Gå til innhold

Bum Genius

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi bruker bum genius one size til gutten vår på to mnd. Liker tøybleie konseptet og har ingen problemer me å vaske bleiene. Men de blir jo ikke helt reine. Vasker de på 60 grader og superskyll og de ligger i vann til de blir vasket. Har noen noe tips? Syntes også at de er breie mellom beina, har noen brukt disse på barn som begynner å gå? syntes de virker vanskelig å gå med. bum Genius bleiene holder heler ikke en hel natt, så vi bruker papirbleier om natten. Vi trenger 5 bleier til. Noen som har noen tips? De må være enkle å bruke.

Jeg som trodde jeg hadde gjort leksen min og kjøpt de beste bleiene til gutten.

Håper på svar og hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke lagt dem i vann til de ble vasket. Jeg ville heller skylt av dem i vasken og lagt dem i en våtpose frem til vask. Jeg regner med at du vasker ganske ofte når babyen er så liten. Har du prøvd å strippe bleiene? En kald forvask før vask og skyll kan også hjelpe. Bruker du flytende vaskemiddel? Det er det som er best egnet og bruk ca 1/3 av det som oppgis som mengde pr. vask. Det holder lenge. Litt flekker må en regne med, men de kan blekes i solen.

Du sier de ikke holder om natten. Hvilke innlegg bruker du? De må jo som oftest ha litt mer innlegg om natten. Bambusinnlegg har mye bedre oppsugingsevne enn mikrofiber, så en kombo med bambusinnlegg og mikrofiber gjør kanskje nytten.

Bleiene skal ikke være til hinder for å at ungen skal kunne gå. Husk at barnet ditt skal vokse og utvikle seg masse før h*n reiser seg og går. Da vil du nok oppleve at bleiene sitter godt og at de ikke er til hinder.

Skrevet

Bleiene blir nok rene i den forstand at alle bakterier og ekle saker er borte. Men det sitter gjerne i fargestoff dra mm-bæsj. Min datter på 12 uker har avføring én gang i uken, og bleiene har fine gule flekker... Heldigvis så blekes de veldig greit i solen :)

Jeg har også tvillinger på straks 2 som bruker tøybleier, ikke BumGenious, men FuzzyBunz som er ganske like. Den ene tvillingen begynte å gå da hun var 10 måneder, den andre da han var 13. Til sammenligning var fetteren (som bruker engansbleier) 15 måneder før han begynte å gå. Dette har mye mer med individuelle forskjeller å gjøre enn hvilken bleie barnet bruker.

Om natten så må alle ha en annen type bleier enn på dagtid. Husk at nattbleiene (etterhvert) gjerne skal holde ca 12 timer. Da er det klart at man må velge andre løsninger enn for en bleie som skal være 3-4-5 timer.

Du kan kjøpe ekstra innlegg til å ha i bleiene. Da vil jeg anbefale bambus, som har bedre oppsugningsevne enn mikrofiber. I mellomtiden kan du faktisk legge en vaskeklut brettet i 3 inni bleien.

Av andre typer bleier så kan jeg varmt anbefale Bitti d'lish Snap in One bleiene. Selges fra bleieboden.no

http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=225

De er kjempegode, er smalere mellom bena enn de fleste andre tøybleier, og etter noen vask så suger bambusinnleggene noe vannvittig!

Dessuten kommer de i flotte farger og er supermyke å ta på ;D

Vil anbefale deg å melde deg inn i et av tøybleieforumene her i Norge, enten tøybleieforumet på tettinntil.no eller tøybleier.no

Der kan du lese mer om forskjellige bleieløsninger og få svar på absolutt ALT som du lurer på om tøybleier.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for gode råd...

Jeg har kun de innleggene som jeg fikk med bleiene, bruker et om dagen og dobbelt om natten, men det holder ikke. Skal få fingen ut og kjøpe noen nye innlegg og nye bleier.

