Malin G. Spann Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Her sitter jeg hjemme en tidlig lørdags morgen å tenker jeg skal kose meg litt eksta og koke egg til frokost. Er veldig sulten, og gleder meg til eggene er kokt. Legger dem i kaldt vann, slik at de skal kjøle seg litt så jeg ikke brenner meg. Hva skjer? Jo når jeg begynner å ta av skallet følger nesten all eggehviten med slik at man ser eggeplommen gjennom det tynne laget med eggehvite. Skjønner dere hva jeg mener? Dette irriterer meg så grenseløst at jeg holder på å bli sprø! Hvordan skreller jeg ett egg uten at all eggehviten følger med skallet i bosset???
3småtroll♥ Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Det skal holde å skylde de i kaldt vann. Hvis jeg ikke gjør det henger det fast,men går helt fint når jeg lar de ligge litt i kaldt vann!?
Malin G. Spann Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2009 Hmm. Merkelig. Jeg får det ikke til! Kanskje egg ikke er min greie...
Pysjen Skrevet 6. juni 2009 #4 Skrevet 6. juni 2009 Legg dem i kaldt vann MED EN GANG de er ferdig kokt
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #5 Skrevet 6. juni 2009 Veldig ferske egg er vanskelig å skrelle. Prøv å la de ligge i kjøleskapet lengre etter du har kjøpt de før du bruker de til koke-egg.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 6. juni 2009 #6 Skrevet 6. juni 2009 Jeg har erfaring med at dersom jeg lager litt "sår" i skallet før jeg legger de i kaldt vann (etter du har kjølt de litt ned, så du ikke brenner deg), og lar de ligge f.esk ca ti min til, så går det veldig lett... da hjelper vannet som har trukket innenfor skallet å få det til å løsne seg... Så må du bare tørke lett av eggene med litt kjøkkenpapir etterpå. :-) Funker også på ganske ferske egg, for der er vanskeligst å ha med å gjøre...
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 Jeg setter gryta under kaldt rennende vann noen min. Så dunker jeg hele egget mot kjøkkenbenken eller vasken slik at skallet sprekker rundt hele. Så holder jeg det under rennende kaldt vann bittelitt før jeg tar av skallet. Legger de litt på kjøkkenpapir før vi spiser. Ganske likt hun over her altså
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå