Gå til innhold

Noen tips for å forlenge lurene på dagen?

Anbefalte innlegg

Datteren min er åtte måneder, og ekstremt aktiv for tida. Som en bivirkning av det sover hun veldig lett når hun sover på dagen, og spretter opp i krabbende stilling etter rundt tjue minutter etter at jeg har kjempet for å få henne til å sovne. Hun sover i en dagseng på et stille rom, og tar to slike lurer på dagen. 40 minutters pause! Johoo!

De siste par dagene har jeg latt henne sovne ved brystet på ammeputa og i senga med meg, og da har hun sovet i opptil tre timer (!).

Problemet er selvsagt at jeg ikke får gjort stort annet enn å surfe på nettet når hun sover på den måten, og det kan ikke fortsette slik.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få henne til å sove lenger enn tjue minutter alene på dagen? Jeg blir så misunnelig når jeg leser om alle her inne som har babyer med godt sovehjerte. Sukk.

Merkelig nok så sover hun helt fint om natten.

Alle tips mottas med takk. :-)

Fortsetter under...

Hei

Jeg har slitt med korte lurer lenge (gutten min er nå 6 mnd) og har i tidens løp lest/fått mange mange råd, noen har fungert hos oss , andre ikke -

Et råd går ut på å gjøre hva du kan for å få babyen til å sove lengre en periode - sove sammen, trille , amme, hva enn som funker - så er teorien at babyen etter hvert vil være vant til å sove lengre og det vil bli lettere å sove på den måten du synes hun skal. Selv prøvde jeg en periode å trille tre ganger om dagen, - poden sov da lengre så lenge jeg trillet, men ble avhengig av trillingen og måtte vennes av igjen. Han sov ikke lengre av seg selv inne i sengen igjen da vi prøvde det :-( Men en venninne har hatt veldig god erfaring med å rugge babyen sin igang med vognen en stund - plutselig sov jenta hennes bedre av seg selv etterpå.

Andre sverger til mat som løsning, men siden - altså at babyen vil sove mer med mer mat, men det er vel ikke det som er tingen hos deg ettersom babyen din allerede får fast føde. Jeg kan ikke si at jeg har merket noen forskjell her heller etter at gutten fikk grøt.

Det som har fungert her - (men vet fortsatt ikke om det vil være en 100% effektiv løsning) er at jeg går inn til gutten etter at han har sovet i 25 minutter (da begynner han alltid å sprelle litt i søvne og våkner ofte av dette) - jeg setter meg ved sengen hans, og idet armene og bena begynner å bevege seg legger jeg hendene mine fast over hans armer og ben slik at han blir holdt fast. Dette gjør faktisk at han ikke våkner - og jeg har klart å forlenge lurene hans betraktelig. Men man ender jo i samme "felle" som du allerede er i - at man ikke får gjort noe annet! Teorien sier i alle fall at babyen skal lære å sove lengre selv etter en stund med denne fast-holdingen,men hvor lang tid det tar vet jeg ikke. Har holdt på i 4 uker og jeg synes det begynner å bedre seg nå for gutten min. Men det er jo litt slitsomt å måtte drive på sånn - noen ganger tenker jeg at jeg får vel bare la ham sove korte lurer og leve videre :-)

En annen teknikk - denne har jeg ikke prøvd - går ut på å vekke babyen litt(ikke helt) rett før du vet han vil våkne. Da blir søvnsyklusen avbrutt - han går inn i en ny syklus og dette skal forlnege lurene hans. Da anbefaler folk at man stiller seg bak sengen slik at man ikke får øyenkontakt , stryker mini lett over kinnet e.l slik at han såvidt våkner litt men bare snur seg og sover videre (i teorien i alle fall - har hørt om mange som måtte prøve tre-fire ganger før det funket) Jeg har ikke prøvd dette selv , synes det virker rart, men det er altså en metode som anbefales av noen.

En annen løsning er å bruke opp/ned-metoden hvis babyen våkner før det har gått en viss tid (f.eks 40 min?) Man setter seg ved sengen, legger en hånd på brystet hans, sier "shhh" (du kan også prøve å snu babyen over på siden og stryke henne over ryggen) eller du bare sitter ved sengen - alt etter hva som passer deg/dere. Hvis babyen gråter sårt tar du henne opp og holder henne fast inntil deg til hun roer seg. Legg henne ned igjen med en gang hun roer seg. Gjenta til babyen sover. Dette har jeg prøvd. Det funket men var utrolig slitsomt og jeg må innrømme at jeg gav opp. Opp/Ned-metoden har funket som en drøm her ift innsovning men den er vanskeligere å bruker for å forlenge lurer synes jeg, Jeg måtte holde på i opptil en time (men noen ganger holdt 15 minutter så det kan være verdt å prøve . Kanskje det funker bedre for deg? )

INgen av disse tingene har funket perfekt for meg, men jeg styrer i alle fall videre og jeg vet hvor slitsomt det kan være :-) Lykke til...

Alle babyer er forskjellige, og det er vel ulikt hva som funker. Men vi har brukt liknende metode som saltogpepper.

Begynte å legge ham ut i vogna på balkongen. Når det er gått nøyaktig en halvtime, setter jeg meg ved vinduet, slik at jeg ser ham. Når han begynner å bli urolig, så spretter jeg opp og ut, og begynner å rugge på vogna. Slik at han fortsetter å sove. Den neste halvtimen må jeg ofte gjøre dette et par ganger. Men når han først er i søvn kan han sove opptil to timer. Ofte halvannen time. Av og til er jeg for sent ute, og da nytter det ikke. Og av og til må jeg rugge vogna i ti minutter. Men det er verdt det:) Før sov han i senga si, og han sovnet alltid som en drøm. Av og til sov han lenger, men som regel bare halvtimen. Var vanskelig for meg å gjøre noe som fikk han til å sove videre der, derfor la jeg han ut. Han sover faktisk lengre på den måten, enn om vi går tur. Og jeg går gjerne ut å rugger litt. Har ikke behov for å gjøre så mye annet enn å sitte å slappe av egentlig. Vaske gulvet gjør jeg mens tjukken leker på gulvet.

Men så er jeg litt usikker på om det jeg gjør nå er "riktig": Men han sover liker bra på natten, så tror ikke nødvendigvis det er noe galt. Men ideelt sett skulle jeg selvfølgelig ønske han greide det av seg selv.

Det jeg gjør er å trille han i vogna til han er rolig (skriker ofte når jeg legger han ned i vogna) også setter jeg vogna utenfor. Da sovner han ofte av seg selv om han ikke sovnet på turen. Om jeg tar en altfor lang tur våkner han nesten med en gang vogna stopper.

Inne sover han maks 30 min, ute sover han opp til 2 timer.

Dette fungerer ihvertfall for oss

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...