Må si at både jeg og min mann egentlig liker tøybleier, bare hatt litt startvansker.

Trine

Skrevet

Startvansker er helt normalt, det regner jeg med å oppleve selv. Dersom dere vil kjøpe innlegg, har p'tit dessous med blå kant fått utrolig mye skryt. Det er innlegg av 4 lag bambus, som man kan brette for å få mer oppsuging der det trengs. Hos guttebabyer som tisser mye, bretter en gjerne innlegget først en gang (da har en 8 lag bambus), og så omtrent halvveis ned en gang til, slik at det er 16 lag bambus i tissesonen. Genialt. ;) Du kan også kjøpe bambushåndklær på jyst og hansen og dysvik (70% bambus og 30% bomull) som du selv kan klippe til og lage innlegg av.

BG kan brukes om natten også, men må stappes deretter. Da er bambus ideelt. Kombiner gjerne med et av BGs egne innlegg, enten det lille eller det store, og ha det nærmest stumpen. Mikrofiber suger opp fortere enn bambus, mens bambus holder på mye mer. Dessuten blir bambusinnleggene bedre etterhvert som de vaskes. Når en har vasket de en 8-10 ganger, har de oppnådd full oppsugingsevne.

Vil du ha en ren nattbleie, er Drybees Nighttime Fleecepocket veldig populær. Du får ikke med innlegg til disse, men de har en god lomme du kan stappe det du måtte ønske av innlegg nedi.

Bleieboden fører både nattbleiene og innleggene.

Skrevet

Vi bruker også BumGenious (blant annet) til vår lille jente på 7 uker;) Nettopp begynt med de, var kun brettebleier i starten.. De var litt for store uansett da ja..

De ER rene, selv om den GULE fargen i bæsjen ikke går heeelt av - jeg vasker de på 60 grader oftest, pluss 90 grader en skjelden gang.. Vi brukte de samme til vår 3 åring da hun brukte bleier, og etter hvert som de begynner å spise fast føde blir rispapiret en kjempesmart løsning.. Var skjelden bæsj på bleiene i det hele tatt da;)

De egner seg ikke som nattbleie, dette erfarte vi til vårt første barn;) Vi bruker ImseVimse frottebleie onesize på natten, med et microfiberinnlegg under det frotteinnlegget som er der fra før, ullbukser som er lanolinisert utenpå, eller thirsties bleiebukse.. Begge deler holder tett i 12-13 timer!! KUN hvis hun bæsjer tidlig på kvelden vi skifter..

BG bleiene blir bedre og bedre etterhvert skal du se, vi brukte kun de på dagtid til vårt første barm og kommer garantert til å kjøpe en 6 pkn. til av de typene;)

Skrevet

Heisann!

Vi bruke BG all in one, de er jo ganske like, og vi er veldig fornøyd. Har brukt det fra jenta var 10 mnd ca. Men om natta holder de ikke i det hele tatt, da bruker vi BG bamboo (de koster kun 129 pr stk) med hjemmestrikket ullbukse utenpå, i perioder med mye tiss har vi et ekstra innlegg i, gjerne fleece nærmest huden til barnet, da føles det tørrere. Det er helt supert hos oss i alle fall! Så det er et tips til nattbleie.

Når gutten blir større og skal begynne å gå, så blir han breiere også, så jeg tipper bleiene vil passe fint da. Vi bruker str L, og de er helt supre, ikke noe særlig store syns jeg.

Lykke til videre! Håper dere finner ut av det:)

Skrevet

Vi bruker BG onesize på gutten på 18 måneder og har brukt dem siden har var 3 måneder. Han lærte å gå til normalt tid og er en aktiv krabat som klatrer som om han var halvt apekatt. Jeg kan ikke se at bleiene hindrer ham på noe vis.

Vi bruker også engangs om natta. Om dagen bruker vi det store innlegget som fulgte med bleiene sammen med et hjemmesydd innlegg av bambushåndklær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...