvis), ja, nei, komma (Kom hit), bade, lalle (sove), pute, berna (Venn i barnehagen som heter Berdard, heia og hade. Det er de hun bruker, gjentar gjerne ord vi sier, men bruker det ikke.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Jenta mi er 19 mnd.. hu sier en del ord no.. men er så stor forskjell på unger=) mang som ikke sier noen ord på denne alderen oxo.. ORD:mamma, pappa, tante, onkel, mommo,moffa, farfar, hei, hade, nei,ja, ikke, der, se, pus ,mjau, bebi, gakk gakk, bade, jarle,nam nam ,fy , æsj, tiss, bæsj, takk, oi, tre,stine, mø, bæ,bil,banan, bror,Anna, drikke, mat,Hest, ku,tegne, SANGER: Bæ Bæ lille, jaja og bror hehe ro ro ro din båt. SETTNINGER: der pappa og mamma osv når hu ser forskjellige.. pappa ta med skoa, (når hu skal i barnehagen om morningen roper hu dette til pappan sin).. mamma /pappa sitte i stolen TALL: 1 2 3 5 10
Ranveig R Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Trur lille (19 mnd) er ein plass mellom gjennomsnittleg og sein, kan vel 15-20 ord trur eg. dæ (der) mamma (brukt om både mamma og pappa) sæ (sau) ja nei bædæ (bade) dæddæ (ha det) hei jaaa (mjau) vovvov vææ (brøler - gjelder alle store/farglege dyr; tiger, løve, elefant, ku) prrrr (hest) pss (pus) tættæ (tante?) bæh (ball) Og sikkert nokre fleire eg ikkje kjem på i farten. Har satt to ord saman nokre gongar (dæ bæh - der ball, dæ sæ - der sau), men det skjer ikkje så ofte. I tillegg bablar ho KONSTANT så sant ho er våken, kan føre lange samtalar med seg sjølv og andre, gjerne andre små som heller ikkje har så bra språk. Ho forstår og veldig mykje meir enn det ho klarer å uttale. Dei bør kunne sette saman to ord til små setningar når dei er to år, før dette er alt lov )
Gjest Detverkeribakhodet Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 min sier ikke så mye hun heller... men jeg regner med at det løsner snart...
Barbafin Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Tror alt er normalt i denne alderen!! Småen er 19 mnd og prater som en foss. Kan ikke liste alle ordene han kan. Han setter dem også sammen i 3 og 4-ords setninger også. Han begynte også veldig tidlig (første ordet kom da han var 7 mnd) og har utviklet språket veldig raskt. Jeg er kjempeimponert og selvfølgelig veldig stolt mamma. :-) Men vi har også venner med jevnaldrende barn som ikke sier mer enn et par ord. Alt er like vanlig. Det jevner seg ut etterhvert likevel! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå