Studine mevik Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Jeg lurer litt på hva jeg skal velge der. Må selvsagt se det litt ann etter hvor vondt jeg har. Vil gjerne slippe så mye smertelindring som mulig. Jeg vil gjerne føle så mye som mulig av fødselen, men vet jo ikke hvordan jeg takler det før jeg er midt oppi det. Mamma tok keisersnitt med både meg og søs, så hun har fortalt meg hvordan hun savner å ha opplevd en normal fødsel og tror det er der jeg har denne føle mest mulig av fødselen fra. Noen som har gode erfaringer på smertelindring?
teila Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Hei Jeg tror nok du kommer til å føle mer enn nok :-) Hvis du vil slippe så mye smertelindring som mulig, så er nok ikke det noe problem, det er ingen press på noe som helst. Om du får ryggsmerter, særlig i korsryggen, så syntes jeg at det hjalp utrolig godt med "vepsestikk", (steriltvannspapler) det vil si at jordmor stikker deg i ryggen og sprøyter inn litt sterilt saltvann. Det svir veldig når det skjer men etterpå forsvinner ryggsmertene som dugg for solen. Man "lurer" kroppen til å fokusere på en annen smerte og produsere mere endorfiner. Ingen kjemikalier eller lignende i bruk her altså. Lystgass synes jeg også hjelper til en viss grad. Man blir veldig fokusert på lystgassen under rien, selv om jeg ikke synes smerten blir så mye mindre under rien. Det jeg synes var at man slapp smerte og kvalme mellom riene når man bruker lystgass, og da får man slappet av uendelig mye bedre når man trenger å samle krefter. Om man tar litt for mye lystgass så blir man litt kvalm av det også. Har også prøvd akupunktur, men det syntes jeg ærlig talt ikke hadde noen effekt. Ellers er det bare å telle sakte til 10 inni seg og fokusere veldig på et sted på ens egen kropp, det synes jeg hjelper. Etter nr 10 går smerten sakte over :-) Fødte andremann for en uke siden, så dette er friskt i minnet :-) Lykke til!
Svale <3 Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 Jeg fødte for 12 dager siden. Hadde bestemt meg for å prøve å unngå epidural så langt det lot seg gjøre. Brukte lystgass gjennom hele fødselen.Syns det hjalp mest i begynnelsen. Tok de verste "toppene".. Så fikk jeg en major forte(stikkpille) som jeg ikke merket noe særlig til.. Men riene ble endel sterkere på det tidspunktet, såkan nok hende det hjalp litt. Så fikk jeg en morfin sprøyte. Den ble jeg visstnok veldig fjern av.. Så hjalp vel på sin måte.. Hehe.. Ellers syns jeg det hjalp litt å følge med på riene på skjermen..Så jeg kunne forberede meg på dem.. Da visste jeg litt bedre når jeg skulle puste inn lystgassen tidsnok.. Også var det absolutt best å stå eller gå. Man kommer ikke bort fra at det er vondt, men jeg er veldig fornøyd med at jeg greide det uten epidural!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå