Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min spiser 2 grøtmåltid og hjemmelaget middagsmos iløpet av dagen. Gir vann ved siden av maten. Ammer ca. 6 ganger iløpet av dagen, og er i ferd med å nattavvenne.

Skjønner ikke helt dette med at melk ska være hovedernæringen. Med tre måltid fast føde så vil vel melka bare bli "påfyll" og "tørsteslukker", og sånnsett ikke være hovedernæringen for lillegutt?

Burde man heller vente til babyen er litt større før man gir tredje, evt. fjerde måltid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lille banan er litt over 7 mnd og spiser 4 måltider hver dag, og har gjort det i hvertfall en måned. han får grøt morgen og kveld, fruktmos til lunsj og middagsglass til middag. vann til alle måltidene, og pupp rundt 4 ganger om dagen, og 1-2 ganger om natta. puppen fungerer som mellommåltid, det er fast føde som er hovednæringen her i gården.

Skrevet

Her er det jeg svarte på et innlegg tidligere om en som lurte for 9 mnd. (Gutten min er syv mnd og han får ikke lenger mat om natten. Puppen er blitt mellommåltid bare):

Jeg sitter og lurer på om jeg gir gutten min for mye...

0700 Ammer pluss grøt av ca 1,2 dl vann med pulver til passe konsistens

1000 Ammer

1300 1 middagsglass pluss ammer hvis han vil ha

1600 ammer pluss gir litt most avokado, banan eller potet

1800 grøt av ca 1,5 dl vann pluss 1 boks fruktmos eller sviskemos

Ammer etter dette hvis han vil ha.

Skrevet

Vi har akkurat innført et 4. måltid - etter å kun ha fått grøt formiddag+kveld og middag.

Nå ser det ca slik ut for oss

06:00 - mm

07:30 - grøt + vann

10:30 - mm

11:30 - brød (vi øver på å spise brød, så blir sjelden mye), banan og eventuelt et lite glass med 4 mnd-grønnsaksmos

15:00 - mm + middag

18:00 - mm + grøt

Dette er det vi prøver å få til hver dag, men det hender ofte vi hopper over ett av måltidene fordi de faller midt i en dupp - dessuten kan han våkne alt fra 05 - 08, og våkner han tidlig trenger han mer mat enn om han sover litt lenger ...

(vanskelig dette her synes jeg!)

Skrevet

Mi lille engel starter morgenen ca kl 09:00(les:han sover gjerne til 11:00 om han hadde fått lov!)

Da får han grøt+vann

11:00 første luren for dagen

13:00 ca 250ml mme

15:00andre lurer for dagen

17:00 hjemmelage middag + vann

19:00 grøt+vann

kveldsstell

19:30 150ml mme

Natta etter denne flaska. Sover da til ca 09:00 når vi vekker han.

Vi har prøvd å gi han mme oftere men han har rett og slett ikke lyst på. Syns vi gir han mat for sjeldent,men når han ikke vi så kan vi jo ikke tvinge han.

Denne "rutinen" er noe han har fikset helt selv. Litt godt i grunn for det går etter klokka.

Skrevet

07:30 Grøt og sviskemos

11:00 80 ml MME og banan (av og til brød om vi har tid og er hjemme)

14:00 Middagsglass og fruktmos

Av og til fåt han gomle på et knekkebrød innimellom her, hvis det virker som om han er sulten

18:00 Grøt og sviskemos

18:45 120 ml MME

Husk at det er melkepulver i grøten. Så egentlig er det jo MME man blander i her, og ikke vann. Hvis du skjønte den. Her er det ikke blitt drukket så mye melk den siste måneden. Her hadde det ikke nyttet å vente med å introdusere flere måltider, for han mistet totalt interessen.

Hvordan går det med nattavvenningen? I natt sov tukken til halv seks helt på egen hånd. Håper vi slipper.

Skrevet

Joda, er jo mme i grøt, har ikke tenkt på den! Men sikkert ammepropeganda også at melk skal/bør være hovedernæring:P

Nattavvenning går bra, han får ikke melk om natta og sånn er det! Men våkner hver time og må hjelpes i søvn!

Jeg tok turen ut av huset inatt (første natta hvor han ikke fikk noe melk i det hele tatt). Stakkars liten var bra ivrig på puppen da jeg kom hjem kl. 06! Dessuten har han drukket mye mer pupp iløpet av dagen idag enn hva han pleier! Gikk dessverre utover middagen da, den ble spytta i retur, og jeg som hadde kokt hjemmelaga middag til han og greier, det er takka ja:)

Det er jo kjempebra at tjukken din sov til halv seks! Da trenger han sikkert ikke noe mer melk på natta! Heldige du! Virker som nettene deres har ordna seg rimelig greit, og du får jo sove skikkelig ut om han ikke tar morgen før 0730!!

Skrevet

Ser at nesten alle har faste tider å gi mat...syns dette er vanskelig jeg at snuppa våkner til sååååå ulike tider og dagen og duppene og mat blir deretter....

men prøver å gjøre dette:

06.00-07.00 mm

07.30- 08.30 grøt. soving etter det

11.00-11.30 mm og fruktmos eller banan

ca 14.00 prøve å lage t middag, hvis ikke mm eller annen frukt

Prøve å sove etter det

ca 17.30 grøt evt sviskemos

Det store håpet: ca 18.30 mm og iseng for kvelden.

Ser at dette går sånn ca fint frem til 11..så blir et rot med mat og soving...prøve å legge henne samme tid,men dette også blir ulikt...

HELT ENIG!!...Ikke lett dette her!!!

Skrevet

Gutten min e 7 mnd å vi har gidd fast føde sia han va 4, men siste ukan har han blidd møkkalei grøt :-/ Å brød likte han ikke i d hele tatt, men regne me d bare e en periode. I alle fall e hans "matdag" sånn hær :

Vi står opp klokka 4

06.00 150 ml mme eller velling fra flaska før første lur

10.00 120 ml tjukk velling fra flaska eller grøt før 2 f.middagslur

14.00 Middagsglass, fruktpure/yoghurt og vann

16.00 100 ml mme før liten ettermiddagslur

17.30 - 18 1 porsjon grøt med frukt og mm eller risdrikk fra kopp til evnt ei flaska velling

18 - 18.30 100 ml mme før d e natt

Mellom midnatt og halv 3, alt ettersom kor mye grøt han spise til kvells, 1 flaska tjukk velling på 200 ml

Får babykjeks og kavring imellom måltidan som han gumle på ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...